"rookie" frågor, batteri och laddning..

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
etter anbefaling fra flere på sporthoj.com har jeg gått til anskaffelse av en CTEK XS 3600 batterilader, har i den sammenheng ett par spørsmål;
1, kanskje ett dumt spm, men uansett, skal jeg velge moppe ikonet på ladern
(14.4V/0.8A, mindre enn 14Ah?
2, kan jeg ladde innendørs (vardagsrummet/sovrummet...) eller anbefales ikke det...
3, hvordan tvättar jeg batteriet? holder det med en våt fille og vanlig vann?
4, burde jeg ta ut helt eller bare løsne "the ventilation caps", hvor man fyller electrolyte?
5, i min haynes manual står det: "cover the top of the battery with a clean rag", er denne fuktig eller ikke.

hvis det er noe jeg har glemt feel free to si ifra.
på forhånd tusen takk

Bifogat

• Resize of DSC01219.JPG
    Resize of DSC01219.JPG
    37.7 KB · Visningar: 72
  • Resize of DSC01221.JPG
    Resize of DSC01221.JPG
    24 KB · Visningar: 75
Bra köp!

1 Ladda batteriet på Moppe ikonen! Den andra är för Bilbatterier. Den tredje är för snabbladdning Användes INTE till Mc batterier!
2 Rekomenderar inte att ladda hemma i lägenheten! Det är Syra där i...
Kommer alltid ut lite även om denna laddare inte laddar så hårt! Men du dör inte av det och det ska inte koka med denna laddaren!
Du kan ha det stå på laddning i tex förrådet under hela vintern med denna laddaren.
3 Våt Fille??? Vem är det? Kinky kompis? :arsele Tvål och vatten funkar och diskborsten kan användas..Köp en ny sen!
4 Med denna laddare ska du inte behöva lossa locken! Vatten ska fyllas i dom .
Och det ska vara en nivå enligt strecken på utsidan av batteriet! INTE mer !
5 Det beror ju på smutsen...Är det bara damm så dammar du...Är det motorolja från den läckande Suzukin så får du ju ta till hårdare grejjor!

Har mitt batteri uppkopplat konstant när jag inte kör och har inga som helst problem!

Batteriet syns inte så tvätt är onödig...

När du laddar bildas knallgas o det kan smälla högt inte explodera om det blir en gnista. Tänk på det när du pillar med batteripolerna o krokodilklämmorna.

Sen räcker det om du laddar batterit när det är dax för sommar.

ladda skiten i lägenheten. Inga problem.

Men kom ihåg att om batterit laddas ur helt så kommer det aldrig bli riktigt friskt igen.

Om du lyfter på locken på ovansidan så kan du fylla på batterivatten. Det finns max o min streck på sidan.

Tips:
om du får batterisyra på dina nya brallor så kan du hälla mjölk på dom, det neutraliserar syran annars blir det hål.

En följdfråga på samma tema. Temperaturen där jag laddar spelar ingen roll? Jag kan alltså ha batteriet på laddning på min balkong där det är minusgrader under vintern?

NinjaRob skrev:
En följdfråga på samma tema. Temperaturen där jag laddar spelar ingen roll? Jag kan alltså ha batteriet på laddning på min balkong där det är minusgrader under vintern?

Bilar som har motorvärmare kan även ha så batterit laddas när man grillar.

Då kan du ju dra dina egna slutsatser, tror dock att plus grader är bättre än minus grader.

2. Om du kan ladda inne beror nog mest på om du har en sambo som undrar varför du ska släpa in sån skit i vardagsrummet, annars inga problem. Lägg en tidning under.
3. Ja, våt fille og vanlig vann.
4. Som du vill, bara du lossar dom tillräckligt för att gasen ska kunna komma ut. På ett batteri som på bilden skulle jag ta bort dom helt och göra rent dom i vatten.
5. Det är för att suga upp den elektrolyten som småskvätter ut när det gasar. Ikke fuktig så suger den bättre, men du får nog ändå torka med en fuktig trasa efteråt.

Som sagt tänk på syran! Även om batteriet är torrt kan det finnas syra på det som med fukt kan göra hål i dina bästa mekbrallor. Torka ordentligt och tänk på var du lägger ifrån dig trasorna du torkat med..

Och av knallgasen som bildas vid laddning kan batteriet explodera om gnista tänder gas inne i batteriet, jag har sett en kompis göra det, han hade tur som inte fick syra i ögonen. Så var försiktig när du har laddat klart, stäng av laddaren/dra ur sladden ur uttaget innan du kopplar loss batteriet. Då minimerar du risken för gnista.

Ladda batteriet ordentligt en gång när du ställer av så räcker det fram till du ska köra igång ingen nästa sommar, då laddar du ordentligt en gång innan du ska ut å köra. Vill du vara säker laddar du på en extra gång mitt i vintern också. Normalt sett mår inget batteri bra av att laddas i flera månader såvida det inte är en VÄLDIGT liten ström du laddar med (vilket kanske den laddaren du har gör? jag känner inte till vilken laddprofil den har, men enligt Kamikaze ska det ju funka).

NinjaRob skrev:

Ett friskt batteri kan du utan prob ladda i minusgrader, laddningen tar bara längre tid. Men om det är gammalt och sunkigt kanske syrahalten i elekrolyten är dålig (pga av alla laddningar då man toppat upp med dest.vatten) å då kan det frysa -dö. Det hänger på syrahalten med andra ord.

Kamikaze kid, Robban W och Freddde, tusen takk for alle svar, skal ladda nå.

Siden jeg bor i Italia, kjører jeg hoj året rundt, bør jeg lade med jevne mellomrom da også, annenhver måned eller noe sånt..?

Siden jeg bor i Italia, kjører jeg hoj året rundt, bør jeg lade med jevne mellomrom da også, annenhver måned eller noe sånt..?[/QUOTE]

Bara om batteriet sitter i hojjen hela tiden och du har utrustning som drar lite ström då du inte kör, t.ex mc-larm eller liknande. Annars om du kör regelbundet och inte bara korta sträckor så behöver du normalt inte ladda extra. Men vill du vara säker och inte tycker det är jobbigt så visst kan du ladda varannan månad.

Jag är grön av avund på dig som kör hela året :D , lucky you!

Azzurro skrev:
etter anbefaling fra flere på sporthoj.com har jeg gått til anskaffelse av en CTEK XS 3600 batterilader, har i den sammenheng ett par spørsmål;
1, kanskje ett dumt spm, men uansett, skal jeg velge moppe ikonet på ladern
(14.4V/0.8A, mindre enn 14Ah?
2, kan jeg ladde innendørs (vardagsrummet/sovrummet...) eller anbefales ikke det...
3, hvordan tvättar jeg batteriet? holder det med en våt fille og vanlig vann?
4, burde jeg ta ut helt eller bare løsne "the ventilation caps", hvor man fyller electrolyte?
5, i min haynes manual står det: "cover the top of the battery with a clean rag", er denne fuktig eller ikke.

hvis det er noe jeg har glemt feel free to si ifra.
på forhånd tusen takk

På våran webbsida finns det meket med lite tips :fyllisar

http://www.bushmenriders.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=21

Azzurro skrev:
Kamikaze kid, Robban W och Freddde, tusen takk for alle svar, skal ladda nå.

Siden jeg bor i Italia, kjører jeg hoj året rundt, bør jeg lade med jevne mellomrom da også, annenhver måned eller noe sånt..?

Till den laddaren finns det en speciell kontakt du skruvar fast på batteripolena och då kan du ladda dirrekt i hojen!
Du behöver inte ta ur batteriet!
Jag har så för att jag har ett larm som drar ur batteriet när det står i mer än 2 veckor!
Fungerar kanon.
Fick du med den?
Häng ner sladden så du kommer åt kopplings stycket vit tex tomgångs justeringen eller bensin kranen!
Perfekt!
Men det blir kanske svårt att få in hela hojen i sovrummet!

Italien????
Är vi inbjudna att övervintra hos dig???? :D :fyllisar :Bugar

Kamikaze kid skrev:
Till den laddaren finns det en speciell kontakt du skruvar fast på batteripolena och då kan du ladda dirrekt i hojen!
Du behöver inte ta ur batteriet!
Jag har så för att jag har ett larm som drar ur batteriet när det står i mer än 2 veckor!
Fungerar kanon.
Fick du med den?
Häng ner sladden så du kommer åt kopplings stycket vit tex tomgångs justeringen eller bensin kranen!
Perfekt!
Men det blir kanske svårt att få in hela hojen i sovrummet!

Italien????
Är vi inbjudna att övervintra hos dig???? :D :fyllisar :Bugar

Er det denne du mener? eneste jeg fikk med.
Skal koble den på da jeg setter tilbake batteriet.

övervintra...? Varför inte...
er ikke akkurat sommer men vi har da fortsatt 10-12 varmegrade stort sett hver dag... :cool:
:yoparty

Bifogat

• DSC01224.JPG
    DSC01224.JPG
    23.9 KB · Visningar: 61
Azzurro skrev:
Er det denne du mener? eneste jeg fikk med.
Skal koble den på da jeg setter tilbake batteriet.

övervintra...? Varför inte...
er ikke akkurat sommer men vi har da fortsatt 10-12 varmegrade stort sett hver dag... :cool:
:yoparty

Exakt den ja....
Skruva dit den på rätt poler bara sen behöver du inte montera bort batteriet...
kika bara på Vätskenivån emellanåt så det inte är för lite vatten i..

Hurra jag kommer.... :lol

Ska bara säga upp mig från jobbet, berätta för hustrun att jag åker bort en stund... :rolleyes:
Jävlar...Hojen ligger redan i bitar i garaget... :huvet
Hem å skruva!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP