Rookiefråga ang pengaplacering

anledningen att de har så hög inlåningsränta just nu är att de anses inte vara kreditvärdiga just nu av "finanssamhället", så de kan med andra ord inte låna pengar av andra "storbanker" med mindre än +8%. Därför har de likviditetsproblem => de erbjuder hög inlåningsränta för att få in pengar!

Således är det inte en jättebrabank. Speciellt inte om man inte vet vad man håller på med.. det finns risk att de kursar. Tror dock att de täcks av den statliga insättningsgarantin(?).

Tänk dock på att den statliga insättningsgarantin bara täcker 250kkr (har jag för mig) så har du mer pengar än så får du inte tillbaka dem om banken kursar.
Men även om de krusar så är väl degen safe så länge de täcks av insättningsgarantin och det inte överstiger 250k? Eller har jag fattat det fel?

Men även om de krusar så är väl degen safe så länge de täcks av insättningsgarantin och det inte överstiger 250k? Eller har jag fattat det fel?
det betyder att du ska kolla upp det (och då menar jag inte bara på ett hojforum) innan du ger dig in i det.

You've been warned! :)

Ang insättningsgarantin så har jag läst (tror det var privata affärer) att det kan ta väldigt lång tid att få tillbaka pengarna, över 1 år.

Om du ska spara i fonder/aktier kan det vara klyftigt att månadspara eller sprida insättningarna särskilt nu när börsen är skakig även om rykten säger att botten är nåd. Bara för dom gått bra historiskt så behöver dom inte fortsätta att göra det. Se det långsiktigt eller satsa på ett sparkonto där du vet att pengarna iaf inte blir mindre.

www.e24.se
Kan man läsa om det mesta, eller titta in på någon bank!
Lycka till:tummenupp

Sparande i kontoform är värdelöst till följd av den låga (om ens positiva) realräntan. Just nu är fonder och spritt aktiesparande osäkert; visserligen har marknaderna världen över gått nedåt och det kan ju betyda ett bra köpläge, men det är inte säkert som en kortsiktig investering. Som en långsiktig bör det vara relativt lugnt.

Det säkraste kortet just nu är, i mina ögon, råvaror. De tenderar ge mindre avkastning på kort sikt, men är oftast väldigt säkra långsiktiga investeringar.

Riksgäldskontoret om insättningsgarantin

Så fungerar insättningsgarantin

Som kund har du rätt till ersättning om ett institut som tillhör garantin och som har tillstånd att ta emot kunders medel på konto går i konkurs.

Om ditt konto omfattas av garantin har du rätt till ersättning motsvarande insättningens belopp plus ränta fram till konkursbeslutet. Din ersättning påverkas inte av om du har skulder till institutet.

Du kan maximalt få 250.000 kronor per institut. Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn, räknas varje person för sig.
Konton som omfattas av garantin

Insättningsgarantin gäller för insättningar på konton med nominellt bestämda tillgodohavanden som är tillgängliga för insättaren med kort varsel. Med kort varsel menas att insättningarna kan tas ut inom en månad. Instituten ska informera sina kunder om insättningarna omfattas av garantin eller inte.

Exempel på konton som kan omfattas av garantin är transaktionskonton (till exempel lönekonton) och obundna sparkonton.
Konton som inte omfattas av garantin

Exempel på konton som inte omfattas av garantin är konton där beloppet är bundet viss period, det vill säga uttag kan inte göras före periodens utgång.

Även om du har rätt att göra uttag i förväg omfattas inte kontona av garantin om det uttagna beloppet marknadsvärderas, det vill säga beloppets storlek beror på förändringar i marknadsräntorna.
För vem gäller garantin?

Garantin gäller för privatpersoner, företag och andra juridiska personer.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...