Rossis pappa: ”Så tränar vi att sladda”.

Grus?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
”You know we have a secret place in Italy, it's called Cavana. Its a quarry [stenbrott], there are lots of tracks going back and forth, so due to the weight of them the ground is incredibly hard, and the whole winter, from November to March we are able to practice there, even if it rains. Until now we have been using 'enduro', with front cross tires, and street tires at the back, this is how we could practise the sliding.”

superbikeplanet.com

Crossdäck fram och gatdäck bak alltså? Hmmm, det är alltså så man blir riktigt snabb. Hur många kör grushoj/enduro parallellt med roadracing?

Bifogat

• _GI26120.JPG
    _GI26120.JPG
    37.9 KB · Visningar: 203
  • slide-rossi.jpg
    slide-rossi.jpg
    30 KB · Visningar: 247
Tyvärr har jag varken erfarnehet, hoj eller tid att köra enduro/cross under höst/vår men jag är övertygad om att det är bra träning, dock inte den största anledningen till Rossis racevinster..

Jag har testat att åka lite cross på höst och vår. Jag tänkte att det borde vara bra träning och ge lite känsla för grepp och underlag. Dock fann jag mig själv vara trött och talanglös.....vilket ifs inte var någon direkt överraskning..

Det finns få saker som kan få en så utmattad som cross/enduro.
Om man går, springer eller liknande så ger man upp när man blir trött, men sitter man på en hoj så är det så jäkla skoj att man fortsätter och fortsätter tills man nästan spyr ... :)

Jag kör en del cross under sommaren men framförallt på vintern. Crossbana på vintern är nästan lika roligt som rr, det går fort man har hyfsat fäste och man blir skittrött. Isåka är också roligt men då ska det vara med finndubb. :tummenupp

Köpte enduro 07 och det var förb jobbigt ffa när man körde fast eller vurpade. Handlar mkt om balans låta hojen göra jobbet. Efter 30 min var man helt slut och drack 2liter,stenhårt helt enkelt och av de mest fysiskt krävande sporter jag provat. Numera kör man bara grus och enduro light men i höstas körde vi 100% offroad i Värmland och då kom blodsmaken tbx i lervällingen. Helt klart har jag en stor respekt för dessa idrottsitövare.

Köpte enduro 07 och det var förb jobbigt ffa när man körde fast eller vurpade. Handlar mkt om balans låta hojen göra jobbet. Efter 30 min var man helt slut och drack 2liter,stenhårt helt enkelt och av de mest fysiskt krävande sporter jag provat. Numera kör man bara grus och enduro light men i höstas körde vi 100% offroad i Värmland och då kom blodsmaken tbx i lervällingen. Helt klart har jag en stor respekt för dessa idrottsitövare.

...och du verkar ju nästan längta tillbaka, bytt 690n mot något smidigare än? :D

Enduro/MX filar på balans och hojkontroll som inget annat, förutom den lätt bisarra nivån på fysträning.

...och du verkar ju nästan längta tillbaka, bytt 690n mot något smidigare än? :D

Enduro/MX filar på balans och hojkontroll som inget annat, förutom den lätt bisarra nivån på fysträning.

Tanken att ha en 530 för cocktailåkning och brottning har slagit mig.
Men ofta är problemet inte hojen.

Men en del kan åka fort med 690
http://www.youtube.com/watch?v=95Gj6mkUdsM

En 2m lång Norrman som jag träffade på 100% i höstas som körde på en SE 950 Ränneslätt 2008.

http://gundersenracing.no/Videos/Berget512384-500.htm
http://gundersenracing.no/Videos/RSl...512408-500.htm

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup