Rossi testade för Ferrari F1 igår

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
"My best time today was 1:22.55; ex-champion Kimi Raikkonen's time in much warmer September was 1:21:07. So it is not bad."

Man undrar om Ferrari låter honom göra detta enbart av PR-syften. Varför annars? Att Rossi skulle kunna bli en toppförare i F1 råder det knappast några tvivel kring, det visste man redan innan gårdagens test efter tidigare tillfällen då Rossi har provkört Ferraris F1.

Det är svårt att avgöra om Rossi bara gör detta för sitt höga nöjes skull eller om han kommer gå från Yamaha till Ferrari 2011.

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    86.4 KB · Visningar: 432
Han sa ju själv i en intervju att det var troligare att han började köra WRC än att hanskulle köra F1 efter karriären på två hjul är över...

Vilken bana, Monza? Med siffror kan de säkert bevisa vad som, men inte på ett test övertyga mig om att han skulle tillhöra toppen i F1 om han nu började köra där.

Han sa ju själv i en intervju att det var troligare att han började köra WRC än att hanskulle köra F1 efter karriären på två hjul är över...
Det har runnit mycket vatten under broarna sedan han gjorde det uttalandet för många år sedan.

Med siffror kan de säkert bevisa vad som...
Javisst, kvaltider är också trams. Inför lottning istället.

:rolleyes:

Last edited:
Javisst, kvaltider är också trams. Inför lottning istället.

:rolleyes:
Jösses... Snarare då att man kan få kvala när som på året och jämföra tiderna då skulle jag säga.
För mig är tävlingar väldigt mycket "här och nu" eller möjligen "där och då" i detta fallet. Att jämföra tider så här säger inte så mycket. Vilken bana var det? Kimis tid, när (träning, kval, race?). Väder, vad körde resten av F1-gänget på?

Det bevisar väl snarare att vissa har det i blodet att vara snabb.

Jag kan inte bestämma mig om jag skulle vilja se rossi i F1 eller i WRC, om han nu slutar med MotoGP.

Jag tvivlar starkt på att någon kan hoppa in på detta sätt och sätta tider som är så konkurrenskraftiga.

Varför tror ni att detta är något annat än ett Pr-trick?

Jag tvivlar starkt på att någon kan hoppa in på detta sätt och sätta tider som är så konkurrenskraftiga.

Varför tror ni att detta är något annat än ett Pr-trick?
Faktiskt inte, jag har själv kört F1 bil på anderstorp och jag har inte så svårt att tro att Rossi klarar av vad han klarat av. Måhända mycket teknisk hjälp påslagen, och därav bättre tider.

i bilvärlden skiljer det ett par tiondelar på en bra och en dålig förare, så 1,48sek är ganska mycket...

i bilvärlden skiljer det ett par tiondelar på en bra och en dålig förare, så 1,48sek är ganska mycket...

Visst är F1 tätare åtminstone kvaltidsmässigt då där vanligen är kring 2sek mellan pole och sist i fältet men tittar man vad skomakaren åstadkommer när han sitter på hoj så är Rossi närmare toppen både i tid och placering......

Tror dock mer på WRC för Rossi då det är lite mer kalleankaracing som kan köras för att det är skoj och utan krav från andra än sig själv. Sitter man i F1 gäller det alltid att prestera och du har strålkastarljuset på dig något han lär vara less på efter 10 år på topp inom GP.

Faktiskt inte, jag har själv kört F1 bil på anderstorp och jag har inte så svårt att tro att Rossi klarar av vad han klarat av. Måhända mycket teknisk hjälp påslagen, och därav bättre tider.

Det skulle ju betyda att 10-15 års körande av bilar på bana inte är värt speciellt mycket och då pratar vi ändå om den yttersta eliten inom racing.

Missförstå mig rätt nu, jag tror också Rossi är en gudomlig talang även på annat än motorcykel.
Det brukar ju vara så med talanger att de lika gärna kunde blivit bäst i en annan gren om de valt den från början.

Men att tro att någon med enbart talang och ingen träning bara skulle kunna sätta sig i en F1 och efter ett par testdagar vara nere i 1,5-2 sekunder långsammare tid än Kimi Raikönnen känns inte seriöst.

Det skulle ju isåfall säga mer om den låga nivån i F1 än om hur bra Rossi är.

Läste en intressant intervju med Valentino där han strök under på hur viktig 06-07 ändå var och att han växte så mycket mentalt igenom motgångarna, motgångarna och comback segern nu i år har såklart stärkt honom än mer samt givit viktig erfarenhet vid en ev F1 satsning där han skulle riskera att få ett till två hundår, efter det skulle Valentino vinna även den serien.

Gunde Svan blev en jävel både på rallycross och rally när han la skidorna på hyllan. Vinnarskallar kan vinna i det mesta. Dessutom så har dom det väl förspännt vad gäller pengar och sponsorer... det är aldrig dåligt i racing.

Att någon med pengar kan köpa sig konkurrenskraft i Rally och Rallycross och nå elitnivå i Sverige är inte riktigt samma sak som mäta sig med världseliten i F1.

Dessutom så åkte Rossi och Kimi med samma material så den fördel som kan köpas för pengar är ju försumbar.

Att någon med pengar kan köpa sig konkurrenskraft i Rally och Rallycross och nå elitnivå i Sverige är inte riktigt samma sak som mäta sig med världseliten i F1.

Dessutom så åkte Rossi och Kimi med samma material så den fördel som kan köpas för pengar är ju försumbar.

Rossi har tränat F1 flertaliga dagar innan detta testet. Han har också kört F1-test tillsammans med de andra permanenta förarna och då hade han flera av dessa bakom sig. Javisst han körde en fjolårs V10a som var strypt mot nya V8or, men ändå. Han är "typ" i klass med vissa F1-förare redan och det är inte illa.

Visst är Rossi bra. Grymt bra. Överjävligt bra.

Men är han i nuläget ens i närheten av att vara lika snabb i en F1-bil som ens årets sämsta förare i F1 VM? Det har jag mycket svårt att tro.

Finns inte mycket "teknisk hjälp" att slå på numera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT