Rossis framtid

En stackars s-te på en Ducati.
Fast jag tycker inte ett dugg synd om honom. Han får nog åtskilliga miljoner per år för sitt jobb.

Det man kan fundera på är hur kul det kan vara att veta att man får behålla sin styrning för att man ska sälja Ducati i USA, inte för att man är en förare med potential att vinna race?
 
Är Rossi slut?
Nej, det tycker jag inte man kan säga.

Är Rossi lika bra/dominerande som han var förut?
Nej, det tycker jag inte att man kan säga.

Kommer han vinna en titel till?
Troligen inte för konkurrensen är för hård.

Är det kul att han fortfarande kör?
Utan tvekan.
 
Jag tror att det även hos de bästa utövarna inom alla idrotter smyger sig in en liten bekvämlighet. Har man brutit en massa ben, svävat mellan liv och död ett par gånger så tänker man lite för mycket. Det är nog därför de unga talangerna, som tex Marquez, tar större risker utan att riktigt förstå det. De är "dummare" helt enkelt.

Ja, ovanstående är säkert både uppenbart och självklart för många men jag tycker ändå att det är värt att nämnas när man diskuterar en kille som Rossi. Han kan säga hur många gånger som helst att han vill vinna en titel till men innerst inne vet han nog med sig att det blir svårt, väldigt svårt, eftersom han tappat det där sista av vinnarinstinkten.

Personligen är jag imponerad av hans mentala styrka, att vilja fortsätta trots att han inte har något att bevisa. Han kunde lika gärna ha dragit sig tillbaka efter åren hos Ducati, skyllt på dem och fiskat vid sommarhuset med miljoner och åter miljoner på banken.
 
P€RRA;5798696 skrev:
Det man kan fundera på är hur kul det kan vara att veta att man får behålla sin styrning för att man ska sälja Ducati i USA, inte för att man är en förare med potential att vinna race?
Tja, han körde ju jämnbra med en niofaldig världsmästare 2011, och var inte särskillt långt efter honom 2012 även om han inte tog några pallplatser. Om #69 fått fabriksstyrning hos Yamaha hade han också klarat av att vara andre förare :-)

Inte många förare som har potential att vinna race på en Ducati, inte Rossi i vart fall (om inte täten kraschar och Donnington är snorhal av vatten)
 
Last edited:
Tja, han körde ju jämnbra med en niofaldig världsmästare 2011, och var inte särskillt långt efter honom 2012 även om han inte tog några pallplatser. Om #69 fått fabriksstyrning hos Yamaha hade han också klarat av att vara andre förare :-)
Han kan köra hur jämt som helst, någon vinnare var det många år sedan han var. Hur många år sedan är det han vann ett race? 2006, 2007?
 
Menar man om han kan vinna titlar tror jag nog tyvärr att chansen är liten. Men kommer man konstant topp 3-4 kan man inte vara slut.
Jag tror han är mycket medveten om att han inte har samma pace som toppen, fast är det inte fantastiskt att han fortfarande levererar så pass bra.
 
P€RRA;5798857 skrev:
Han kan köra hur jämt som helst, någon vinnare var det många år sedan han var. Hur många år sedan är det han vann ett race?
En riktig beskrivning. Han vann sitt senaste race i oktober 2010.
 
P€RRA;5798745 skrev:
Jag tror att det även hos de bästa utövarna inom alla idrotter smyger sig in en liten bekvämlighet. Har man brutit en massa ben, svävat mellan liv och död ett par gånger så tänker man lite för mycket. Det är nog därför de unga talangerna, som tex Marquez, tar större risker utan att riktigt förstå det. De är "dummare" helt enkelt.

Sa han ju till och med själv i någon intervju runt Austin väl? Svårt att konkurrera med en galen rookie som gör ALLT.

Klart det blir lite bekvämt, han backar nog av en del när han känner att det ändå inte går vilket han ALDRIG gjorde förut. Däremot de gånger (typ Qatar) han får smak av blod så hittar sig nog det där sista tillbaka som behövs för att kapa tiondelarna.
 
Tja, han körde ju jämnbra med en niofaldig världsmästare 2011, och var inte särskillt långt efter honom 2012 även om han inte tog några pallplatser. Om #69 fått fabriksstyrning hos Yamaha hade han också klarat av att vara andre förare :-)

Håller med.. Skulle vara intressant att se honom på en bra hoj...
Men å andra sidan.. skulle tro topp 10 har kapacitet att vinna.... med RÄTT material.
 
Håller med.. Skulle vara intressant att se honom på en bra hoj...
Men å andra sidan.. skulle tro topp 10 har kapacitet att vinna.... med RÄTT material.
Jag kan bara se 4 potentiella vinnare, de andra är snäppet efter.

Cal sitter i princip på fabriksmaterial, Bautista och Bradl gör det men mer än någon enstaka tredje plats lär de inte prestera i år, än mindre någon vinst. Dovi och Hayden skulle inte lyckas mycket bättre än de tre ovan med samma förutsättningar.

Det är vad jag tror iaf :)
 
Slut? Nej...

Visst kan jag hålla med om att det inte är bra att han inte fixar att haka på de tre framför men det har fortfarande bara gått tre race. Det tåls att säga att M1 inte är samma hoj som när han stack och den har utvecklats för Lorenzo under två år. Sätt ihop detta med ganska lite testtid så kan man kanske ge honom lite mer tid att hitta rätt. Visst MM hittade rätt direkt och ingen cred ska tas från honom men Hondan är inte Yamma osv

Det som talar för honom är att han hela tiden försöker bli bättre. Läste bara för några dagar sen att han jobbade på sin åkstil och häng för att bli snabbare vilket inte säger nöjd och bekväm utan hungrig och trött på att få stryk.
 
Visst kan jag hålla med om att det inte är bra att han inte fixar att haka på de tre framför men det har fortfarande bara gått tre race. Det tåls att säga att M1 inte är samma hoj som när han stack och den har utvecklats för Lorenzo under två år. Sätt ihop detta med ganska lite testtid så kan man kanske ge honom lite mer tid att hitta rätt. Visst MM hittade rätt direkt och ingen cred ska tas från honom men Hondan är inte Yamma osv
Lorenzo debuterade med sviten tvåa, trea och etta i sina tre första lopp på en M1. Då var den byggd av/för Rossi och Burgess.
Rent allmänt så verkar M1:an ge intrycket av att vara lättkörd, då både fabriksteam och Tech3 lyckats få framskjutna placeringar för alla sina förare - men en sticker ut som bättre än de alla.
 
Som för alla mästare så kommer det en dag då den yngre generationen är bättre...människans evolution...
Då kan man antingen fortsätta som gammal för att det är så himla kul eller sluta...och Rossi har valt att köra något år till...vilket gagnar motogp som inte har något mediaikon..kanske marques kan ta över den rollen.
Men är Rossi slut..nej...men han är inte mästare längre....Det är Lorenzo.....Rossi är en legend istället....
 
Som för alla mästare så kommer det en dag då den yngre generationen är bättre...människans evolution... Då kan man antingen fortsätta som gammal för att det är så himla kul...
Rossi har inte sagt att han fortsätter trots bedrövelserna hos Ducati därför att MotoGP ”är så himla kul”. Rossi fortsätter därför att han vill ha ytterligare en titel – han vill sluta som mästare.
 
Rossi har inte sagt att han fortsätter trots bedrövelserna hos Ducati därför att MotoGP ”är så himla kul”. Rossi fortsätter därför att han vill ha ytterligare en titel – han vill sluta som mästare.

Källa på det?
 
Källa på det?
Orkar inte sitta en halvtimme och söka efter intervjun där han första gången efter återkomsten till Yamaha berättar öppenhjärtigt om sina ambitioner: en till titel.

:fakta

Och det är väl föga förvånande. Vem tror att Rossi vill avsluta sin karriär som en ifrånkörd föredetting?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top