rondell!!!

aldinn

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
suzuki -99
om man kör i en rondell som har så att säga 2 filer....väl innen i rondellen så leder den högra filen endast ut ur rondellen och den vänstra filen leder vidare runt rondellen..så om jag färdas i det högra fältet som ENDAST leder ut ur rondellen måste jag då använda blinkers när jag kör ut eftersom jag kan bara köra ut från rondellen eftersom filen leder dit. måste jag ändå använda blinkersen?

Bifogat

• namnlös.GIF
    namnlös.GIF
    6.5 KB · Visningar: 45
rondeller är det enda i trafiken som faktiskt inte är ordentligt reglerat och är lite luddigt. man måste tex inte nånsin ligga i den inre filen om man ska göra en 180 gradare (om det är en vanlig rondell).
men back to topic... sist jag kollade så ändrade dom reglerna för flera år sen att man SKA blinka när man ska ut men att det fortfarande är tillåtet att blinka vänster om man ska vidare i rondellen men är inget måste.
Fast just i det här fallet verkar det ju lite meningslöst eftersom du inte kommer nån annanstans och inte riskerar att bli påkörd.

Last edited:
Jag vet inte men jag gissar att man måste använda blinkers i det läget. Anledningen är att det inte behöver vara uppenbart för samtliga trafikanter att man måste svänga ut ur rondellen i den filen. T.ex om man korsar en cykelbana och/eller ett övergångsställe på väg ut ur rondellen så är det bra att visa fotgängare och cyklister vart man avser köra.

Nej, inte om filen du ligger i enbart leder ut ur cirkulationsplatsen. Blinkar gör du vid filbyte, vilket det hade blivit om filen fortsatt runt när du svänger ur.

ibland undrar man hur vv tänker.. bara att lägga ett övergångsställe i anslutning till en rondell där man har så fullt upp med annat att kolla efter.
Känns som en överraskning varje gång det kommer en gående vid ett sånt ställe när man kör bil för a-stolpen skymmer alltid sikten... men men dom arbetar för nollvisionen på sitt sätt:va

nuförtiden är det väl så att man SKA ge signal när man lämnar rondellen?dock försöker jag att blinka om jag ska åka runt åxå för att tydligt visa alla idioter vart jag ska åka så man slipper tvärnita:mad:

För min del så tycker jag att det skadar inte att blinka, även omdet nu skulle vara så att det står någonstans att du inte måste, så blinka ändå för att underlätta för alla andra.
Det går inte att vara för tydlig i vad du tänkte göra i trafiken.

Var på handledarutbildning med sambon för några månader sedan och då sa instruktören där att det som gäller är blinkning UT och inte medan man är inne. "Nu har jag besparat er den diskussionen när ni väl sitter i bilen..."

nja ibland blir man förbannad på folk, särskilt äldre som blinkar åt alla dj***a håll så man inte vet vart dom ska. först höger när dom kommer till rondellen, sen vänster i rondellen o sen höger på vägen ut

ibland undrar man hur vv tänker.. bara att lägga ett övergångsställe i anslutning till en rondell där man har så fullt upp med annat att kolla efter.
Känns som en överraskning varje gång det kommer en gående vid ett sånt ställe när man kör bil för a-stolpen skymmer alltid sikten... men men dom arbetar för nollvisionen på sitt sätt:va

Du skulle prova att köra lite i Danmark. Där färdas mopedister på cykelvägarna som korsar rondellerna, och har alltid förkörsrätt... och dom är snabba dom små svinen :)

Likadant när du svänger höger i en korsning, då kanske du har en mopedist på din högra sida som har förkörsrätt, och han ska rakt fram :D

Kan man använda bliners så är det ju en bra idé.
Ser ingen anledning tillvarför man skulle låta bli?

Att vara övertydlig skadar inte, speciellt inte när man kör hoj.

<dum_mode on="true">Det finns inget luddigt just kring hur man kör i rondellen...Det är platsen i mitten. Där ska man inte köra alls...</dum_mode>

Vi har haft många samtal kring hur man kör i en cirkulationsplats, alla tycker/vet olika. Roligast var dock någon artikel där en högt uppsatt person inom VV använde PILARNA på bilen när han skulle ut (vet inte riktigt men de satt väl på bilar från 50-talet, typ..).

Med vänllig hälsning
tooby

brukar köra attacktaktiken med att tillbringa så lite tid som möjligt karusellen, ju mindre tid, desto mindre risk för att bli utsatt för nån förvirrad själ

Är det en hemlighet vart man ska eller ?

1. Du ska använda blinkers när du avser att svänga, byta körfält eller förflytta fordonet i sidled.

Därmed ska du blinka ut ur rondeller men behöver inte blinka innan eftersom det bara finns ett håll man kan köra åt i en rondell.

Men nu...
På bilden ser det inte ut som en vanlig rondell, ligger man i det högra fältet (röd pil) ska du inte behöva blinka eftersom du bara ligger kvar i samma körfält hela tiden.

Lindhagensplan på kungsholmen har väl ett liknande utseende och jag tolkar reglerna som att man inte behöver blinka ut ur den rondellen.

3 kap. 9 §
/snip/
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning./snip/

Finns det någon som följer den här? Hur länge har den här regeln funnits?
Hur skulle det se ut på essingeleden i rusningstid om alla följde den här?
Jag har nog brutit mot den sedan den kom...

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage