[Rookie 1000-Knutstorp] Race rapport över förväntan

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Torsdag: Med våran Mercerdes Sprinter med 80 pigga hästar och en jätte husvagn på 6 meter begav vi oss från Nyköping vid 14 tiden. Planen var att ta rygg på Jörgen Andersson #7 i Superbike som hade ett liknande ekipage(dock med ca 100 hk till) Vi tappa han efter ca 5 km. Sedan var det slipstream på lastbilar som fick oss att hålla någorlunda fart.
Vi kom till banan ca 19:30 tiden. Efter att vi installerat oss så gick vi banan.
Första intrycket man fick av den var att den svängde hela tiden och var väldigt kuperad.
Fick mycket bra råd och tips av Jörgen på spårval osv.
Det blev ett par öl i våran Grande husvagn innan vi gick och la oss.

Fredag: Första passet gick mest åt att lära sig hitta runt, det ända torra passet på hela helgen. Kom bara ner på låga 1.11 tider.
Kände direkt att jag gillade banan, men lite trixig att få ett bra flyt.

Andra passet regnade det. Vobblade omkring på banan och försökte lära mig hitta runt. Trodde att det skulle vara svårt att köra regn på en bana som var så pass kuperad men det flöt på ok, åkte 1.19 tider.

Lördag: Det är klart underskattat att sätta på sig ett skinnställ som fortfarande är dyngsurt. Finns få saker som man blir så pigg av:mad: .
Kval 1: Var ju självklart i regn det med. Körde 1.18 tid som gav mig en 10:e tid. Var ganska så nöjd med det då jag inte visste om jag ens skulle kvala in.
Kval 2: Blev förflyttat/sammanslaget med warm up på Söndag då en i rookie600 hade läckt ut olja på stora delar av banan.
Passar på att ge en eloge till arrangören som hade stora lastbilar som åkte flera timmar och sanerade bort all olja.

Söndag: Warm up/kval började kl 09:30. Blev faktiskt glad när jag såg att det var regn. Annars så skulle jag blivit tvungen att tok köra för att försöka hålla min kval plats i torrt. Racet började klockan 11.25 så det skulle inte finnas mycket tid att få ihop hojen vid eventuell krash.
Det regnade mycket i början på kval 2 så jag valde att vänta ut vädret lite, åkte runt på 1.22 tider i början.
När det var några få minuter kvar såg jag på tavlan att jag var nere på 18:e plats(till min panik) så satsade jag så mycket jag vågade och körde 1.16.8 som fick ner mig till en 10:e plats igen.
Min mekaniker och teamchef var inte direkt nöjda med att jag vänta så länge. Men vad gör man inte för spänningen:D (förlåt Martin,Peter)

Race: Regnet hade i stort sett slutat men det var fortfarande blött på banan. Skulle bli ordentliga torr spår på slutet av racet om det inte kom mera regn.
Min taktik var att försöka köra så hårt jag bara kunde i början och hoppas på att regndäcken skulle hålla racet ut.
Fick som vanligt en rätt dålig start. Missade tom att fälla ner visiret i all stress, men fick ner det innan det skulle bromsas inför första böj.
Var 12:a ur de första kurvorna. Tog mig upp till 10:e plats på några varv. Sedan hade jag en kul fight med han på 9:e plats. Tight men schysst hela tiden. Grymmmmt kul!!.Tog mig om honom efter ett par försök. Var riktigt svårt att ta sig om folk på banan. Även varvningar var svåra att passera då det inte verkade finnas blåflaggor på flaggposteringarna.
Mina däck började ge sig på slutet av racet,hade massor med små släpp även en del av den större sorten så fick slå av lite på farten.
Det var riktigt svårt att hålla koll på vem som var varvning och vem som var en placering till.
På sista varvet kom jag ikapp ett par förarare i hårnålen men hann inte passera. Blev omkörd av de 2 bakom mig som var lite fräckare än mig.. Fick en ordentlig sladd i nästa höger och såg mitt eget start nummer på topp kåpan framifrån. Lyckades köra om en av de som passerat mig, i nerförs backen inför de sista kurvorna.
Slutade på en 10:plats. Med bästa tiden 1.11.9 Kändes riktigt surt just efteråt då jag hade kunnat blivit 9:a.Men när det fick lägga sig lite lite så är jag väldigt nöjd, även när Sunkan blåste om oss med sin kärra på vägen hem:tummenupp Mitt mål var ju trots allt att kvala in och det gjorde jag med marginal. Så nu har jag tagit mina första och förhoppningsvis inte sista Sm poäng.

Återigen TACK till alla våra sponsorer som ställer upp på oss:

Alvetool AB

Motorhuset i Nyköping

Carox AB

Auto-tech

Showcompagniet

Arkitektkopia

Det är grymmt att ha möjligheten att köra Sm.

Speciellt tack till Jörgen Andersson(Motorhuset i Nyköping) #7 i Superbike som ger mig ovärdeliga tips och råd.
.
Tack alla som var med för en väldigt trevlig och lyckad helg. Bla Peter,Martin,Jörgen,Ted,Karreskog+Mek,Robban mfl

Tack till Kicki och Stefan för lånet av husvagnen, det betydde massor.

//Magnus Berg

//Frollo

Last edited:
frollo skrev:
2377455 Tackar tackar:tummenupp

Ja du Mange. Dina framgångar är jävligt kul för dig men stressar mig faktiskt en hel del. Nä fler gemensamma träningsadagar så jag kan ha kul samtidigt som jag kör så blir det kanske bra. Angående min, enligt dig, mjuka kropp och SM så tror jag att jag nog blir tvungen att testa.

Jag förstår att du är uppgiven just nu. Men jag tror att det gäller att kämpa vidare. Sen är det viktigt att ha skoj när man håller på med detta.
Är nog lätt att man tröttnar på det om det är med "kniven på strupen" varje race. Klart vi ska ha träningsdagar ihop, hade ju riktigt kul sist. DÅ kan jag passa på att psyko terapefta dig lite,,,,

//Frollo
Jonte VSB R-T skrev:
2377475 Ja du Mange. Dina framgångar är jävligt kul för dig men stressar mig faktiskt en hel del. Nä fler gemensamma träningsadagar så jag kan ha kul samtidigt som jag kör så blir det kanske bra. Angående min, enligt dig, mjuka kropp och SM så tror jag att jag nog blir tvungen att testa.

Hahah Ja... det är ju inget jag väljer att göra, det kommer lite med åldern. Det tar ju lite längre tid när man är gammal..
Hitecfrollo skrev:
2378210 Bra jobbat ditt Frollo, och vänta inte lika länge nästa gång:mad:

Back