RWN
Sporthojsnörd
Intressant artikel om JM...
JM skulle lämna Aprilia efter sin första säsongen om Aprilia inte var konkurrenskraftig nog för att vinna titeln!!!
Här är artikeln som är ersatt från engelska...
Jorge Martin avser att lämna Aprilia i slutet av MotoGP-säsongen 2025, med hänvisning till en kontraktsklausul som frigör honom från det andra året 2026 om han inte är bland de bästa förarna i världsmästerskapet efter Frankrikes Grand Prix, uppger Motorsport.com.
Avtalet som undertecknades av Aprilia och den regerande världsmästaren förra året vid Italiens GP har för närvarande ingen bindande verkan för den andra säsongen. Motorsport.com har fått uppfattningen att i den version som accepterades av Aprilia inkluderade Martins representanter en klausul som gav honom full frihet att acceptera erbjudanden från andra team om han inte var bland titelutmanarna efter förra söndagens franska GP på Le Mans.
De många skador som har plågat Martin sedan hans mästerskapsvinst – vilket hindrat honom från att delta i fem av sex omgångar hittills den här säsongen – har lämnat spanjoren utan en enda poäng, vilket placerar honom längst ner i den totala tabellen.
Detta scenario, som var nästan omöjligt att förutse när Martin och Aprilia skakade hand i början av juni förra året, skulle kunna utlösa en oväntad omskakning på förarmarknaden.
Aprilia har dock ingen avsikt att stå bredvid medan den centrala delen av deras MotoGP-projekt lämnar utan att ha haft chansen att tävla ordentligt.
Två skador under försäsongen satte Martin ur spel från de tre första omgångarna i Thailand, Argentina och Austin, och han återvände i Qatar, fortfarande inte helt återställd, bara för att ådra sig en allvarlig skada som resulterade i nästan två veckors sjukhusvård i Doha på grund av en pneumothorax. Även om ett återgångsdatum ännu inte har fastställts, verkar det osannolikt att han kommer att vara i form före Tysklands GP, den 11:e omgången, som är planerad till 11-13 juli.
Den nuvarande kontraktssituationen för de flesta förare begränsar dock Martins potentiella alternativ. Det mest logiska vore Honda, med tanke på att Luca Marinis kontrakt med det japanska teamet löper ut den här säsongen. Men Honda har ingen avsikt att göra några förändringar förrän Martin har löst sin pågående konflikt med Aprilia och officiellt är fri.
Motorsport.com har fått veta att Martin var i Le Mans på fredagen, efter att ha kört dit från sitt hem i Andorra. Han höll en låg profil och besökte inte banan för att undvika uppmärksamhet, men höll flera möten, inklusive ett där han informerade Aprilia-ledningen om sin avsikt att aktivera friköpsklausulen för 2026.
Inte helt oväntat har nyheten chockerat ledningen för det Noale-baserade företaget, som nu överväger rättsliga åtgärder för kontraktsbrott om Martin lämnar.
Av respekt för Aprilia är Martin dock enligt uppgift villig att förlänga utvärderingsperioden fram till San Marinos GP den 12-14 september.
Aprilia anser sig ha laglig grund att blockera förarens avstigning och hävdar att klausulen inte bör gälla på grund av hans skaderelaterade frånvaro, och att det inte finns någon skyldighet att förlänga provperioden.
Martin har noga följt andra Aprilia-förares prestationer och anser att RS-GP inte lever upp till de förväntningar som ställdes när tillverkaren övertygade honom att komma från Pramac Ducati.
JM skulle lämna Aprilia efter sin första säsongen om Aprilia inte var konkurrenskraftig nog för att vinna titeln!!!
Här är artikeln som är ersatt från engelska...
Jorge Martin avser att lämna Aprilia i slutet av MotoGP-säsongen 2025, med hänvisning till en kontraktsklausul som frigör honom från det andra året 2026 om han inte är bland de bästa förarna i världsmästerskapet efter Frankrikes Grand Prix, uppger Motorsport.com.
Avtalet som undertecknades av Aprilia och den regerande världsmästaren förra året vid Italiens GP har för närvarande ingen bindande verkan för den andra säsongen. Motorsport.com har fått uppfattningen att i den version som accepterades av Aprilia inkluderade Martins representanter en klausul som gav honom full frihet att acceptera erbjudanden från andra team om han inte var bland titelutmanarna efter förra söndagens franska GP på Le Mans.
De många skador som har plågat Martin sedan hans mästerskapsvinst – vilket hindrat honom från att delta i fem av sex omgångar hittills den här säsongen – har lämnat spanjoren utan en enda poäng, vilket placerar honom längst ner i den totala tabellen.
Detta scenario, som var nästan omöjligt att förutse när Martin och Aprilia skakade hand i början av juni förra året, skulle kunna utlösa en oväntad omskakning på förarmarknaden.
Aprilia har dock ingen avsikt att stå bredvid medan den centrala delen av deras MotoGP-projekt lämnar utan att ha haft chansen att tävla ordentligt.
Två skador under försäsongen satte Martin ur spel från de tre första omgångarna i Thailand, Argentina och Austin, och han återvände i Qatar, fortfarande inte helt återställd, bara för att ådra sig en allvarlig skada som resulterade i nästan två veckors sjukhusvård i Doha på grund av en pneumothorax. Även om ett återgångsdatum ännu inte har fastställts, verkar det osannolikt att han kommer att vara i form före Tysklands GP, den 11:e omgången, som är planerad till 11-13 juli.
Den nuvarande kontraktssituationen för de flesta förare begränsar dock Martins potentiella alternativ. Det mest logiska vore Honda, med tanke på att Luca Marinis kontrakt med det japanska teamet löper ut den här säsongen. Men Honda har ingen avsikt att göra några förändringar förrän Martin har löst sin pågående konflikt med Aprilia och officiellt är fri.
Motorsport.com har fått veta att Martin var i Le Mans på fredagen, efter att ha kört dit från sitt hem i Andorra. Han höll en låg profil och besökte inte banan för att undvika uppmärksamhet, men höll flera möten, inklusive ett där han informerade Aprilia-ledningen om sin avsikt att aktivera friköpsklausulen för 2026.
Inte helt oväntat har nyheten chockerat ledningen för det Noale-baserade företaget, som nu överväger rättsliga åtgärder för kontraktsbrott om Martin lämnar.
Av respekt för Aprilia är Martin dock enligt uppgift villig att förlänga utvärderingsperioden fram till San Marinos GP den 12-14 september.
Aprilia anser sig ha laglig grund att blockera förarens avstigning och hävdar att klausulen inte bör gälla på grund av hans skaderelaterade frånvaro, och att det inte finns någon skyldighet att förlänga provperioden.
Martin har noga följt andra Aprilia-förares prestationer och anser att RS-GP inte lever upp till de förväntningar som ställdes när tillverkaren övertygade honom att komma från Pramac Ducati.