Rossi bromsar med 4 fingrar

Chrille skrev:
Att bromsa med två fingra är ju egentligen ren dumhet. Jag har råkat ut för stygg fading och klämt fingrarna ordentligt för att överleva. Halvägs ner i Trösen finns inte utrymme att byta grepp....

Precis...bara en sån sak att man kan dra skiten ända in till handtaget är ju bra. Det är ju inte bara en gång per pass som wobbel där fram skickar ut kolvarna i oken så att man måste pumpa ut dom alternativt klämma fingrarna.

Men av nån anledning trodde jag att alla körde med nån form av 2-fingers-grepp...och rigid som jag är har jag lixom aldrig egentligen funderat på att prova nåt annat. Men nu är det ju många som laborerar med olika bromsgrepp från PVM och Magura och allt vad det heter...och jag tycker bara det verkar billigare att lägga upp alla fingrarna i stället för att köpa bromsgrepp för 5000 spänn.
 
Håller med dig Fredrik, men Sukkan slår aldrig ut kolvarna. Dock har jag klämt fingrarna ordentligt och LIKT FÖRBANNAT kör jag med två fingrar. Korkad? Jajjemen!
 
Chrille skrev:
Håller med dig Fredrik, men Sukkan slår aldrig ut kolvarna. Dock har jag klämt fingrarna ordentligt och LIKT FÖRBANNAT kör jag med två fingrar. Korkad? Jajjemen!

Eh...varför slås inte kolvarna ut på den???
 
ZoulFly skrev:
Eh...varför slås inte kolvarna ut på den???

Inte en aning men det hände inte på två säsnger med 600 och inte på hela årets säsong (när man faktiskt fått in ett snabbt varv emellanåt...)
 
mm, känner inte igen det heller
inte fått något vansinnigt vobbel eg. (kör ju inte som ett jihu) så det är väl kanske anledningen?
 
Chrille skrev:
Att bromsa med två fingra är ju egentligen ren dumhet. Jag har råkat ut för stygg fading och klämt fingrarna ordentligt för att överleva. Halvägs ner i Trösen finns inte utrymme att byta grepp....

Sköld kör åsså med fyra fingrar av samma anledning ( för att slippa nypa fingrarna vid ev. fading), antar att en stor del av eliten gör det av exakt den anledningen du beskriver. Har provat, utan någonsomhellst framgång. Kan fanimej inte få till emllangasande alls med fyra fingrar på greppet... Slipperclutch kanske :va

/B
 
Björn tar upp en intressant vinkel på det hela; mellangasande. Hur ska man lyckas med det när man bromsar med alla högerhandens fingrar? Har provat men får det inte att funka.
 
McB skrev:
Björn tar upp en intressant vinkel på det hela; mellangasande. Hur ska man lyckas med det när man bromsar med alla högerhandens fingrar? Har provat men får det inte att funka.

Chrille gör det inte? trots att han bara bromsar med två fingrar.. Det studsar å hoppar något för överjävligt trots att han inte ens bromsar sent.. (det är i vicket fall som det såg ut när jag låg bakom...)

På SPS'en är det av ren självbevarelsedrift nödvändigt att mellangasa.. å med fyra fingrar kan åtminstone inte jag få till det.

Soulfly, lyckades du?

Får nog bli en slipper i vicket fall, Spons sökes!

/B
 
Chrille, mellangasar du inget vid nedväxling? För mig känns det mer eller mindre som ett måste, men jag antar att det är en vanesak. Antingen har man gjort det från början eller också inte. I mitt fall så tror jag att det skulle bli väldigt svårt att överge mellangas och 2-fingersbromsning.
 
Bj.O.rn skrev:
Chrille gör det inte? trots att han bara bromsar med två fingrar.. Det studsar å hoppar något för överjävligt trots att han inte ens bromsar sent.. (det är i vicket fall som det såg ut när jag låg bakom...)

På SPS'en är det av ren självbevarelsedrift nödvändigt att mellangasa.. å med fyra fingrar kan åtminstone inte jag få till det.

Soulfly, lyckades du?

Får nog bli en slipper i vicket fall, Spons sökes!

/B

Jo, det var faktiskt det som förvånade mig...att det faktiskt gick att mellangasa med 4-fingers-broms. F*n, det är svårt att förklara sånt i text...lättare att visa...men i alla fall så funkar det bra. Och varför inte egentligen? Större delen av handen ligger ju ändå mot rullen och det är ju knappast de där två fingrarna som gör grovjobbet.

Av nån anledning som jag inte kommer ihåg så gav jag upp försöket på G-åsen sist...kan tänka mig att det hade att göra med att det ändå blev annorlunda timing på prylarna på något sätt. Men det bestående minnet jag har av försöket är att jag fick en helt annan bromskraft. Och jag ska träna satan på Falken och Sviestad nästa helg...då ska ni få se på dansande bakände :D
 
Verkar ju onekligen som att det fungerar, så man kan ju alltid prova. Tar nog en tid att vänja sig vid dock.
 
Jag tycker inte att det är någon skillnad i att mellangasa när man bromsar med 2 eller 4 fingrar, men sen så kör jag ju inte riktigt på samma nivå som racenissarna heller.
 
Jag mellangasar inte pga av att jag helt enkelt inte fixar det. Precis som Bjorn säger så studsar det och far som fan sjävl vare sig det går på 16 eller 13 runt Åsen.
 
Mellangas är ett måste. Går inte att köra utan att mellangasa, för mig i alla fall.
 
Chrille skrev:
Jag mellangasar inte pga av att jag helt enkelt inte fixar det. Precis som Bjorn säger så studsar det och far som fan sjävl vare sig det går på 16 eller 13 runt Åsen.

Gör det, du skrämde mig i början.. :fakta

Trodde det skulle gå åt helvete för mig varje sväng när jag låg bakom, tills jag insåg att du bromsade tidigt.. :hej

/B
 
Ähh, mellangasa är en myt precis som styrdämpare eller sladdteknik. Så länge inte jag har, använder eller behärskar sakerna så måste det vara onödigt... :rolleyes:

/Grusfylld.....
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Ähh, mellangasa är en myt precis som styrdämpare eller sladdteknik. Så länge inte jag har, använder eller behärskar sakerna så måste det vara onödigt... :rolleyes:

/Grusfylld.....

Stooora pistonger går trögt..

Såna där småsaker som du har rör sig ju mest hitådit utan att uträtta speciellt mycket på vägen.. :hej

/B
 
Mellangas - den som inte har provat det borde göra det. Gör underverk för stabiliteten under inbromsning/nedväxling.
 
Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?
 
stavgren skrev:
Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?

Alldeles riktigt. :fakta
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top