Rookie 600, vilka tider?

oscar skrev:
Jo det är det! Förra året så körde jag tre tävlingar och var i stort sett hopplöst sist på alla, men det var ändå kul! Plus att man blir ju inte bättre om man inte tränar, och kval/rejs är jäkligt bra träning anser jag!

Berätta mer, kanske i en ny tråd, om hur du gick från medelmåttig nybörjare till vinnare i Rookie 1000 på två säsonger. Det skulle intressera både mig och alla andra som försöker bli snabbare.
 
oscar skrev:
Jo det är det! Förra året så körde jag tre tävlingar och var i stort sett hopplöst sist på alla, men det var ändå kul! Plus att man blir ju inte bättre om man inte tränar, och kval/rejs är jäkligt bra träning anser jag!

Exakt, det är bara fjollor som inte vågar komma sist. :rolleyes:
 
Nyteknik skrev:
Berätta mer, kanske i en ny tråd, om hur du gick från medelmåttig nybörjare till vinnare i Rookie 1000 på två säsonger. Det skulle intressera både mig och alla andra som försöker bli snabbare.

Har faktiskt ingen aning! Mitt mål när jag kom till premiären på Anderstorp var att inte komma sist. När jag sen stod fyra på gridden så var jag till 99% övertygad om att deras tidtagning hade blivit fel, och att jag skulle få skämmas när jag efter några varv låg sist igen! Första gången vi passerade start/mål så insåg jag att jag låg tvåa eller om det var trea, och jag tänkte att de som satt på läktaren måste tycka att det var fräckt! :) När jag väl kom i mål så var jag sinnessjukt glad och man blev ännu gladare när man på pallen fick höra alla kompisars jubel! På vägen hem ringde Mumlan för att fråga hur det hade gått... Jag sa att jag kom tvåa och att jag satte rejsets snabbaste varv med 1.41,5, vilket resulterade i ett högt och ljudligt skratt i luren. Hur mycket jag än försökte övertyga honom så vägrade han tro mig, så jag sa att han fick kolla upp det på annat håll isf. 10 minuter senare ringde han igen och bad om ursäkt samt grattade mig till andraplatsen! :hihi
Tiden efter så kollade jag på filmen från rejset som KetogaN hade fixat, och det var inte bara en gång utan säkert 50 gånger. Kul som fan att se fajten med Lind, höra hur folk gapade o skrek, och njuta av det som jag trodde skulle förbli en engångsföreteelse... :)

Innan Atorp så hade jag kört lite cross med bla Pålle, Bingo, Johno och Mats T. Jag hade även kört som instruktör med B-E en helg, vilket nog hjälpte till att få ett flyt även om man då körde relativt långsamt! Jag hade inte suttit på min egen hoj alls, utan den blev klar 10 minuter innan första kvalet...

Såja! Nu är det bara hem o göra samma sak så går det bra nästa säsong! :fyllisar
 
oscar skrev:
Har faktiskt ingen aning! Mitt mål när jag kom till premiären på Anderstorp var att inte komma sist. När jag sen stod fyra på gridden så var jag till 99% övertygad om att deras tidtagning hade blivit fel, och att jag skulle få skämmas när jag efter några varv låg sist igen! Första gången vi passerade start/mål så insåg jag att jag låg tvåa eller om det var trea, och jag tänkte att de som satt på läktaren måste tycka att det var fräckt! :) När jag väl kom i mål så var jag sinnessjukt glad och man blev ännu gladare när man på pallen fick höra alla kompisars jubel! På vägen hem ringde Mumlan för att fråga hur det hade gått... Jag sa att jag kom tvåa och att jag satte rejsets snabbaste varv med 1.41,5, vilket resulterade i ett högt och ljudligt skratt i luren. Hur mycket jag än försökte övertyga honom så vägrade han tro mig, så jag sa att han fick kolla upp det på annat håll isf. 10 minuter senare ringde han igen och bad om ursäkt samt grattade mig till andraplatsen! :hihi
Tiden efter så kollade jag på filmen från rejset som KetogaN hade fixat, och det var inte bara en gång utan säkert 50 gånger. Kul som fan att se fajten med Lind, höra hur folk gapade o skrek, och njuta av det som jag trodde skulle förbli en engångsföreteelse... :)

Innan Atorp så hade jag kört lite cross med bla Pålle, Bingo, Johno och Mats T. Jag hade även kört som instruktör med B-E en helg, vilket nog hjälpte till att få ett flyt även om man då körde relativt långsamt! Jag hade inte suttit på min egen hoj alls, utan den blev klar 10 minuter innan första kvalet...

Såja! Nu är det bara hem o göra samma sak så går det bra nästa säsong! :fyllisar

Det är en av årets uppryckningar helt klart!Ganska kul när vi stod och snackade efter första Knutstorpsträningen och du berättade att du hade kört 1.47 som bäst på Anderstorp....skaplig sänkning om man säger så.
 
oscar skrev:
Har faktiskt ingen aning! Mitt mål när jag kom till premiären på Anderstorp var att inte komma sist. När jag sen stod fyra på gridden så var jag till 99% övertygad om att deras tidtagning hade blivit fel, och att jag skulle få skämmas när jag efter några varv låg sist igen! Första gången vi passerade start/mål så insåg jag att jag låg tvåa eller om det var trea, och jag tänkte att de som satt på läktaren måste tycka att det var fräckt! :) När jag väl kom i mål så var jag sinnessjukt glad och man blev ännu gladare när man på pallen fick höra alla kompisars jubel! På vägen hem ringde Mumlan för att fråga hur det hade gått... Jag sa att jag kom tvåa och att jag satte rejsets snabbaste varv med 1.41,5, vilket resulterade i ett högt och ljudligt skratt i luren. Hur mycket jag än försökte övertyga honom så vägrade han tro mig, så jag sa att han fick kolla upp det på annat håll isf. 10 minuter senare ringde han igen och bad om ursäkt samt grattade mig till andraplatsen! :hihi
Tiden efter så kollade jag på filmen från rejset som KetogaN hade fixat, och det var inte bara en gång utan säkert 50 gånger. Kul som fan att se fajten med Lind, höra hur folk gapade o skrek, och njuta av det som jag trodde skulle förbli en engångsföreteelse... :)

Innan Atorp så hade jag kört lite cross med bla Pålle, Bingo, Johno och Mats T. Jag hade även kört som instruktör med B-E en helg, vilket nog hjälpte till att få ett flyt även om man då körde relativt långsamt! Jag hade inte suttit på min egen hoj alls, utan den blev klar 10 minuter innan första kvalet...

Såja! Nu är det bara hem o göra samma sak så går det bra nästa säsong! :fyllisar

Måste kännas gött när det blev bekräftat att du verkligen var var snabbare än vad du själv trodde :)
 
Chris Ash skrev:
Exakt, det är bara fjollor som inte vågar komma sist. :rolleyes:

Varför lägga pengar på rejs när man inte håller måttet :va Då är det ju lika kul på bandagar, och då med reggade hojar som kan andvändas till mer än bara rejs.
 
bebbe skrev:
Varför lägga pengar på rejs när man inte håller måttet :va Då är det ju lika kul på bandagar, och då med reggade hojar som kan andvändas till mer än bara rejs.

Om det är din inställning och om du inte är mer sugen på racing är det ett vettigt beslut att fortsätta med bandagar.
 
bebbe skrev:
På vilka grunder :confused:

För att motivera den ekonomiska uppoffringen är det rimligt att du älskar racing, drömmer om att stå på startplattan och tränga dig förbi resten av fältet in i första svängen. Om önskan att "hålla måttet" är större än längtan att testa saknar du det nödvändiga engagemanget. Behåll dina pengar och lägg dem på något som är viktigare för dig.
 
Nyteknik skrev:
För att motivera den ekonomiska uppoffringen är det rimligt att du älskar racing, drömmer om att stå på startplattan och tränga dig förbi resten av fältet in i första svängen. Om önskan att "hålla måttet" är större än längtan att testa saknar du det nödvändiga engagemanget. Behåll dina pengar och lägg dem på något som är viktigare för dig.

Precis :fakta Varför köra racing när man vet att man inte "håller måttet" som du säger. Detta har ingenting att göra med huruvida man är "rädd" för att komma sist eller inte (som någon sa :rolleyes: ). Racing är dyrt! Varför lägga massa dyra pengar på säsonger när man vet att det inte kommer bli utdelning? Det kommer ju bara resultera i mindre mc åkning tidsmässigt sätt under det året man kör (än om man är en "vanlig" så kallad "gat mupp" som åker runt på banåkningarna och dessutom även får massa tid på hojen även på landsväg). Och hur många racing säsonger orkar man hålla igång utan att få någon typ utav penga hjälp? Jag skulle inte hålla många! Då känns det bättre att ha en gat hoj och åka runt på banorna där racen går och öva spår mm. Idealiskt är då också om man kan öva med en liknande hoj som man ev skall börja sin "karriär" med. Jag älskar verkligen racing, ban åkning och allt vad det innebär!! Men skulle inte ha råd att köra många säsonger (utan någon typ utav sponsor). Därför gäller det att komma väl förberedd. För har jag väl börjat köra så vill jag inte sluta!! Det var därför jag ställde denna frågan om vilka tider som räcker till. Har funderingar på att köra till nästa säsong om jag nu överhuvudtaget klarar av att hänga med! Annars är det bättre att vänta och öva mer! Och precis som du säger "längtan efter att stå på pallen är STOR" måste bara förvalta mina pengar lite. Är fullt medveten om att man missar en jäkla massa när man bara åker på vanl ban åkningar ist för att köra racing men jag tror på att det ger de grunder som behövs. Så jag har allt en plan och vill ingenting hellre än att börja köra nu med en gång men som sagt hur länge skulle jag orka med att pumpa in en massa pengar i någonting som inte ger utdelning? Skulle vara otroligt frustrerande att behöva sluta köra för att pengarna är slut :fakta
 
bebbe skrev:
Precis :fakta Varför köra racing när man vet att man inte "håller måttet" som du säger. Detta har ingenting att göra med huruvida man är "rädd" för att komma sist eller inte (som någon sa :rolleyes: ). Racing är dyrt! Varför lägga massa dyra pengar på säsonger när man vet att det inte kommer bli utdelning? Det kommer ju bara resultera i mindre mc åkning tidsmässigt sätt under det året man kör (än om man är en "vanlig" så kallad "gat mupp" som åker runt på banåkningarna och dessutom även får massa tid på hojen även på landsväg). Och hur många racing säsonger orkar man hålla igång utan att få någon typ utav penga hjälp? Jag skulle inte hålla många! Då känns det bättre att ha en gat hoj och åka runt på banorna där racen går och öva spår mm. Idealiskt är då också om man kan öva med en liknande hoj som man ev skall börja sin "karriär" med. Jag älskar verkligen racing, ban åkning och allt vad det innebär!! Men skulle inte ha råd att köra många säsonger (utan någon typ utav sponsor). Därför gäller det att komma väl förberedd. För har jag väl börjat köra så vill jag inte sluta!! Det var därför jag ställde denna frågan om vilka tider som räcker till. Har funderingar på att köra till nästa säsong om jag nu överhuvudtaget klarar av att hänga med! Annars är det bättre att vänta och öva mer! Och precis som du säger "längtan efter att stå på pallen är STOR" måste bara förvalta mina pengar lite. Är fullt medveten om att man missar en jäkla massa när man bara åker på vanl ban åkningar ist för att köra racing men jag tror på att det ger de grunder som behövs. Så jag har allt en plan och vill ingenting hellre än att börja köra nu med en gång men som sagt hur länge skulle jag orka med att pumpa in en massa pengar i någonting som inte ger utdelning? Skulle vara otroligt frustrerande att behöva sluta köra för att pengarna är slut :fakta

Bry dig inte så mycket om tiden räcker till en 10:e,20:e eller 30:e placering. Rookie är ROOKIES, det är ingen som kommer ihåg placeringarna från pallen och nedåt förutom de närmast sörjande. Men däremot kan jag inte komma på nåt som är roligare ens i fantasin. Kom och rejsa för att det är det roligaste man kan göra, om det sedan blir en bra placering så är det bara en bonus!

Hoppas vi ses på banorna nästa säsong! :yoparty
 
Pelle B skrev:
Bry dig inte så mycket om tiden räcker till en 10:e,20:e eller 30:e placering. Rookie är ROOKIES, det är ingen som kommer ihåg placeringarna från pallen och nedåt förutom de närmast sörjande. Men däremot kan jag inte komma på nåt som är roligare ens i fantasin. Kom och rejsa för att det är det roligaste man kan göra, om det sedan blir en bra placering så är det bara en bonus!

Hoppas vi ses på banorna nästa säsong! :yoparty

Nej, det är nog kanske sant.

Så som det ser ut nu så kommer det nog att bli till att köra nästa säsong. Är tom i tagen med att tacka nej till ett USA jobb bara för att kunna vara hemma och köra :banana Skall sälja de andra hojarna jag har och införskaffa lite "hela" krachisar till 6an. Har X antal skrotade nu :tungan Sedan så är det bara till att börja och köra. Skulle gärna vilja ha lite tipps på hur jag skall börja. Licens mm vad kommer att behövas? När får man reda på datum för starter mm. Hur brukar en tävling i stora drag gå till?
 
bebbe skrev:
Nej, det är nog kanske sant.

Så som det ser ut nu så kommer det nog att bli till att köra nästa säsong. Är tom i tagen med att tacka nej till ett USA jobb bara för att kunna vara hemma och köra :banana


ÄÄh ta jobbet istället, rejsa finns nog möjligheter att göra i usa också.
Eller förresten ge mig jobbet istället :)
 
bebbe skrev:
Skall sälja de andra hojarna jag har och införskaffa lite "hela" krachisar till 6an. Har X antal skrotade nu :tungan Sedan så är det bara till att börja och köra. Skulle gärna vilja ha lite tipps på hur jag skall börja. Licens mm vad kommer att behövas? När får man reda på datum för starter mm. Hur brukar en tävling i stora drag gå till?

Det finns jättemycket information på det här forumet om hur man kommer igång. Använd sökfunktionen, frågorna har som sagt besvarats massa gånger.

Dock: Din gathoj kommer snabbt se ut som skit om du använder den till racing. Det är dessutom arbets- och kostsamt att konvertera den. Köp en färdig banhoj istället.
 
Nyteknik skrev:
Det finns jättemycket information på det här forumet om hur man kommer igång. Använd sökfunktionen, frågorna har som sagt besvarats massa gånger.

Dock: Din gathoj kommer snabbt se ut som skit om du använder den till racing. Det är dessutom arbets- och kostsamt att konvertera den. Köp en färdig banhoj istället.

Den ser redan ut som skit :D
 
bebbe skrev:
Nej, det är nog kanske sant.

Så som det ser ut nu så kommer det nog att bli till att köra nästa säsong. Är tom i tagen med att tacka nej till ett USA jobb bara för att kunna vara hemma och köra :banana Skall sälja de andra hojarna jag har och införskaffa lite "hela" krachisar till 6an. Har X antal skrotade nu :tungan Sedan så är det bara till att börja och köra. Skulle gärna vilja ha lite tipps på hur jag skall börja. Licens mm vad kommer att behövas? När får man reda på datum för starter mm. Hur brukar en tävling i stora drag gå till?

Kom till Falkenberg den 11 september, det är årets sista B-race, så får du många tips på plats!
:tummenupp
 
bebbe skrev:
Precis :fakta Varför köra racing när man vet att man inte "håller måttet" som du säger. Detta har ingenting att göra med huruvida man är "rädd" för att komma sist eller inte (som någon sa :rolleyes: ). Racing är dyrt! Varför lägga massa dyra pengar på säsonger när man vet att det inte kommer bli utdelning? Det kommer ju bara resultera i mindre mc åkning tidsmässigt sätt under det året man kör (än om man är en "vanlig" så kallad "gat mupp" som åker runt på banåkningarna och dessutom även får massa tid på hojen även på landsväg). Och hur många racing säsonger orkar man hålla igång utan att få någon typ utav penga hjälp? Jag skulle inte hålla många! Då känns det bättre att ha en gat hoj och åka runt på banorna där racen går och öva spår mm. Idealiskt är då också om man kan öva med en liknande hoj som man ev skall börja sin "karriär" med. Jag älskar verkligen racing, ban åkning och allt vad det innebär!! Men skulle inte ha råd att köra många säsonger (utan någon typ utav sponsor). Därför gäller det att komma väl förberedd. För har jag väl börjat köra så vill jag inte sluta!! Det var därför jag ställde denna frågan om vilka tider som räcker till. Har funderingar på att köra till nästa säsong om jag nu överhuvudtaget klarar av att hänga med! Annars är det bättre att vänta och öva mer! Och precis som du säger "längtan efter att stå på pallen är STOR" måste bara förvalta mina pengar lite. Är fullt medveten om att man missar en jäkla massa när man bara åker på vanl ban åkningar ist för att köra racing men jag tror på att det ger de grunder som behövs. Så jag har allt en plan och vill ingenting hellre än att börja köra nu med en gång men som sagt hur länge skulle jag orka med att pumpa in en massa pengar i någonting som inte ger utdelning? Skulle vara otroligt frustrerande att behöva sluta köra för att pengarna är slut :fakta

Det är rejs som ger något, åka runt på bandagar är värdelöst i jämförelse.

Sen, hur vet man om det inte "ger utdelning"? Fråga Nordgren här på forumet, om jag inte är fel på det började han med ett antal säsonger bak i kön och 2002 blev han svensk mästare. Placeringar är ju totalt oviktigt, det roliga är att se hur långt man kan driva sig själv. Tex hade min tid på Knutstorp räckt till plats 6-10 alla andra säsonger utom 2004, nu blev jag 16:e, men är gladare för det än om jag kört två sekunder långsammare och kommit 10:a.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top