Rookie på väg in i MC träsket !

Fritzon

Medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
CBR1000RR
Hej alla !

Jag har bestämt mig för att skaffa båge !
Jag är 22 år och har haft stort bilintresse och ägt allt från Volvo 360 till Sierra Cosworth.

Nu fick jag världens ryck i förra veckan och insett att jag ska sluta drömma och skaffa en billigare bil och en cykel. :tummenupp

Ska övningsköra denna sommaren då jag har ganska goda möjligheter till det, och sen tar jag kortet nästa år med lite "mil i ryggraden"
Kan det vara vettigt eller man ska gå på kortet direkt?

Sen är det ju val av cykel, sitter och läser igenom nybörjartrådar här på forumet och försöker lära mig lite olika betäckningar och modeller, jag är alltså helt grön. Jag har tittat lite på begagnat i 30k klassen och hittat Kawa Ninja zxr 750, Honda CBR 600 och Yamaha FZR 600....allt mellan 90-95 typ. Men det är en djungel för en newbiee.

Visst är det personligt från den ena till den andra men alla tips är varmt välkomna, vad som är lämpligt och vad man ska passa sig för !

//Daniel

Sen är det ju val av cykel, sitter och läser igenom nybörjartrådar här på forumet och försöker lära mig lite olika betäckningar och modeller, jag är alltså helt grön. Jag har tittat lite på begagnat i 30k klassen och hittat Kawa Ninja zxr 750, Honda CBR 600 och Yamaha FZR 600....allt mellan 90-95 typ. Men det är en djungel för en newbiee.

//Daniel

yo!

Kan inte ge någon vettig anledning till att vänta. Jag tog mitt körkort utan en meter övningskörning privat och kan inte se något negativt med det. Kör bara med insidan, annars går det åt h*lvete hur som. Tyvärr ganska vanligt fenomen inom den här hobbyn om man inte är varsam och enormt tragiskt/tråkigt.

Jag är en sucker för gsx-r som har ett par fina 600cc-modeller från 96-00. Kolla på dem.

Lycka till!

-@

Jag köpte en Honda CB600F Hornet som första hoj. Grymt kul och lättkörd hoj med mycket klös i. Du kan få en nice beggad för typ 40 papp. Själv sålde jag min förra veckan till fömån för en Daytona 675. Men jag var verkligen nöjd med Hondan!

Hej alla !

Jag har bestämt mig för att skaffa båge !
Jag är 22 år och har haft stort bilintresse och ägt allt från Volvo 360 till Sierra Cosworth.

Nu fick jag världens ryck i förra veckan och insett att jag ska sluta drömma och skaffa en billigare bil och en cykel. :tummenupp

Ska övningsköra denna sommaren då jag har ganska goda möjligheter till det, och sen tar jag kortet nästa år med lite "mil i ryggraden"

Visst är det personligt från den ena till den andra men alla tips är varmt välkomna, vad som är lämpligt och vad man ska passa sig för !

//Daniel

Tja och välkommen..

Om man tänker för sin egen säkerhet är det nog smart att lägga lite övningsmil denna sommar och ta kortet nästa år, men faan så tråkigt. Tror jag skulle bli knäpp av att ö-köra en hel sommar, ta kortet direkt och kör med insidan istället.. Jag hade typ inte kört en meter innan jag tog en intensivkurs på 4 dagars mc-körning och uppkörning dag 5.. klarade lappen direkt och har överlevt en sommar iaf :P ..

Ang. mc-val så är det ju upp till var och en vad man gillar, 600, 750 el. 1000 spelar nog ingen större roll.. det är din egen körstil som avgör hur farligt det blir :tungan kanske något billigare förs. med mindre cc dock.. Själv gillar jag vridet i en 1000cc. Tror alla hyffsat moderna hojjar håller rätt hög kvalite, iaf. jappsen, sålänge hojen är bra skött osv, sen finns det ju alltid vissa lik som är sönderkörda.

Robban

Tackar !

Ok, nä det är kanske sant. Tycker bara att det är en pengafråga? Visst jag kan säkert ta mig från A till B med en cykel, man körde ju mycket moppe. Men det kan ju inte vara jämförbart alls, det är ju en annan tyngd och liiite annan karaktär på motor, heh.Jag hoppas bara kunna ta ett kort nästa sommar för 5-10k och kanske slippa lägga dom där 15-20 som jag har hört att det kostar om man börjar från 0.

Jo jag har blivigt varnad av föräldrar, släktingar, vänner och jobbekompisar att det är mordmaskiner och allt var dom kallar det, jag blir uppmanad till att börja med glidare, men det känns inte som om det är riktigt min stil. Jag är helt med på vad det handlar om. Här ska köras lungt och fint till att börja med.

GSX-R verkar vara både billig och snygg ! Ska absolut ta med det i beräkningen !

Tack för svar

Välkommen :)
Alla här har nog fått den lektionen att inte skaffa hoj.. :D

Jag hoppas bara kunna ta ett kort nästa sommar för 5-10k och kanske slippa lägga dom där 15-20 som jag har hört att det kostar om man börjar från 0.

Jag började från scratch och hade lixom du kört ett par månader moped innan. Mitt kort kostade någonstans kring 6-7K kr och då utan att jag körde en enda meter privat. Det ska inte behöva kosta mer med lite fokus på det man gör. Har du dessutom möjlighet att övningsköra privat vid sidan om ska det absolut inte kosta mer.

Sluta slingra dig och ordna körkortet ;)

-@

Här ska köras lungt och fint till att börja med.

Såvida du inte har polio i högerarmen tror jag inte ett skvatt på det där ;)

-@

Last edited:
Jag började från scratch och hade lixom du kört ett par månader moped innan. Mitt kort kostade någonstans kring 6-7K kr och då utan att jag körde en enda meter privat. Det ska inte behöva kosta mer med lite fokus på det man gör. Har du dessutom möjlighet att övningsköra privat vid sidan om ska det absolut inte kosta mer.

Sluta slingra dig och ordna körkortet ;)

Haha ja det är sant....ska bara slingra mig lite till...sen när jag väl har handlat så blir det kanske så =)

-@

Såvida du inte har polio i högerarmen tror jag inte ett skvatt på det där ;)

-@

HAHA, nej men...jaaa...."you get it...."

Välkommen :)
Alla här har nog fått den lektionen att inte skaffa hoj.. :D

Hehe det är sant....man måste vara envis bara :D

Last edited:
Bara sätta igång..
Vilken skola?
Tog på affes, duktiga och trevliga lärare iaf.

Välkommen, en nybörjare till en annan. Jag har etablerat mig hyfsat bland olika märken och modeller, och har ohjälpligt fastnat för caferäser/street-looken.
Jag håller på att ta kortet nu, har uppkörning 2 maj, och jag kan bara säga tt du inte har en snöbolls chans i helvetet att hålla dig hela sommaren från att ta kk.
Om du nu skaffar hoj så är det ju bara att fixa någon att köra med privat.

Några exempel på streethojar i den prisklassen...

http://www.blocket.se/vi/11234481.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11189254.htm?ca=11_s

Fördelen är att du inte har de astronomiska försäkringspremierna och att det inte kostar 285.000 i spruckna kåpor om nån råkar putta omkull den :tummenupp

Bara sätta igång..
Vilken skola?
Tog på affes, duktiga och trevliga lärare iaf.

Ja du...

Jag tog B kort på Berndtssons, dom var också jättetrevliga... hade Berndt som handledare men han är ju tyvärr inte i livet längre så nu känner man ingen där. Jag får se var jag hamnar...hehe

Förresten, behöver man körkortstillstånd för att övningsköra med MC om man har B kort eller är det bara att posta handledaransökningen ??

och jag kan bara säga tt du inte har en snöbolls chans i helvetet

Hmmm....många som säger det ju :D
Välkommen, en nybörjare till en annan. Jag har etablerat mig hyfsat bland olika märken och modeller, och har ohjälpligt fastnat för caferäser/street-looken.
Jag håller på att ta kortet nu, har uppkörning 2 maj, och jag kan bara säga tt du inte har en snöbolls chans i helvetet att hålla dig hela sommaren från att ta kk.
Om du nu skaffar hoj så är det ju bara att fixa någon att köra med privat.

Några exempel på streethojar i den prisklassen...

http://www.blocket.se/vi/11234481.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11189254.htm?ca=11_s

Fördelen är att du inte har de astronomiska försäkringspremierna och att det inte kostar 285.000 i spruckna kåpor om nån råkar putta omkull den :tummenupp

Jag är ju lite fast för plast-kåps-racer cyklar....men det ligger nog en hel del i det du säger....

----------

Hinner inte med alla svar här, men tackar för alla tips och välkomnigar :D

Last edited:
Hej Daniel. Eftersom du ännu inte har något kort så är det ju svårt för dig att provköra olika modeller, vilket du ska göra. Men när du väl kan det så ta dig tid att testa dig fram till vad DU vill ha. Någon säger att du ska köpa den snabbaste, medans någon annan säger off-road. Allt är upp till dig. Bara DU vet vad ekonomin räcker till/alt. är värt att spendera. Själv har jag kört sporthoj mest hela tiden. Men jag skaffade något "effektsvagare", nämligen en KTM 950. (om man nu kan kalla det effektsvagare. Kanske jmf. med min tidigare ZZR) men fan så mycket roligare har jag nu. Så skaffa det DU känner känns rätt och bra.

Hej Daniel. Eftersom du ännu inte har något kort så är det ju svårt för dig att provköra olika modeller, vilket du ska göra.

Ja det är ju den ekvationen som inte går ihop :huvet Vet inte riktigt hur jag ska göra. Men jag ska runt och provsitta lite i helgen och ska ta med en bekant som har haft lite cyklar innan så ska han köra lite och bedömma. Men det är lite svårt =)
Men när du väl kan det så ta dig tid att testa dig fram till vad DU vill ha. Någon säger att du ska köpa den snabbaste, medans någon annan säger off-road. Allt är upp till dig. Bara DU vet vad ekonomin räcker till/alt. är värt att spendera. Själv har jag kört sporthoj mest hela tiden. Men jag skaffade något "effektsvagare", nämligen en KTM 950. (om man nu kan kalla det effektsvagare. Kanske jmf. med min tidigare ZZR) men fan så mycket roligare har jag nu. Så skaffa det DU känner känns rätt och bra.

Ja, det är inte lätt. Men jag har alltid velat ha sporthoj, så en sådan till rätt pris blir det nog. Men det fina är ju att man inte måste gifta sig med en båge hehe, blir det tokigt kan man ju sälja nästa säsong och testa nått nytt !

Jag gjorde själv samma ska förra sommaren, sålde bilen, tog lite lektioner, köpte hoj å kläder, allt som allt 40 papp.

Jag börjar med en offroad-hoj, då jag tänkte att det e bra å börja med det, man kan ju alltid "byta upp" sig... troligtvis blir en lite roligare till nästa sesong

Jag skulle alldrig klara att göra som du, ta kortet så fort som möjligt så kan du ut å övningsköra på riktigt sen...

lycka till hur du än gör...

Kam varmt rekomendera en kawwa zx6r inte allt för ny runt 96-98 .
sen finns det ingen anledning att vänta med kortet alls börjja nu så har du de iår :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!