Roligaste Motarden? Vad ska man ha?

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Egentligen så är jag helt förälskad i sporthoj, men med det nya reglerna för mellan kortet så finns det inte riktigt någon sporthoj kvar med ursprungs effekt under 70kw dvs som man kommer få köra...
Men har hört otroligt mycket bra om motard, dock tror jag att xt125x förstörde lite då den var hel tråkig, därför undrar jag vad ni rekomenderar som den ROLIGASTE motarden? Tar gärna hänsyn till pålitlighet och sådant också

Enligt mej är hoj främst leksak och sedan transportmedel så vad är det roligaste jag kan få tag på?
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Pålitlig.. Har aldrig haft ngr problem med min 640. Den har nybytt förgasare till en hsr42. Oljebyten och ventiljustering är skött som det ska. Säljes till rätt pris eftersom jag är sugen på att gå över till banåkning.

Fördelen med 640 är elstart.. 660:n har en keihin förgasare och bara kick.. Men jag är helnöjd med hojen, bara att jag nog vill prova bana något/några år..
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Roligaste är SXV 550 men den kräver en del kunskap och vård för att den ska funka bra, så köp en hederlig KTM 690 så kommer du vara skitnöjd.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Som sagt, 690 SMC är nog en vettig kandidat! Har kört SXV en hel del men gillar KTMen bättre... Tycker inte om karaktären på en liten twin jämfört med en stånka med lite effekt!
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Tack för snabba svaren! och 690:n e ju verkligen en dröm :kär
och som sagt motorkunskapen är inga problem då jag växt upp med en knutte till farsa plus hans polare, i så fall äre pengarna som inte räcker till då jag inte är som många andra jag känner där föräldrarna pröjsar ungarnas hoj...i guess it builds character :tummenupp

Men har nån koll på hondas crf 450 som jag sett många gör till motard? eller även husaberg? blir lite avskräckt med all snack om deras problematiska motorer
 
Last edited:

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Finns ju CRF 450 HM som är en gatureggad motard, jag har byggt supermoto av en crf 450 och jag skulle nog tycka den är för liten för gata. Köp en 660 lr 625 om plånkan är begränsad, möjligen en 525 om du vill ha en racehoj på gata men jag tycker inte det är värt att serva så mycket (även om det går fort att byta olja).
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag säger nog såhär:
Först och främst provkör alla modeller du kommer över.

Sen har du cash och vill ha en superrolig pålitlig motard med få ägare och mil då röstar jag på 690 smc, ktms starkaste och helgrymt chassi, svänger på en halv krona.

Har du lite minde cash och möjlighet att sköta service själv på mer än olja filter ventiler: näst bästa kompromissen ktm 640 (stor tank,elstart) 625 (mindre tank, bättre förgasare) eller 660 (bättre förgasare, kam ? och borrning, minst vikt). SOm jag har förstått så såldes dessa i sverige på 21-24kw effekt, kolla upp regnummer från blocket.

Tycker du verkligen om att meka och vill ha det råaste för minsta inköpskostnad: Husaberg 650. Som en cross med gatdäck/fjädring.

Aprillia har jag dålig kolla på, verkar ha högst vikt/effekt förhållande men har ingen aning om pålitligheten.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
EDIT: missade att Nalken redan tipsat om SXV :död

Aprilia SXV 450 eller 550. Snyggaste motarden om du frågar mig och med skönsjungande V-twin :tungan
Aprilia_SXV_st5pz.jpg
Hade en bekant som körde endurovarianten RXV 450. Gick som ett skott.
 
Last edited:

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
nej nej nej ni har heeelt fel :brinnerup ska man ha en rolig motard så ska det vara en 500cc tvåtakt :D det är riktiga saker det :rock
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Tack så sjuuk mycket för alla svar! har hållit på att försöka göra lite research hur länge som helst men det blir svårt att komma fram till nåt på egen hand (speciellt när man märkt att ducce 748 o 749 lär vara lagliga...) men det känns som man börja få lite bättre kollnär man får höra andras experience instead of just having a bunch of numbers buzzin in my head
Körde en polares 690sm nåra dagar sen men tyckte att den kändes ganska tung, fast det kanske beror på vad man jämför med :va
hursomhelst ville jag bara tacka för alla svar! kanske konverterar till motard-mupp nästa säsong
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag säger att om man ska ha en rolig motard ska den vara eldriven...

Ska den vara praktisk och medelmåttigt rolig så ta någon av KTM:s 625 till 690 cyklar...

Älskar man olja så köp en Sherco...
450sm_04.jpg

:tummenupp
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Tjööööp min.. det är en 640 UTAN den tråkiga förgasaren så du får elstart och accpump.. Den går faktiskt riktigt bra. Plus att det är en 06:a med "nya" plasten. Inte den fyrkantiga framlyktan eller tvålkoppen på bakskärmen :p
 

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Hmm, jo låter riktigt intressant, dock får vi se om pengarna räcker till nu i slutet av säsongen...tänkte sälja min jetski, ståmaskin :yoparty
Cerveza- fick du mitt pm?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Tjööööp min.. det är en 640 UTAN den tråkiga förgasaren så du får elstart och accpump.. Den går faktiskt riktigt bra. Plus att det är en 06:a med "nya" plasten. Inte den fyrkantiga framlyktan eller tvålkoppen på bakskärmen :p
ÄSh lyssna inte på honom! ;) köp min 660 MED den feta förgasaren,kammen och borrningen och hardcore framlykten UTAN pussyelstarten och touringtanken ;)
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
ÄSh lyssna inte på honom! ;) köp min 660 MED den feta förgasaren,kammen och borrningen och hardcore framlykten UTAN pussyelstarten och touringtanken ;)

Håller med om en del, men utseendemässigt tror jag min tar fajten, sen att kicka när den inte vill (vet inte hur din är men min vägrar ibland o då är det skönt med elen), En kehin 41 eller en hsr 42 är nog inte ljusår ifrån varandra om man jämför med hur sur originalfuggen på 640 är..

Touringtank ftw.. :krama
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Smaken är som baken, jag gillar dina dubbelpipor och att du kan ha passagerare men där tar det nog stopp, vi kan nog vara överens om att chicagopojken skall ha någon av våra modeller ia f =)
Håller med om en del, men utseendemässigt tror jag min tar fajten, sen att kicka när den inte vill (vet inte hur din är men min vägrar ibland o då är det skönt med elen), En kehin 41 eller en hsr 42 är nog inte ljusår ifrån varandra om man jämför med hur sur originalfuggen på 640 är..

Touringtank ftw.. :krama
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Köp min! Det är en 650 alltså har den lite av både 640n och 660n..................... :tummenupp ................Ren asfaltsmaskin jag låååååwar!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
husa 570 börjar ju krypa ner i pris nu. Testade polarens 690 smc-r 2012 i helgen, skitkul hoj, men den känns större och tyngre än båda mina husor. Ganska mycket mer tryck i motorn på högre varv, men så har jag ju också drevat både 570:n och 650:n för lägre toppfart men för mer huliganism.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top