Rossi vs Alonso?

Gustav O skrev:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=27403

Enligt artikeln ska Rossi ha utmanat Alonso på duell. Även om Alonso är snabb som tusna på fyra hjul så tror jag inte han skulle ha en chans totalt sett. fast för attd et ska vara jömnt kanske han ska få ett gäng träningar på sig på hojen först?

Alltså... Det måste ju vara jävulskt mycket svårare att bli snabb på 2-hjul, än på fyra.

Om Alonso får lika många pass på en MotoGP hoj som Rossi fått i en F1 bil (vad är det, typ 3-4st?) så är utgången rätt så lätt-tippad.
Alonso har väl (vad jag vet) ingen som helst erfarenhet av att rejsa en tvåhjuling?

Min gissning är att Alonso vinner rätt så komfortabelt i en F1 bil (ett par sekunder till godo om vi pratar varvtider), att det blir jämnt i en WRC bil, och att Rossi fullkomligen förnedrar Alonso på en RR hoj.
Resultatet, en klar vinst för Rossi.... :tummenupp

Den utmaningen kommer Alonso aldrig att ta, han vet på förväg att han inte har en chans.

sandstream skrev:
Den utmaningen kommer Alonso aldrig att ta, han vet på förväg att han inte har en chans.

Precis, är nog mera ett PR-trick... Ett uttalande för att få lite debatt och uppståndelse... Han vet som sagt mycket väl att han inte har en chans... Men det vore kul att se honon vingla runt på en MotoGP hoj... :hihi

Alonso får opmærksomhed, men er det ikke mest negativ opmærksomhed? Alle, der har med motorsport at gøre ved jo, at der er stor forskel på at køre race på 2 og 4 hjul? Jeg synes i hvert fald, Alonso's udtalelse er meget arrogant.

IceQueen skrev:
Alonso får opmærksomhed, men er det ikke mest negativ opmærksomhed? Alle, der har med motorsport at gøre ved jo, at der er stor forskel på at køre race på 2 og 4 hjul? Jeg synes i hvert fald, Alonso's udtalelse er meget arrogant.
Ja, han steg inte i kurs hos mig efter sitt uttalande.
Han kunde ha varit mer ödmjuk och sagt att Rossi är duktig men att det kanske blir svårt för honom att bli mästare.

Gustav O skrev:
Fast att bli F1 världsmästarsnabb är ingen barnlek heller.

Näe, inte alls... Är nog förbannat svårt, men det är nog ännu svårare att dominera i MotoGP....

Nyteknik skrev:
De allra flesta har erfarenhet av "civil" buskörning med bil, desto färre med motorcykel.

My point exactly...

Macke skrev:
Näe, inte alls... Är nog förbannat svårt, men det är nog ännu svårare att dominera i MotoGP....
Jag är inte så säker på att det är sååå mycket svårare. Jag vill ju gärna tro det men man är nog färgad av sina egna bristande kunskaper. :hihi

Macke skrev:
My point exactly...
Fast jag tror likheterna mellan buskörning med bil och F1 är tämligen obefintliga.

Någon som vet om Alonso är hojintresserad alls? Han kör kanske hoj redan, kört cross eller minimoto som barn?

Schumi kunde iaf. få runt Rossis hoj runt banan, och Michael Jordan som är dubbelt så stor som Capirossi kunde få runt hans Moto-GP Ducce runt banan. Kan ju tänkas att Alonso tjuvåkt hoj också en del? Han är ju trots allt spanjor och där är ju MotoGP-åkare stor.
Men ok, det är ju så klart låååångt ifrån en plats på pallen i MotoGP ändå....

Gustav O skrev:
Fast jag tror likheterna mellan buskörning med bil och F1 är tämligen obefintliga.
Men tror du inte att den som aldrig har suttit på en motorcykel och ska vänja sig vid en MotoGP-prototyp lär ha större svårigheter än en världsmästare i MotoGP som ska köra F1?

Att köra en F1:a som den ska köras, vilket man bevisligen gör om man blir världsmästare, är ju på en helt annan planet än att ha sladdat med 142:a på isen. Kanske t o m större skillnad än mellan 4-taktare och 2-taktare. :hihi

Det jag (som följt båda sporterna i 15 år) upplever som en stor skillnad är att det inom mc alltid funnits kraft att kompensera undermåligt maskinmaterial. Vi har sett åtskilliga exempel där Rainey, Kocinsky, McCoy m fl gjort hjälteinsatser utan att deras team har haft störst budget. I F1 är chansen att vinna utan att vara topp-3 i budget obefintlig om det inte regnar och alla andra krockar med varandra vilket händer en gång var 10:e år. Ingen blir världsmästare utan att vara favorittippad. Kolla på Schumi, vinner allt och i fjol vann han inte något (Indy räknas inte - skandal :mad: ), han har ju knappast blivit sämre över en natt och inte ens han kan kompensera nämnvärt, jämnhet över säsongen gav en tredjeplats totalt. Rossis Yamaha var nog inte bäst första säsongen men han vann massor ändå, i F1 hade det inte gått.

Nyteknik skrev:
Men tror du inte att den som aldrig har suttit på en motorcykel och ska vänja sig vid en MotoGP-prototyp lär ha större svårigheter än en världsmästare i MotoGP som ska köra F1?
Jo det tror jag men jag tyckte det var lite väl mycket F1 är pisslätt om man kan köra mc vilket inte är helt sant.

Neutral skrev:
Det jag (som följt båda sporterna i 15 år) upplever som en stor skillnad är att det inom mc alltid funnits kraft att kompensera undermåligt maskinmaterial. Vi har sett åtskilliga exempel där Rainey, Kocinsky, McCoy m fl gjort hjälteinsatser utan att deras team har haft störst budget. I F1 är chansen att vinna utan att vara topp-3 i budget obefintlig om det inte regnar och alla andra krockar med varandra vilket händer en gång var 10:e år. Ingen blir världsmästare utan att vara favorittippad. Kolla på Schumi, vinner allt och i fjol vann han inte något (Indy räknas inte - skandal :mad: ), han har ju knappast blivit sämre över en natt och inte ens han kan kompensera nämnvärt, jämnhet över säsongen gav en tredjeplats totalt. Rossis Yamaha var nog inte bäst första säsongen men han vann massor ändå, i F1 hade det inte gått.
Det är bla. därför som RR alltid är överläsget F1.

Gustav O skrev:
Det är bla. därför som RR alltid är överläsget F1.
Tycker jag också men båda är materialsporter och jag är materialistisk och då är F1 bäst. Hur gick det där ihop? :va :D Tycker i alla fall att årets F1-säsong inleddes på ett strålande vis med massor av omkörningar från våra finska grannförare där Nico Rosberg fick loppets snabbaste varv i sitt debutlopp! :Bugar

Både F1 och GP har ju lidit av för stor dominans i form av Schumacher och Rossi. F1 ser ut att ha tagit sig ur det, återstår att se om GP gör det också.

Neutral skrev:
Tycker jag också men båda är materialsporter och jag är materialistisk och då är F1 bäst. Hur gick det där ihop? :va :D Tycker i alla fall att årets F1-säsong inleddes på ett strålande vis med massor av omkörningar från våra finska grannförare där Nico Rosberg fick loppets snabbaste varv i sistt debutlopp! :Bugar
Nico tävlar för Düskland väl?
Jag tycker F1 är helt ok när jag snubblar över det och har tid över. MotoGP är roligt 24/7.

Neutral skrev:
Stämmer men är man Kekes son så är man finne i min bok. :)
För mig också, och säkert för valmers. Svårt det där eftersom tyskar är fina och ska hejas på men finnar är suputer. :hihi

Gustav O skrev:
För mig också, och säkert för valmers. Svårt det där eftersom tyskar är fina och ska hejas på men finnar är suputer. :hihi
Vet inte hur det är med Nico men Kimi är i alla fall en äkta finne. :hihi

Neutral skrev:
...en stor skillnad är att det inom mc alltid funnits kraft att kompensera undermåligt maskinmaterial.
Det stämmer att det har varit så. Men i MotoGP verkar detta svårare än tidigare i 500. Se t.ex. hur det gick för Biaggi förra året. Det kanske har blivit lika svårt i MotoGP att vinna över en säsong om du inte kör fältets bästa maskin.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna