Rossi lämnar Ducati - återvänder till Yamaha

Spindisc

Vrooooooom
Gick med
25 May 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Daytona 675
På fredag förmiddag meddelade Ducati att Rossi lämnar stallet efter bara två år. Samarbetet har inte fungerat tillfredsställande och italienaren har bara varit på pallen vid två tillfällen, ingen gång har han fått kliva högst upp.

I Yamaha kommer Rossi nu att återförenas med spanjoren Jorge Lorenzo, lagkamrat även innan italienaren lämnade för Ducati. Kontraktet Rossi undertecknat löper över två år.

- Återigen har vi fantastiska nyheter för Yamaha, säger vd:n Lin Jarvis.

- I juni lyckades vi signa Jorge Lorenzo och nu kan vi alltså bekräfta att Valentino Rossi är klar för två år. Målet den närmsta framtiden är uppenbart och vi kommer att göra allt för att infria det.

- Tack vare den erfarenhet, skicklighet och fart som de här två mästarna har kommer vi tveklöst att vinna många race under 2013 och 2014.

eurosport.se
 
Ska bli kul att se hur dom två fungerar i samma team. Gissar på ganska hårda fighter även inom teamet.
 
Fan vad härligt! Lyckas inte Rossi då så får han nog kasta in handuken...
 
Då är karusellen igång ...
Undrar vem som ersätter Vale ... :va
 
Karusel o karusell vete fan, motogp består ju nu bara av 2st Yamaha och 2st Honda, alltså 4 fabrikhojar som är relevanta för att överhuvudtaget nå prispallen alla andra är ju bara meningslös utfyllnad.......
 
Last edited:
Se där ja! :)
Ser fram mot 2013, hoppas det blir lite hårda fighter!

Vad skall alla nu här käbbla om :va
 
COOOOOOOOL.....! Precis vad MotoGP behöver :tuttar

Kommer bli intressant att följa MotoGP 2013 :yoparty

nästan så gött att man får testa på Yamaha nästa säsong...!
 
Last edited:
Egentligen hör väl inte däcken i MotoGP till att Rossi byter hoj men kanske ändå.
I ett MCN Collectors Edition 2012 TT nummer jag köpte på semestern i sydeuropa finns några sidor om däcken i MotoGP genom åren.
Förr: Hojarna fick ha vilka däck som helst. Det här innebar att på träningen torsdag och fredag provades befintliga däck och på lördag fanns däck influgna från Michelin till A-laget tex Rossi. Däck speciellt framtagna de viktigaste hojarna. Dvs de fabriker som sålde mest hojar, köpte mest däck.
I princip var det de bästa förarna som fick däck anpassade till varje tävling. När man under loppet såg förare B köra om förare A på slutet av loppet berodde det ofta på att förare Bs däck hållit bättre än förare As däck som var mer slutkörda.
(När infördes enhetsdäcken? Var det innan enhetsdäcken som Ducati/Stoner vann MotoGP?)
Efter enhetsdäcken infördes så blev hojfabrikernas uppgift att tillverka hojar som fungerade med enhetsdäcken. Det gällde dels att anpassa hojens viktfördelning mellan fram och bakhjulen, dels att sätta tyngdpunkten lagom högt över banan.
För lågt: Hojen spinner loss under acceleration, för högt: Hojen går på bakhjulet. Osv.
Och anpassa traction controllen. Så den funkar ihop med däcken. För klarar inte traction controllen att reglera gaspådraget när bakhjulet släpper utan snabbt växlar mellan mera gas / mindre gas så blir det chatter. Något som i en CRT hoj Suter BMW 2012 lösts genom att öka vikten på vevaxeln (tyngre vevaxel innebär att motorn inte kan ändra varvtal lika snabbt) Traction Controllen hänger med.
När helt plötsligt specialdäck försvinner så är det givetvis hopplöst köra en hoj av Ducatis typ där varje ändring av hojen innebär att en ny kolfiberram måste plockas fram. Inget man gör under natten mellan fredag och lördag. Med de enhetsdäck som användes under 2011 hade Honda ett bra chassi och allt fungerade tillfredställande. Vinst 2011 MotoGP.
Men andra hojtillverkare hade 2011 klagat på däcken så till MotoGP 2012 kom Bridgestone med nya enhetsdäck.
Och nu 2012 var det Honda som inte fick chassi / motor/ TC att fungera lika bra som 2011. Trots att Honda enligt artikeln under 2011 och 2012 testat 30 olika chassin i sina försök få fram en hoj som funkar perfekt med Bridgestones enhetsdäck.
 
Om kungarnas Pro dissar ett märke finns det inget bättre bevis för mig att Ducati är skit!

Ni andra som vill köra "politiskt korrekta" skitsnack farm och tillbaka för att försköna Ducati och det italienska skräpet kan få göra det, bevis och fakta väger tyngst.
 
Om kungarnas Pro dissar ett märke finns det inget bättre bevis för mig att Ducati är skit!

Ni andra som vill köra "politiskt korrekta" skitsnack farm och tillbaka för att försköna Ducati och det italienska skräpet kan få göra det, bevis och fakta väger tyngst.
Äh, vad dillar du om, Ducati är ju bäst, ingen protest :fakta
 
Om kungarnas Pro dissar ett märke finns det inget bättre bevis för mig att Ducati är skit!

Ni andra som vill köra "politiskt korrekta" skitsnack farm och tillbaka för att försköna Ducati och det italienska skräpet kan få göra det, bevis och fakta väger tyngst.

Blahablahabladablaj.
Sådär säger alla som inte har råd att komma sist.
 
Kul detta:rofl Dock tråkigt för Jörgen då han får räkna med andra&tredje placeringar som bäst typ:hihi

Och Stoner Till Ducati då Flashback Yes!
 
Helt klart är det så!

Tror Rossi vill visa världen en sista gång vem som verkligen är "the champ" :yoparty :yoparty :yoparty
 
Jag kör aldrig till någon farm och tillbaka.

Om kungarnas Pro dissar ett märke finns det inget bättre bevis för mig att Ducati är skit!

Ni andra som vill köra "politiskt korrekta" skitsnack farm och tillbaka för att försköna Ducati och det italienska skräpet kan få göra det, bevis och fakta väger tyngst.
 
Karusel o karusell vete fan, motogp består ju nu bara av 2st Yamaha och 2st Honda, alltså 4 fabrikhojar som är relevanta för att överhuvudtaget nå prispallen alla andra är ju bara meningslös utfyllnad.......

Sen att Yamaha tar tillbaka svikar-primadonnan Rossi är ett stort jävla skämt!

Handlar väl i slutändan om pengar och att vinna, stallet skulle mest förlora på att vara för stolta...
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top