[Rookie 1000] Lång rapport Knudan.....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
I bussen på väg ner till Knutstorp så fanns det många frågetecken.
Hur skulle hojen kännas? Har jag hittat allt som är snett och vint på den? Sitter allt ihop som det ska? Hur kommer kroppen att kännas? Kommer jag att orka, eller kunna köra överhuvudtahget?
Det hade ju bara gått 10 dagar sedan blev jag utskriven från sjukhuset efter "höjdhoppsfinalen" på Gelleråsen....
Kändes som en topp-20 placering var realistisk, kanske rädda nån poäng om jag hade tur. Men framföallt så skulle det bli så jäkla roligt att sitta på hojen igen. Känder mig revanschsugen efter den klantiga krashen på "Åsen"...

Hade fått med mig världens bästa mekaniker också Bander (Guran) och Micke, som är typ dom grymmaste!

Efter ett snabbt stopp i Linköping där vi gick vilse på ICA Maxi, och handlade lite på Biltema, så kom vi till Knudan på sena eftermiddagen. Swedie som hade bråttom ner (dagen innan redan), hade bokat fin plats... Tack-tack!
Tältet restes, och allt packades upp... Jag hjälpte faktiskt till lite... Sorry grabbar!

Fredagsträning, första gången på hojen efter kraschen. Första passet i "torrt", åkte mest och kände efter lite. Hojen kändes riktigt bra, men kroppen kändes som en 100 årig gubbe... Orkar ungefär halva passet, och måste ta hjälp av Bander för att komma av hojen efteråt... Helt färdig, och hela kroppen värker.. Värst är ryggen och högra knät... Röven känns... "ok"
Ligger utslagen på marken och undrar Vad jag har gett mig in på?
Körde bara 1 tiondel över mitt personbästa, så det gick ju att köra iaf...

Resten av passen går i regn, inklusive båda kvalen.... Vilket gjorde det lite lättare på kroppen... Men jag hade starka tvivel om det skulle gå att köra 20 varv i racetempo.... Lyckades på nåt jäkla sätt kvala in som 7:a i det blöta, och stod i andra startled... Märkligt..

På kvällen kommer Björn förbi och borrar av min 5mm borr, och lånar ett däckjärn från Biltema som han bygger ett nytt styrdämparfäste av... Fulmekandet har nu fått en ny ambassadör! Stort! :tummenupp

Grillning inne i Borghs tält stod också på schemat, och då menar jag INNE i tältet. Trots mildare rökskador så blev det lyckat. Och coola hårdrocksbilder på Jimmys hoj i röken...

Fanns tydligen nya rövar att köpa i Gulls tält också, som av en ren händelse kostade som 40 euro... :arsele
Märkligt.. :va

Racet då?
Velande om däcksval slutar till sist i regndäck. Vädret är upptorkande, men jag törs inte chansa. Ser att typ ALLA har regndäck på utsläppet, så det känns bra.
Starten går, och jag kommer iväg riktigt bra. Men slår nästan runt på ettans växel, petar i 2:an så framhjulet slår i backen, sedan håller jag på att slå runt igen på 2:an. Slår av, och skickar i trean (tror jag). Fortfarande med tvåan i ger jag på fullt igen när framhjulet precis slagit i backen.... Woooooaaaaaaa... håller på att slå runt igen... slår av lite, i med trean Medans jag ser hur alla bara försvinner i täten... (Skulle kanske gjort nån provstart efter att jag bytte kopplingsvajer och kopplingsgrepp)
Tror att det skreks några svordommar innuti hjälmen, ett och annat könsord kan också ha sluppit ut (förlåt mamma). Väldigt sen inbromsning i första böj, och jag tror att jag är uppe på en 4:e plats. Tappar sedan ner till 7:e och 8:e relativt tidigt i racet när dom snabba grabbarna som gjorde en dålig start börjar komma ifatt... Typiskt visst...
Banan torkar nu gradvis upp och i mitten på racet är det nästan helt torrt, på regndäck som är "well done" kan man säga. Sladdrigt och vingligt, men Bridgestonedäcken håller i grymt bra! Börjar nu komma ifatt folk, och har ingen aning om det är varvningar eller om jag fightas om positioner eftersom jag inte ser en enda blåflagg på hela racet... Ligger bakom Fredrik ett tag, och bromsar om honom i hårnålen. Skönt!
Kommer iaf ner till P-06 på tavlan mot mitten av racet, och har byggt upp en lucka på 7 sekunder bakåt.
Nu börjar kampen för att ta mig i mål. När det är fyra varv kvar är luckan bakåt 8 sekunder, och jag ser inte föraren framför mig. Nu värker det i hela kroppen, jag har typ tunnelseende och kan inte koncentrera mig alls... Börjar räkna efter i huvudet... 8 sekunder på 4 varv, det blir ju... Nu ska vi se här.... Jo, vänta nu.. Just det... 2 sekunder/varv som dom måste ta in, eller oj.. jaha, nu är det visst start och mål igen... 3 varv kvar alltså... Men vad stod det på tavlan nu då? Såg bara att Bander och Micke stod och viftade... Vänder på huvudet uppe i hårnålen och ser en förare, men var det han som jag varvade nyss eller? Kommer inte ihåg vad han hade för nummer, eller vad det var för hoj för den delen?
Ut på sista varvet lyckas jag läsa av depåtavlan i alla fall, och ser fortfarande P-06 och +8, slår av nästan helt nu och bara rullar runt sista varvet.... Vilken pärs... Men faaaaan vad roligt det var!
6:e plats, och 10 riktigt sköna poäng!!!!!

Lyckas ta mig in i depån efter racet, och vid tältet står hela ligan. Bander, Micke. Sen Morsan, Farsan, Martin, Rickard, som åkt över 60 mil för att komma och titta... Blir hjälpt av hojen och bara lägger mig på marken... Faaaaaaaan vad skönt...
Kändes som en seger!

Haft en helt grym helg på Knutstorp, trots "pissvädret" och allt strul!

Nu är det bara lasta om bussen, och jobba ett par dagar, sedan bär det iväg mot Våler. Det ska bli så jäka kul!
Ett besök hos naprapaten är också inbokat, och lite massage...

Last edited:
Nice men det skakade lite i Bettan för dig ut på S/M rakan, såg annars fint ut från berget. Ber om ursäkt för borret igen :4skrika Annars funkade ditt däckjärn kanon, inte en repa efter min lilla fadäs på fredagen :D Skicka en faktura så kommer pengarna på fredag :tummenupp

björn

björn.e skrev:
2375409 Nice men det skakade lite i Bettan för dig ut på S/M rakan, såg annars fint ut från berget. Ber om ursäkt för borret igen :4skrika Annars funkade ditt däckjärn kanon, inte en repa efter min lilla fadäs på fredagen :D Skicka en faktura så kommer pengarna på fredag :tummenupp

björn

Ja, det var en liten miss av mig. Lättade ganska mycket på styrdämparen för att inte behöva brottas så mycket med hojen (var ju inte i topptrim rent fysiskt). Gick fint ända tills man körde med regndäck på torrt, och dom var helt överkokta... Det blev lite svajigt och gungigt.. Sen fick man hålla i styret lite ut på rakan... :D

Du, glöm borren... Bara att få se det fulmekade styrdämparfästet på plats, tillverkat av ett däckjärn från Biltema var betalning nog. Både för däckjärnet och borren... ha ha hah a ha.. :yoparty

Macke skrev:
Nu är det bara lasta om bussen, och jobba ett par dagar, sedan bär det iväg mot Våler. Det ska bli så jäka kul!
Ett besök hos naprapaten är också inbokat, och lite massage...
Som vanligt kul att läsa dina rapporter, bra kört!
Lycka till på våler!

Back