Rookie-kalendern 2008

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
26-27/4: SM - Anderstorp - Rookie 600 & 1000
28-29/6: B - Linköping - Rookie 600 & 1000 (OBS: Dubbla race)
28-29/6: SO - Alastaro, Finland - Rookie 600 & 1000, Teamrace(*)
19-20/7: NO - Karlskoga - Rookie 600 & 1000 i samma klass (Stor Debutant)
26-27/7: EM - Karlskoga - Ännu inte bestämt om Rookie 600 och/eller 1000 får plats.
9-10/8: SM - Knutstorp - Rookie 600 & 1000
23-24/8: SO - Våler, Norge - Rookie 600 & 1000, Teamrace
6-7/9: SM/SO - Karlskoga - Rookie 600 & 1000, Teamrace
20-21/9: SM/SO - Falkenberg - Rookie 600 & 1000, Teamrace

SM = Svenska mästerskapen (som Rookie är supportklass till)
SO = Scandinavian Open
NO = Norska Öppna
EM = Europeiska mästerskapen
B = B-race, endast för förare med B-licens

* Teamrace: Mini endurance på 1-2 timmar som körs på lördagen med minst 2 förare.
 
Det var väl precis likadant ifjol om jag inte minns fel. Skittrist med ett uppehåll på två månader under våren. Bättre isåfall att lägga Anderstorpstävlingen i slutet av maj istället för april.
 
Glappet på 2 månader beror på att LMS valt att köra en A- och en B-helg. A-förarna har sin helg i slutet av maj.
 
Kommer de bara att köra "stor debutant" på karlskoga ?
Ska de inte köra i Norge också?
 
Kommer de bara att köra "stor debutant" på karlskoga? Ska de inte köra i Norge också?
Nej, de kör fler klasser, se Sticky-tråden "RR-kalendern 2008". Jag tog med tävlingen här för att den körs i Sverige vilket de flesta rookisar verkar vara intresserade av.

Tyckte den andra tråden, "RR-kalendern 2008", spårade ur lite när den innehöll mer info om tävlingar i Holland, England, Långt Bortistan osv.
 
Brukar det vara nån form av träningsläger i samband med tävlingshelgen på Anderstorp? Tycker mig ha sett nåt sånt i vissa racerapporter.
 
Schysst! Håller tummarna för något liknande även nästa år då.
"Träningslägret" var torsdag och fredag före racehelgen i år. 750:- per dag och för det fick man 2 pass runt 30 minuter, mao 750:-/timme.

Humlan hade en bandag för 1000:- två veckor tidigare med betydligt mycket mer körning.
 
"Träningslägret" var torsdag och fredag före racehelgen i år. 750:- per dag och för det fick man 2 pass runt 30 minuter, mao 750:-/timme.

Oj det var inte mycket.

Humlan hade en bandag för 1000:- två veckor tidigare med betydligt mycket mer körning.

Jo den körde jag i våras, hann väl med 3 varv på andra passet när jag bröt av ramen och spräckte motorn :näsblod
 
Oj det var inte mycket.
Nej, det brukar bli en hel del prat om priset i förhållande till körtiden. Ett problem för ARC är att de måste låta alla som vill köra vilket drar ner tiden, men priset är dock detsamma som jag förstått oavsett hur många som kör.
Jo den körde jag i våras, hann väl med 3 varv på andra passet när jag bröt av ramen och spräckte motorn :näsblod
Usch!
 
Något fastställt ang. EM-helgen på karlskoga, kommer r600/1000 rymmas?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top