Strandelin skrev:
Läs igen, "Hojjen inköpt, ready to race, med extrafälgar och regndäck för 25.000:-"
Det var dyra regndäck...
Lite om kostnader: Du behöver tvåtaktsolja förutom soppa vilket drar upp kostnaderna lite. Å andra sidan kan du köra rätt så länge på en uppsättning däck, de som sitter på min hoj har jag kört 19 pass med inkl två race...
Den första säsongen räcker det antagligen med 1-2 uppsättningar däck á 2500 kr paret. Regndäck får inte användas utan vi kör på Dunlop D207GP 110 fram och 160 bak, endast detta däck är tillåtet.
Avgasventilerna är en svag punkt hos Aprilian, de bör bytas och kontrolleras med jämna mellanrum, vissa byter varje säsong andra varannan och några kör säkert med Fischers superduperflygplansaluminumtjosanventiler som aldrig går sönder. Dessa får man egentligen inte ha enligt standardreglementet men jag har svårt att tänka mig att någon skulle se det som trim att sätta på saker som håller med i övrigt identisk funktion. En avgasventil kostar ca 1000 kr, det går åt 4 st. Kolvar byter man varje säsong eller varannan (som jag tänker göra i år) och de kostar ca 700 kr/st. That's it!
Konkurrensen är som sagt numera mänsklig, för ett par år sedan så var det ruggigt stenhårt i 250SP, sug på 1.12.9 (eller var det 1.12.49?) på Åsen, 57.6 på Sviestad osv osv.
Det brukar vara runt 25-30 pers till start i de flesta tävlingar.
Sen är det en fruktat rolig hoj att köra också, läs t.ex följande recensioner:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=aprilia+rs250
Gå gärna med i 250SP-gruppen i min signatur om du vill komma i kontakt med fler 250SP-freaks, vi är nu 57 st medlemmar.