Nu för tiden har man ju kommit upp i åren en aning och har varit med om en del förnedring mm. Pga. just ovanstående, som ibland kallas erfarenhet/förstånd, väljer jag i dagsläget att aldrig rejsa med en bil i innerstan, där det är mest vanligt med rödljus.
Brukar i stället lugn, extra lugnt faktiskt, puttra iväg för att straxt efteråt se en minst sagt för¨vånad min från bilföraren som ibland tycks undra varför man inte gasade.
Fast mer vanligt är att de gasr till för att de VILL få till ett rejs där de ser dig (läs mig) köra som f...n med risk för en krasch eller polis eller ännu värre. Dvs. det är inte sällan, snarare ofta, att bilföraren bara ger sken av att vilja rejsa men när det väl kommer till kritan så var det bara för att se oss motorcyklister ladda gärnet.
Trots detta har jag självklar min beskärda del, i min erfarenhetsbank, av att ha fått smisk av en bil vs moppe.
Första gången jag minns, det har alltså hänt fler än EN gång

, var mot en ombyggd T-ford á la Hot Rod. Själv körde jag FJ1200 och tyckte att jag hade bra drag i galoscherna.
Hörde visserligen att det mullrade lite från bilen, med en ung kille i, men tänkte inte så mycket på det.
Starten gick och kopplingen for ut några futtiga tiondelar senare (ha, säkert!

). Jag till och med fick upp den gamla häcken (FJ:n) på bahjulet, fast bara så där lagom som blir när man har en bra acceleration. Dvs. jag behövde aldrig pruta på rullen!
Samtidigt hör jag hur det mullrar ut av bara h...vete från bilen till vänster. DÅ inser jag att det KANSKE inte var rätt bil att rejsa mot. Det lär nämligen som en minst sagt påtent V8 med NÅGOT mer effekt än original.
Fullgasväxling 1:an till 2:an och 2:an till 3:an. Bilen hade dock ett litet försprång på en knapp meter. När jag passerade 150 km/h-strecket försvann bilen som om jag stod still.
Knappt 400 m längre fram var det nytt röd-ljus. När jag kom fram och tittade in i bilen sitter killen och flinar!
Det var första gången!
Sedan har jag "tackat nej" till bilar som jag VET att jag inte har en chans mot! Den mest extrema av dessa, där killen blev riktigt besviken, var nog Chevrolet Syclone "lätt modifierad" (VILL HA

) till att göra ca. 10 sek på 1/4-milen.
Det killen intevisste, eftersom jag hade solglasögon och integralhjälm, var att min lillebror gått i samma klass som han och att jag därför mycket väl viste hur potent bilen var/är. Killen heter för övrigt Robert P. NÅGOT besviken rullade han dock iväg!
Mvh!
// Niklas