Rossi bäst någonsin? Njaaa...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är glasklart att han är bäst nu.

Men vad Peter Dahlbom på Europsport sade - att han är den bäste någonsin - det är jag inte lika säker på. Resonemanget bygger på att utmanarna är fler och materialet jämnare nu än förr.

Det ligger närmast till hands att jämföra med Doohan. Var hans material mer överlägset än Rossis? Rossi hade den bästa 500:an sin andra säsong, när han blev världsmästare. Året efter fick fler köra den versionen av NSR (Kato, Barros, Capirossi etc.), men då bytte Rossi till V5:an och fortsatte att ha ett materiellt övertag. När Barros strax innan säsongen var slut fick en likadan spöade han Rossi - direkt från sin 500, knappt utan inkörning.

Så jag håller inte med om att Rossi har haft det hårdare än många tidigare mästare. Criville, Okada, Checa, Barros och Itoh körde alla samma version av NSR som Doohan. Biaggi visade dessutom att det gick att vinna på en privat-NSR.

De som vunnit av egen kraft på en fyrtaktare har utan undantag suttit på en fabriks-RC 211 V. Det innebär att Rossi har 1-2 "seriösa" utmanare.

Tuffare förhållanden är för Doohan?
 
Kommentatorerna säger så mycket konstigt att det skulle täcka hela racingforumet om allt skulle tas upp.
 
Vill säga att dagens race (igår om man tittar på klockan...) så gjorde Rossi ett misstag, förlora mycket tid, men lyckades från 9e plats ta igen och komma 2a med hjälp av konstant snabbare tid än andra som t.ex hans team kombis nicky hayden, och Sete och Tamada. Sättet han tog igen, med som det sas (och får gå efter vad kommentatorerna sa) hade Rossi o dessa andra 3 mycket lika maskiner vad gäller prestanda och hanterbarhet.

Rossi är kung. :D
 
Swedie skrev:
Vill säga att dagens race (igår om man tittar på klockan...) så gjorde Rossi ett misstag, förlora mycket tid, men lyckades från 9e plats ta igen och komma 2a med hjälp av konstant snabbare tid än andra som t.ex hans team kombis nicky hayden, och Sete och Tamada. Sättet han tog igen, med som det sas (och får gå efter vad kommentatorerna sa) hade Rossi o dessa andra 3 mycket lika maskiner vad gäller prestanda och hanterbarhet.

Rossi är kung. :D

:fakta
 
Precis! Striden om 1, 2:a platsen är en sak och där är det ävem taktik som spelar in, men hur ofta har inte Rossi brakat av skit många ålaceringar under första halvan på loppet på grun av en mis i starten. Kungligt.
 
Han är troligen bäst just nu, precis som alla skriver. Men frågeställningen handlar väl om huruvida han är bäst någonsin?

Det är han inte enligt mig.
 
Man ska inte glömma bort att Rossi fått ett års försprång på RCV:n. Mer erfraneheter både i körning och att få till set-up:en.

Är det inte konstigt att Biaggi brukar vinna race i slutet av säsongen när det är dags för kontrakt inför andra säsongen? Har för mig att han brukar vara bra på "sena" segrar.

Är Bridgsstone däcken bättre än Michelin, eller är Tamada så bra? Han visade prov på snygg körning (även om det var onödigt att vika in i Sete).
 
Last edited:
K-Micke skrev:
Bäst någonsin är väl Giacomo Agostini, om man räknar antalet VM-titlar.
Ago vann dessutom Isle of Man (vist var det så?)
 
Tänk på att Rossi är 24år. Han har ju tid på sej att bräcka alla gamla rekord (om han inte sadlar om till rally)

Rossi är bäst ingen protest, och säger du nåt har jag spegel som reflekterar all du säger till dig själv. NE NENE NE NE!!! :crash :p
 
Rally? En soppa med inslag av Beni Äckelstön... Läste att de har fler rallyn på G, men att flera fabriker/stall hoppar av. Serien ägs av BARs ägare som även äger ProDrive och därmed Subarus fabriks-team. Enda utmanaren nästa år blir PSA?
Ärligt, inte kan väl Rossi sadla om till Rally? Det vore verkligen ett nedköp. Det är kul att åka rally-bil, men det är ingen vidare publiksport.

Hellre då att han byter stall, så att han kan visa sin talang fullt ut. Det var ju löjligt stor Honda-dominas på Montegi.
 
Swedie skrev:
Vill säga att dagens race (igår om man tittar på klockan...) så gjorde Rossi ett misstag, förlora mycket tid, men lyckades från 9e plats ta igen och komma 2a med hjälp av konstant snabbare tid än andra som t.ex hans team kombis nicky hayden, och Sete och Tamada. Sättet han tog igen, med som det sas (och får gå efter vad kommentatorerna sa) hade Rossi o dessa andra 3 mycket lika maskiner vad gäller prestanda och hanterbarhet.

Rossi är kung. :D

Ja...nåt sånt. :confused:

Men är motståndet hårdare och materialet mer likvärdigt än tidigare?
 
FireSalle skrev:
Rally? En soppa med inslag av Beni Äckelstön... Läste att de har fler rallyn på G, men att flera fabriker/stall hoppar av. Serien ägs av BARs ägare som även äger ProDrive och därmed Subarus fabriks-team. Enda utmanaren nästa år blir PSA?
Ärligt, inte kan väl Rossi sadla om till Rally? Det vore verkligen ett nedköp. Det är kul att åka rally-bil, men det är ingen vidare publiksport.

Hellre då att han byter stall, så att han kan visa sin talang fullt ut. Det var ju löjligt stor Honda-dominas på Montegi.

Mest troligt är väl då att han byter till en Ducati. Dom cyklarna kan ju bevisligen gå RIKTIGT fort. Tror inte den lilla skillnaden i material skulle hämma Rossi direkt. Han kör ju nu överlägset fortast på Hondan.
 
Rossi är inte speciellt intresserad av Rally utan vill hellre köra Formel 1.
Problemet är ju bara att ingen vill låna honom någon bil eftersom han är känd för att krascha det mesta han prövar på! :D
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top