Rookiefråga...?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Öppnad luftburk rekommenderas överallt här på forumet men när man pratar med kompisar o annat löst folk så verkar det vara det sämsta man kan göra???

"Då får du ju massa skit i motorn, förgasarna!! Det ger ingen effekt ändå, så det är meningslöst!!" :fakta Så säger dom.

Fattar inte riktigt detta. Förklaring vore shysst. :confused:

Araikaj skrev:
Öppnad luftburk rekommenderas överallt här på forumet men när man pratar med kompisar o annat löst folk så verkar det vara det sämsta man kan göra???

"Då får du ju massa skit i motorn, förgasarna!! Det ger ingen effekt ändå, så det är meningslöst!!" :fakta Så säger dom.

Fattar inte riktigt detta. Förklaring vore shysst. :confused:

Öppna luftburken ska du endast göra om du gör något annat med motorn som kräver mer luft alt helsystem, högkomp kolv mfl annars är det skitsamma.

Jag kommer försöka undvika att öppna mitt då jag kommer köra både på gata & grus!

Öppnad luftburk = Öppen luftfilter???

Jag funderar på att sätta dit en öppen luftfilter på hojen...

Är det nåt annat man ska göra typ justera luftmassmätaren eller nåt...??? :va

motardnisse skrev:
Öppna luftburken ska du endast göra om du gör något annat med motorn som kräver mer luft alt helsystem, högkomp kolv mfl annars är det skitsamma.

Jag kommer försöka undvika att öppna mitt då jag kommer köra både på gata & grus!

OK, jag (rättare sagt- min mekaniker) ska ta bort strypningen i trottlarna på mina vakum förgasare+ montera leo vince x3 slip on+ sätta dit större munstycken. Är detta åtgärder som motiverar, kräver öppnad luftburk?

Araikaj skrev:
OK, jag (rättare sagt- min mekaniker) ska ta bort strypningen i trottlarna på mina vakum förgasare+ montera leo vince x3 slip on+ sätta dit större munstycken. Är detta åtgärder som motiverar, kräver öppnad luftburk?

Ja!
Vad hade du för hoj?

sirSmokealot skrev:
Jag funderar på att sätta dit en öppen luftfilter på hojen...

Är det nåt annat man ska göra typ justera luftmassmätaren eller nåt...??? :va

Finns ingen sådan pga att du inte har insprutning.

Men det finns en bladningsskruv på undersidan som går att justera ,dock bör detta lämmnas till proffs om man är osäker på det.

Angånde luftburkstemat.

Frågan har stöts och blöts förut luftburkens avstämning vs att öppna.

Luftburken är designad för att optimal flöde in i motorn/ förgasaren utan att få problem med konstig turbulens.

När jag har bänkat min Duke har jag fått bakläxa och fått sätta tillbaka locket på luftburken pga att han inte fick någon ordning på det.

Men jag öppnade burken på TTR :en och den gick bättre av det,Duken har jag skippat snorklarna på iaf.

Det hela handlar om att hitta rätt motstånd insug/utblås.

Last edited:
Araikaj skrev:
En "brutal" Suzuki XF 650 Freewind :rolleyes:

Just ja det var ju den ja!
Nopp är osäker hur det är på den.
Hur gick det med att täta till hålen med kemisk metall?

motardnisse skrev:
Just ja det var ju den ja!
Nopp är osäker hur det är på den.
Hur gick det med att täta till hålen med kemisk metall?

:tungan Väntar på Leo vincet först o sen ska det täppas igen av min mekaniker, sen ska munstyckena på o sen ska han optimera grejerna.

Sen ska den lyfta på både 2:an o 3:an är meningen. Vad tror du om det då?

Araikaj skrev:
:tungan Väntar på Leo vincet först o sen ska det täppas igen av min mekaniker, sen ska munstyckena på o sen ska han optimera grejerna.

Sen ska den lyfta på både 2:an o 3:an är meningen. Vad tror du om det då?

Nja vi får väl se när det är klart! Hoppas inte för mkt
då det är en rätt tung hoj i klass med XT660 och den är inte
så jättepigg ostrypt!

Nä det stämmer nog, tyvärr. Men det är min 1:a stånka o jag gillar karaktären på den så mycket så jag inbillar mig att jag kommer att ha kul på den ändå. Har redan varit ute o röjt på sandstränder o grusvägar. Sen är den helt suverän som turinghoj åxå. Men jag hör vad du säger o jag vet att det stämmer. Men lite mer drag borde det bli med 12 hästar extra+ större mustycken+ samt ett tuffare ljud!

Kollar lite på TT 600 hojar från början av 90- talet, för att tillfredsställa össuget. Testa en sådan i sommras o den var riktigt kul. Vad tror du om ett sådant komplement?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...