Jorge Martin driver på för tidigt utträde från Aprilia

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Intressant artikel om JM...

JM skulle lämna Aprilia efter sin första säsongen om Aprilia inte var konkurrenskraftig nog för att vinna titeln!!!

Här är artikeln som är ersatt från engelska...

Jorge Martin avser att lämna Aprilia i slutet av MotoGP-säsongen 2025, med hänvisning till en kontraktsklausul som frigör honom från det andra året 2026 om han inte är bland de bästa förarna i världsmästerskapet efter Frankrikes Grand Prix, uppger Motorsport.com.


Avtalet som undertecknades av Aprilia och den regerande världsmästaren förra året vid Italiens GP har för närvarande ingen bindande verkan för den andra säsongen. Motorsport.com har fått uppfattningen att i den version som accepterades av Aprilia inkluderade Martins representanter en klausul som gav honom full frihet att acceptera erbjudanden från andra team om han inte var bland titelutmanarna efter förra söndagens franska GP på Le Mans.

De många skador som har plågat Martin sedan hans mästerskapsvinst – vilket hindrat honom från att delta i fem av sex omgångar hittills den här säsongen – har lämnat spanjoren utan en enda poäng, vilket placerar honom längst ner i den totala tabellen.


Detta scenario, som var nästan omöjligt att förutse när Martin och Aprilia skakade hand i början av juni förra året, skulle kunna utlösa en oväntad omskakning på förarmarknaden.


Aprilia har dock ingen avsikt att stå bredvid medan den centrala delen av deras MotoGP-projekt lämnar utan att ha haft chansen att tävla ordentligt.


Två skador under försäsongen satte Martin ur spel från de tre första omgångarna i Thailand, Argentina och Austin, och han återvände i Qatar, fortfarande inte helt återställd, bara för att ådra sig en allvarlig skada som resulterade i nästan två veckors sjukhusvård i Doha på grund av en pneumothorax. Även om ett återgångsdatum ännu inte har fastställts, verkar det osannolikt att han kommer att vara i form före Tysklands GP, den 11:e omgången, som är planerad till 11-13 juli.


Den nuvarande kontraktssituationen för de flesta förare begränsar dock Martins potentiella alternativ. Det mest logiska vore Honda, med tanke på att Luca Marinis kontrakt med det japanska teamet löper ut den här säsongen. Men Honda har ingen avsikt att göra några förändringar förrän Martin har löst sin pågående konflikt med Aprilia och officiellt är fri.

Motorsport.com har fått veta att Martin var i Le Mans på fredagen, efter att ha kört dit från sitt hem i Andorra. Han höll en låg profil och besökte inte banan för att undvika uppmärksamhet, men höll flera möten, inklusive ett där han informerade Aprilia-ledningen om sin avsikt att aktivera friköpsklausulen för 2026.


Inte helt oväntat har nyheten chockerat ledningen för det Noale-baserade företaget, som nu överväger rättsliga åtgärder för kontraktsbrott om Martin lämnar.


Av respekt för Aprilia är Martin dock enligt uppgift villig att förlänga utvärderingsperioden fram till San Marinos GP den 12-14 september.


Aprilia anser sig ha laglig grund att blockera förarens avstigning och hävdar att klausulen inte bör gälla på grund av hans skaderelaterade frånvaro, och att det inte finns någon skyldighet att förlänga provperioden.


Martin har noga följt andra Aprilia-förares prestationer och anser att RS-GP inte lever upp till de förväntningar som ställdes när tillverkaren övertygade honom att komma från Pramac Ducati.


 
Som en kaxigare version av Zarco när han körde för KTM är de vibbar jag får. Å ena sidan begripligt, å andra sidan tråkigt, jag beundrar chaufförer som jobbar med sitt material för att förfina det tills de vinner med grejorna.
 
Intressant artikel om JM...

JM skulle lämna Aprilia efter sin första säsongen om Aprilia inte var konkurrenskraftig nog för att vinna titeln!!!

Här är artikeln som är ersatt från engelska...

Jorge Martin avser att lämna Aprilia i slutet av MotoGP-säsongen 2025, med hänvisning till en kontraktsklausul som frigör honom från det andra året 2026 om han inte är bland de bästa förarna i världsmästerskapet efter Frankrikes Grand Prix, uppger Motorsport.com.


Avtalet som undertecknades av Aprilia och den regerande världsmästaren förra året vid Italiens GP har för närvarande ingen bindande verkan för den andra säsongen. Motorsport.com har fått uppfattningen att i den version som accepterades av Aprilia inkluderade Martins representanter en klausul som gav honom full frihet att acceptera erbjudanden från andra team om han inte var bland titelutmanarna efter förra söndagens franska GP på Le Mans.

De många skador som har plågat Martin sedan hans mästerskapsvinst – vilket hindrat honom från att delta i fem av sex omgångar hittills den här säsongen – har lämnat spanjoren utan en enda poäng, vilket placerar honom längst ner i den totala tabellen.


Detta scenario, som var nästan omöjligt att förutse när Martin och Aprilia skakade hand i början av juni förra året, skulle kunna utlösa en oväntad omskakning på förarmarknaden.


Aprilia har dock ingen avsikt att stå bredvid medan den centrala delen av deras MotoGP-projekt lämnar utan att ha haft chansen att tävla ordentligt.


Två skador under försäsongen satte Martin ur spel från de tre första omgångarna i Thailand, Argentina och Austin, och han återvände i Qatar, fortfarande inte helt återställd, bara för att ådra sig en allvarlig skada som resulterade i nästan två veckors sjukhusvård i Doha på grund av en pneumothorax. Även om ett återgångsdatum ännu inte har fastställts, verkar det osannolikt att han kommer att vara i form före Tysklands GP, den 11:e omgången, som är planerad till 11-13 juli.


Den nuvarande kontraktssituationen för de flesta förare begränsar dock Martins potentiella alternativ. Det mest logiska vore Honda, med tanke på att Luca Marinis kontrakt med det japanska teamet löper ut den här säsongen. Men Honda har ingen avsikt att göra några förändringar förrän Martin har löst sin pågående konflikt med Aprilia och officiellt är fri.

Motorsport.com har fått veta att Martin var i Le Mans på fredagen, efter att ha kört dit från sitt hem i Andorra. Han höll en låg profil och besökte inte banan för att undvika uppmärksamhet, men höll flera möten, inklusive ett där han informerade Aprilia-ledningen om sin avsikt att aktivera friköpsklausulen för 2026.


Inte helt oväntat har nyheten chockerat ledningen för det Noale-baserade företaget, som nu överväger rättsliga åtgärder för kontraktsbrott om Martin lämnar.


Av respekt för Aprilia är Martin dock enligt uppgift villig att förlänga utvärderingsperioden fram till San Marinos GP den 12-14 september.


Aprilia anser sig ha laglig grund att blockera förarens avstigning och hävdar att klausulen inte bör gälla på grund av hans skaderelaterade frånvaro, och att det inte finns någon skyldighet att förlänga provperioden.


Martin har noga följt andra Aprilia-förares prestationer och anser att RS-GP inte lever upp till de förväntningar som ställdes när tillverkaren övertygade honom att komma från Pramac Ducati.


Det gäller att tänkt till när man skriver kontrakt.:)
1747117004002.png
 
Man får väl ändå fundera enligt samma års data som det man skriver på?
View attachment 515015
I MotoGP förändras hojarna år från år (i varje fall Ducati) så man får ju se på hur det är med årets hoj. När man bedömer om det är läge bryta. Det tyckte också Michael Dunlop när han sade upp kontraktet med Yamaha strax innan det årets TT på Isle of Man.
För några år sedan.
Här är resultatet i MotoGP 2024 och hittils 2025 för MotoGP fabrikaten.
1747320901041.png
De fabrikat som ligger under (Som jag tror 50%, nån som kan reglerna ?) av bästa fabrikatets poäng får extra förmåner t.ex. extra träningsdag. Ser man på tabellen ovan så låg alla konkurrenterna till Ducati under 50 % i slutet av 2024 och likaså 2025-05-15.
Mer i detalj har KTM och Aprilia försämrats 2025 och Yamaha och Honda förbättrats jämfört med 2024.
Själv funderar jag över om Jorge Martin är i stånd anpassa sin körstil till Aprilia eller om han kommer försöka köra Aprilian som en Ducati och vurpa bort sig ? Ja va vet jag ??? :va
 
Last edited:
Trist för alla parter. Om han bytte team till Aprilia för pengarna…så är det alltid en korkad taktik. Bästa materialet gäller alltid. Titta bara på F1 !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top