Så fungerar insättningsgarantin
Som kund har du rätt till ersättning om ett institut som tillhör garantin och som har tillstånd att ta emot kunders medel på konto går i konkurs.
Om ditt konto omfattas av garantin har du rätt till ersättning motsvarande insättningens belopp plus ränta fram till konkursbeslutet. Din ersättning påverkas inte av om du har skulder till institutet.
Du kan maximalt få 250.000 kronor per institut. Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn, räknas varje person för sig.
Konton som omfattas av garantin
Insättningsgarantin gäller för insättningar på konton med nominellt bestämda tillgodohavanden som är tillgängliga för insättaren med kort varsel. Med kort varsel menas att insättningarna kan tas ut inom en månad. Instituten ska informera sina kunder om insättningarna omfattas av garantin eller inte.
Exempel på konton som kan omfattas av garantin är transaktionskonton (till exempel lönekonton) och obundna sparkonton.
Konton som inte omfattas av garantin
Exempel på konton som inte omfattas av garantin är konton där beloppet är bundet viss period, det vill säga uttag kan inte göras före periodens utgång.
Även om du har rätt att göra uttag i förväg omfattas inte kontona av garantin om det uttagna beloppet marknadsvärderas, det vill säga beloppets storlek beror på förändringar i marknadsräntorna.
För vem gäller garantin?
Garantin gäller för privatpersoner, företag och andra juridiska personer.