Roligaste Motarden? Vad ska man ha?

Chicagokid

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Stockholm & Uppsala
Hoj
xt125x (såld) rg125f (till salu) rg125f (till salu) och nu en Suzuki GSXR -97 + en R1 -07 banhoj
Egentligen så är jag helt förälskad i sporthoj, men med det nya reglerna för mellan kortet så finns det inte riktigt någon sporthoj kvar med ursprungs effekt under 70kw dvs som man kommer få köra...
Men har hört otroligt mycket bra om motard, dock tror jag att xt125x förstörde lite då den var hel tråkig, därför undrar jag vad ni rekomenderar som den ROLIGASTE motarden? Tar gärna hänsyn till pålitlighet och sådant också

Enligt mej är hoj främst leksak och sedan transportmedel så vad är det roligaste jag kan få tag på?
 
Pålitlig.. Har aldrig haft ngr problem med min 640. Den har nybytt förgasare till en hsr42. Oljebyten och ventiljustering är skött som det ska. Säljes till rätt pris eftersom jag är sugen på att gå över till banåkning.

Fördelen med 640 är elstart.. 660:n har en keihin förgasare och bara kick.. Men jag är helnöjd med hojen, bara att jag nog vill prova bana något/några år..
 
Roligaste är SXV 550 men den kräver en del kunskap och vård för att den ska funka bra, så köp en hederlig KTM 690 så kommer du vara skitnöjd.
 
Som sagt, 690 SMC är nog en vettig kandidat! Har kört SXV en hel del men gillar KTMen bättre... Tycker inte om karaktären på en liten twin jämfört med en stånka med lite effekt!
 
Tack för snabba svaren! och 690:n e ju verkligen en dröm :kär
och som sagt motorkunskapen är inga problem då jag växt upp med en knutte till farsa plus hans polare, i så fall äre pengarna som inte räcker till då jag inte är som många andra jag känner där föräldrarna pröjsar ungarnas hoj...i guess it builds character :tummenupp

Men har nån koll på hondas crf 450 som jag sett många gör till motard? eller även husaberg? blir lite avskräckt med all snack om deras problematiska motorer
 
Last edited:
Finns ju CRF 450 HM som är en gatureggad motard, jag har byggt supermoto av en crf 450 och jag skulle nog tycka den är för liten för gata. Köp en 660 lr 625 om plånkan är begränsad, möjligen en 525 om du vill ha en racehoj på gata men jag tycker inte det är värt att serva så mycket (även om det går fort att byta olja).
 
Jag säger nog såhär:
Först och främst provkör alla modeller du kommer över.

Sen har du cash och vill ha en superrolig pålitlig motard med få ägare och mil då röstar jag på 690 smc, ktms starkaste och helgrymt chassi, svänger på en halv krona.

Har du lite minde cash och möjlighet att sköta service själv på mer än olja filter ventiler: näst bästa kompromissen ktm 640 (stor tank,elstart) 625 (mindre tank, bättre förgasare) eller 660 (bättre förgasare, kam ? och borrning, minst vikt). SOm jag har förstått så såldes dessa i sverige på 21-24kw effekt, kolla upp regnummer från blocket.

Tycker du verkligen om att meka och vill ha det råaste för minsta inköpskostnad: Husaberg 650. Som en cross med gatdäck/fjädring.

Aprillia har jag dålig kolla på, verkar ha högst vikt/effekt förhållande men har ingen aning om pålitligheten.
 
EDIT: missade att Nalken redan tipsat om SXV :död

Aprilia SXV 450 eller 550. Snyggaste motarden om du frågar mig och med skönsjungande V-twin :tungan
Aprilia_SXV_st5pz.jpg
Hade en bekant som körde endurovarianten RXV 450. Gick som ett skott.
 
Last edited:
nej nej nej ni har heeelt fel :brinnerup ska man ha en rolig motard så ska det vara en 500cc tvåtakt :D det är riktiga saker det :rock
 
Tack så sjuuk mycket för alla svar! har hållit på att försöka göra lite research hur länge som helst men det blir svårt att komma fram till nåt på egen hand (speciellt när man märkt att ducce 748 o 749 lär vara lagliga...) men det känns som man börja få lite bättre kollnär man får höra andras experience instead of just having a bunch of numbers buzzin in my head
Körde en polares 690sm nåra dagar sen men tyckte att den kändes ganska tung, fast det kanske beror på vad man jämför med :va
hursomhelst ville jag bara tacka för alla svar! kanske konverterar till motard-mupp nästa säsong
 
Jag säger att om man ska ha en rolig motard ska den vara eldriven...

Ska den vara praktisk och medelmåttigt rolig så ta någon av KTM:s 625 till 690 cyklar...

Älskar man olja så köp en Sherco...
450sm_04.jpg

:tummenupp
 
Tjööööp min.. det är en 640 UTAN den tråkiga förgasaren så du får elstart och accpump.. Den går faktiskt riktigt bra. Plus att det är en 06:a med "nya" plasten. Inte den fyrkantiga framlyktan eller tvålkoppen på bakskärmen :P
 
Hmm, jo låter riktigt intressant, dock får vi se om pengarna räcker till nu i slutet av säsongen...tänkte sälja min jetski, ståmaskin :yoparty
Cerveza- fick du mitt pm?
 
Tjööööp min.. det är en 640 UTAN den tråkiga förgasaren så du får elstart och accpump.. Den går faktiskt riktigt bra. Plus att det är en 06:a med "nya" plasten. Inte den fyrkantiga framlyktan eller tvålkoppen på bakskärmen :P
ÄSh lyssna inte på honom! ;) köp min 660 MED den feta förgasaren,kammen och borrningen och hardcore framlykten UTAN pussyelstarten och touringtanken ;)
 
ÄSh lyssna inte på honom! ;) köp min 660 MED den feta förgasaren,kammen och borrningen och hardcore framlykten UTAN pussyelstarten och touringtanken ;)

Håller med om en del, men utseendemässigt tror jag min tar fajten, sen att kicka när den inte vill (vet inte hur din är men min vägrar ibland o då är det skönt med elen), En kehin 41 eller en hsr 42 är nog inte ljusår ifrån varandra om man jämför med hur sur originalfuggen på 640 är..

Touringtank ftw.. :krama
 
Smaken är som baken, jag gillar dina dubbelpipor och att du kan ha passagerare men där tar det nog stopp, vi kan nog vara överens om att chicagopojken skall ha någon av våra modeller ia f =)
Håller med om en del, men utseendemässigt tror jag min tar fajten, sen att kicka när den inte vill (vet inte hur din är men min vägrar ibland o då är det skönt med elen), En kehin 41 eller en hsr 42 är nog inte ljusår ifrån varandra om man jämför med hur sur originalfuggen på 640 är..

Touringtank ftw.. :krama
 
Köp min! Det är en 650 alltså har den lite av både 640n och 660n..................... :tummenupp ................Ren asfaltsmaskin jag låååååwar!
 
husa 570 börjar ju krypa ner i pris nu. Testade polarens 690 smc-r 2012 i helgen, skitkul hoj, men den känns större och tyngre än båda mina husor. Ganska mycket mer tryck i motorn på högre varv, men så har jag ju också drevat både 570:n och 650:n för lägre toppfart men för mer huliganism.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top