Rolig hoj men inte nyare än -87....

Eftersom du bara ska ha hojen ett år och övningsskör kanske en nyare offroad el motard vore ett bättre val?
De brukar vara billiga att försäkra och är säkert trevligare att ha att göra med än en gammal 80-talshoj.

Gixxer 750r 85 :yoparty kolla upp flera försäkringsbolag .
Min -88 750r var billiggare helförsäkrad på trygghansa än min -86 xr 600r halvförsäkrad :va
tror jag betalade lite dryg 2000kr om året för gixxern :tummenupp

vet av en fin gammal gsx-e 1100 från början av 80 med en relativt nybyggd motor, 220 på slangen enl papprena, om du vill gasa av dig lite utan kåpor tänkte jag :D

som tidigare nämnts, en gsx i något utförande 750/1100! :tummenupp

3112099 Eftersom du bara ska ha hojen ett år och övningsskör kanske en nyare offroad el motard vore ett bättre val?
De brukar vara billiga att försäkra och är säkert trevligare att ha att göra med än en gammal 80-talshoj.
"säkert trevligare"

hur många ur-gixxare har du kört? :)

Last edited:
Är 22 år o har en fzr 1000 -92 som jag betalar 9200 om året för halvförsäkrad så de låter konstigt om du är närmare 30 och får betala så mycket. Kolla med andra f-bolag som Bonne skrev här ovan.

Varför inte försöka hitta en Honda VFR750 från 86-87? Bra kvalite, hyffsad effekt och billig att försäkra!

men Duckie har lite vettiga idér leta inte sporthoj leta nått som du sitter mer upprätt på om de är övningskörning som gäller.

Jag köpte mig en Kawasaki GPZ 1000 RX -87 för 15000:-
Lite pengar för mycket maskin. Visst, den är inte i toppskick osv men den funkar bra och mycket bytt.
Kostar 1600:- hel/hel på Bilsport & MC.
Då är där råd till att fixa lite grejer som behöver bytas osv. Priset på försäkring stiger oerhört oavsett MC om den är nyare än 20 år och man är ny med kortet.

Klart du ska köpa en RD 350!! Du kan köra åttor runt de större cyklarna som är lika gamla. Hade en själv som första, väldigt enkel att få upp på bakhjulet vilket var ett + Mindre rolig att åka längre på då det är tvåtakt.
Annars GSX-R 750 eller VFR 750

Lycka till med letandet.

Är 22 år o har en fzr 1000 -92 som jag betalar 9200 om året för halvförsäkrad så de låter konstigt om du är närmare 30 och får betala så mycket. Kolla med andra f-bolag som Bonne skrev här ovan.

Det låter typ helt sjukt, typ mer än vad jag betalar på min r1a

fast iofs har min r1 nån konstig betäckning efter när man kollar, står RN01 efter o då är den jättebillig

när jag kollade på t ex en annan då det bara står YZF R1 så vart den jättedyr..

är det någon som vet varför den är billig med den märkningen?

står alltså Yamaha YZF R1 RN01 <--

edit: är 22 o 1 år gammalt hojkort

Inte många..... men jag inbillar mej att det är mindre underhåll på en nyare hoj framför en äldre.
Jag är övertygad om att en 80-tals gixxer på alla sätt kommer att kosta mindre än en nyare hoj.
Billigare inköp, billigare försäkring, billigare och enklare att serva själv, skottsäker motor som du ska ha stor otur om du skjuter, mindre värdeminskning o.s.v.

Sen är det ju en annan sak vad man föredrar, men med tanke på trådskaparens förutsättningar så har jag svårt att tro att han hittar något bättre än en ur-gixxer.

En honda CB 750 då, borde väl duga att ha så länge iaf?
Tillsammans med GSX750 från tidigt 80-tal så är det nog dom bästa nybörjarhojarna :fakta Kostar som sagt nada att äga, delar finns i mängder, tål mängder med stryk, lättkörda, ganska rappa, och har ett väldigt trevligt chassi, åldern till trots! Kostar från 10kkr (skabbig) till 20kkr (nyskick med väskor mm)

RD350 :yoparty

Image.jpg

:tummenupp

Det låter typ helt sjukt, typ mer än vad jag betalar på min r1a

fast iofs har min r1 nån konstig betäckning efter när man kollar, står RN01 efter o då är den jättebillig

när jag kollade på t ex en annan då det bara står YZF R1 så vart den jättedyr..

är det någon som vet varför den är billig med den märkningen?

står alltså Yamaha YZF R1 RN01 <--

edit: är 22 o 1 år gammalt hojkort

Jag lärde mig nyligen att det innebär att hojen är strypt. Minns inte riktigt, men tror det är (var) 80-100 hk nånting. Har dock svårt att tro att något enda exemplar har kvar den strypningen.

Last edited:
Jag är övertygad om att en 80-tals gixxer på alla sätt kommer att kosta mindre än en nyare hoj.
Billigare inköp, billigare försäkring, billigare och enklare att serva själv, skottsäker motor som du ska ha stor otur om du skjuter, mindre värdeminskning o.s.v.

Sen är det ju en annan sak vad man föredrar, men med tanke på trådskaparens förutsättningar så har jag svårt att tro att han hittar något bättre än en ur-gixxer.

Du har säkert rätt i det du säger.
Mitt offroadförslag kvarstår dock, utifall att trådstartaren kankse ändå föredrar en nyare hoj och helt enkelt inte tänkt i de banorna.

Så mycket ska inte du behöva betala för din båge.

Klart du ska köpa en RD 350!! Du kan köra åttor runt de större cyklarna som är lika gamla. Hade en själv som första, väldigt enkel att få upp på bakhjulet vilket var ett + Mindre rolig att åka längre på då det är tvåtakt.
Annars GSX-R 750 eller VFR 750

Lycka till med letandet.

Menar du att den är snabbare när det svänger? För jag tvivlar att en 350 (på 65hk?)Är snabbare än en Fz eller Gsx 750.

Så mycket ska inte du behöva betala för din båge.

Jag tog hojkortet iår, kanske är därför det är så dyrt? Jag ringde runt till kanske 7 olika f-bolag..

EDIT: Min hoj är ju i pappren tillochmed strypt till 70kw.. Vissa bolag gav mig prisförslag på 55000:- om året. Det tar man ju som en förolämpning :mad:

Last edited:
Finns det alls en gsxr750 -85 kvar att tillgå?

Verkar vara svåra att hitta.

:O många tips tackar :)
Har kollat Honda XR 600 också men den är också dyr, ska tilläggas att jag endast kollat Bilsport&MC, men enligt nån tabell jag htitade ahde de flesta samma sorts rabatter, kort i 5år typ, de som itne hade det var Tennant o de var ännu dyrare på Monstern :P

Jag tog hojkortet iår, kanske är därför det är så dyrt? Jag ringde runt till kanske 7 olika f-bolag..

EDIT: Min hoj är ju i pappren tillochmed strypt till 70kw.. Vissa bolag gav mig prisförslag på 55000:- om året. Det tar man ju som en förolämpning :mad:

Det är lika mycket som jag betalade för min r6 och då är jag yngre än dig och bor centralt.

Folksam SMC

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...