Rossi testade för Ferrari F1 igår

Schumacher GP tider var inte äkta, nu är jag inte så uppdaterad på hans senaste VM test men har svårt att tro att de skulle vara äkta ifall de var låga. Han har ju faktiskt tävlat i nationella serier och inte presterat ett skit.

Att Rossis tider skulle vara köpta är väll knappast mer osannolikt. Även fast Rossi härstammar från fyra hjul och bla. slagit Colin McRae i en duell och presterat bra i många olika fyrhjulstävlingar så är dessa tider lite väl bra för att vara sanna. Minns att många var skeptiska till Schumacher efter hans test hos Ducati på Valencia, detta bör ses på samma skeptiska sätt. Allt är egentligen precis likadant, fast tvärtom.

Tror dock inte Rossi skulle ha några större problem att slå sig in i F1, tvärtom tror jag han skulle prestera bra, likt alla andra motorsporter han provat på. Men tror inte han själv vill ta steget till F1, inte så som "sporten" ser ut i dag. Ingen idrottsman kan se F1 som en attraktiv sport, det handlar inte om förarens skicklighet, fysiska välmående eller ens hans tankesätt. Placeringen styrs utav teamet från depån och serien är, likt NHL, NFL, NBA, Elitserien etc. ett jippo för att inbringa så mycket pengar som möjligt till människorna bakom det hela. Ungefär ett par år framför MotoGP (annan diskussion).

Ser det mycket mer troligt att Rossi går vidare till att köra Rally, också en jipposport (likt nästan all motorsport iofs.) men fortfarande en sport och där förarens skicklighet spelar en stor roll för resultatet. Dessutom har han ju (mig veterligt) större kontakt med Subaru än med Ferrari och har ju redan tävlingar för Subaru i WRC-bilar.

Aja, vad som än händer händer. Tror inte han lägger av med motorsport för gott bara för att han avslutar sin MotoGP karriär. Han lär säkert återfinnas i diverse bil och motorcykel serier i många år framöver.

Schumacher GP tider var inte äkta, nu är jag inte så uppdaterad på hans senaste VM test men har svårt att tro att de skulle vara äkta ifall de var låga. Han har ju faktiskt tävlat i nationella serier och inte presterat ett skit.

Att Rossis tider skulle vara köpta är väll knappast mer osannolikt. Även fast Rossi härstammar från fyra hjul och bla. slagit Colin McRae i en duell och presterat bra i många olika fyrhjulstävlingar så är dessa tider lite väl bra för att vara sanna. Minns att många var skeptiska till Schumacher efter hans test hos Ducati på Valencia, detta bör ses på samma skeptiska sätt. Allt är egentligen precis likadant, fast tvärtom.

Det är en väldig skillnad att åka till en bana själv, komma dit och köra några korta träningar och sedan försöka prestera bra resultat mot att få hjälp av en kunnig chefsmeck med att sätta rätt utväxlingar, veta hur du ska köra och vilken växel i förväg.

2-4 sekunder skillnad utan större problem, visst kommer du för dig själv att kunna ta in dessa sekunder när du kört några varv och fått till utväxling på kedjan och bytt till rätt drevningar i växellådan etc men det tar tid.

För min del dog F1 när mika H & Schumi sluta.. idag tycker jag att det är en bunt töntar som kör F1 och gråter för det lilla minsta.. Jag tvekar inte en sekund på om Rossi hamnar i ferrari kan vi räkna med topp 2-3 förare direkt.. Han sitter på en talang som är totalt insane liksom.. Jag ser gärna att min landsman kör våran stolthet FERRARI.

Rossi verkar läsa här på SH.. :tungan

För nu har han i en intervju i tidningen Corriere dello Sport utmanat Bayliss att mötas i en duell i WSBK + F1 om vem av dom två som är bäst! :)

Bayliss ska dessutom ha axepterat utmaningen!

20082811corsport_G.jpg

Undrar om det är seriöst? Har man inte hört liknande förr, även mot Schumi. Men när det kommer till kritan så vill säkert inte arbetsgivare, försäkringsbolag etc. ha med en superduell att göra. Kan kanske nöja sig med en säkrare form, typ Porsche Cup bilar och sk-ta i hojtävlingar som inte sanktionerats av FIM?

Tidning som försöker sälja lösnummer är vad jag tror.

Rossi:
"In the hypothetical situation that I could choose between any option I wanted, which is unrealistic, then today the thing that excites me most would be race in Formula One,"

Visst är F1 tätare åtminstone kvaltidsmässigt då där vanligen är kring 2sek mellan pole och sist i fältet men tittar man vad skomakaren åstadkommer när han sitter på hoj så är Rossi närmare toppen både i tid och placering......

Tror dock mer på WRC för Rossi då det är lite mer kalleankaracing som kan köras för att det är skoj och utan krav från andra än sig själv. Sitter man i F1 gäller det alltid att prestera och du har strålkastarljuset på dig något han lär vara less på efter 10 år på topp inom GP.

WRC Kalle Anka-Racing? Köra för att det är skoj?

Där har du helt fel.

WRC har stenhårda krav på förare och övriga medarbetare i stallet. Där finns inte en tusendels millimeter över för "lek" eller annat som inte håller måttet.

WRC är exakt lika stenhårt som F1. Där finns inte utrymme för något annat än det absolut bästa.

fattar inte varför folk tycker det skulle vara så konstigt? ni tror inte att han har en viss talang +++++ att reflexer och farterna från motogp gör att det inte känns så farligt att sitta i en f1 bil?

trots hjälp och allt annat kan ju alla vara överens om att han tydligen klarar av att köra riktigt fort!

Jag tror inte på Rossi i F1. Hade han legat inom 2-3 tiondelar av en jämförbar tid som Kimi hade satt så hade jag kunnat se en möjlighet till en seriös fortsättning.
Att vara snabb i F1 handlar om så mycket mer än att vara snabb på att ratta en färdiginställd bil.

Visst. Han är snabbare än 99% av oss dödliga, men det finns många som är snabbare än rossi i de övriga formula-klasser som finns under F1.

PR trick. Punkt.

Jag tror inte på Rossi i F1. Hade han legat inom 2-3 tiondelar av en jämförbar tid som Kimi hade satt så hade jag kunnat se en möjlighet till en seriös fortsättning.
Att vara snabb i F1 handlar om så mycket mer än att vara snabb på att ratta en färdiginställd bil.

Visst. Han är snabbare än 99% av oss dödliga, men det finns många som är snabbare än rossi i de övriga formula-klasser som finns under F1.

PR trick. Punkt.

Du tror inte att han har möjlighet att bli bättre då??? Han har väl inte suttit bakom ratten i en F1 så många minuter ännu.

Last edited:
sätter 10(dålig lön) spänn på att Travis Pastrana spöar Rossi i rally....

sätter 10(dålig lön) spänn på att Travis Pastrana spöar Rossi i rally....

jag sätter emot de och höjer med 5kr!

visst har man sätt filmerna med honom och att han e riktigt säker, men undrar hur många gånger de var tvungna att klippa i filmen för att få till allt..

men mot ass vanliga dödliga så är Travis en gud bakom ratten.. men jag sätter min förmögenhet på 15spänn på rossi, bara för att göra saken intressant :yoparty

jag sätter emot de och höjer med 5kr!

visst har man sätt filmerna med honom och att han e riktigt säker, men undrar hur många gånger de var tvungna att klippa i filmen för att få till allt..

men mot ass vanliga dödliga så är Travis en gud bakom ratten.. men jag sätter min förmögenhet på 15spänn på rossi, bara för att göra saken intressant :yoparty

FACK (rossi uttal)
höjer igen med ihopsamlade 50öringar och kommer med ett instik!. Om jag inte minns fel så Vann Travis över Ken block i amerkanska rallyt?
Tror de kan bli riktigt jämt..

Travis laddar arslet jämt och det är oklart om han har kontroll eller inte. Rossi, lite mer finlir som förmodligen vinner ilängden.
Typ som rossi vs lorenzo.

FACK (rossi uttal)
höjer igen med ihopsamlade 50öringar och kommer med ett instik!. Om jag inte minns fel så Vann Travis över Ken block i amerkanska rallyt?
Tror de kan bli riktigt jämt..

Travis laddar arslet jämt och det är oklart om han har kontroll eller inte. Rossi, lite mer finlir som förmodligen vinner ilängden.
Typ som rossi vs lorenzo.

Trots stjärnstatusen på både Ken Block och Travis så är väl nivån på amerikanskt rally inte särskilt hög?
Block har väl bara kört något WRC-rally och inte direkt gjort något avtryck där.

Trots stjärnstatusen på både Ken Block och Travis så är väl nivån på amerikanskt rally inte särskilt hög?
Block har väl bara kört något WRC-rally och inte direkt gjort något avtryck där.

Precis....

Ken Block är bra på publikfrieri i stil med X-games, RedBull-events o dyl men när det kommer till vanlig rally så är han absolut ingen stjärna...

Detaljer, sluta ta fram massa fakta som förstör allting...
:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...