Rolig hoj men inte nyare än -87....

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Hallå!
Letar efter en hoj som inte får vara nyare än 87 pga av att försäkringen för min del annars blir skyhög.

Nån som har ett bra tips, gärna en utan kåpor?

Eller om ni har något annat förslag på mc som är billig att försäkra för en som håller på att ta körkort och är under 30.

:)

FZR 1000-87?

Tidigt nittietal då? en gammal blade borde ju inte vara så dyr?

edit: utan kåpor, bandit eller hornet kanske?

måste vara 20 år gammal :/
då är det iofs bara Bilsport & mc jag kollar förs. på

En FZR 1000-87 ska jag kolla upp :)

RD350 :yoparty

Image.jpg

V-max är ju hård för att vara så gammal. Går dock inte att svänga med och är dyr..

Vänta ett år och köp en Honda RC30, kom -88 och är så dj-vla läcker :)

Utan kåpor, ja då är en Honda CBX 1000 (sex cylindrar :)) något att ha, kom -78 så det finns marginal.

Sedan så finns det kanske andra fabrikat också, har jag hört... ;)

Det här hajar jag inte, en 8-10 år gammal sporthoj kostar säkert inte mer än 250 spänn i månaden att försäkra för dig, det går inte att lösa eller? Du vet vad bensin, service, bromsar, däck mm kostar?

GSXR säger ja bara, mkt potent de gammla oljekylda gixxrarna :)
går bra jävls aldrig... buy one!

Ställ bara på de dagar du faktiskt kör så blir det inte så dyrt.

Får du för dig att ha hojen som brukshoj till vardags så går det nog inte att göra så. Men vem kan göra det i detta regniga landet?

Vänta ett år och köp en Honda RC30, kom -88 och är så dj-vla läcker :)

Jo, du och alla andra tycker likadant och därför kostar en sådan Honda från -88 också 130.000kr FORTFARANDE och ökar säkert bara.

Trådstartaren har liksom lite tajt med pengar skriver han ju...

Hajar du?

Last edited:
Det här hajar jag inte, en 8-10 år gammal sporthoj kostar säkert inte mer än 250 spänn i månaden att försäkra för dig, det går inte att lösa eller? Du vet vad bensin, service, bromsar, däck mm kostar?

Det brukar handla om Classic försäkringen på bilsport ca 1200 kr
helår för hojar som är mer än 20 år gamla:tummenupp

Kawasaki gpx 750 87 är rätt kul för åldern och pengarna,
väldigt lättsvängd och 100hk

Last edited:
Försäkring

tror han siktar på veteranförsäkring, fundera på om du verkligen behöver helförsäkring och köp något nyare är mitt tips...

Om det nu skall vara promt 20 år så.

FZR 1000 el. GSXR 1100 - stora, klumpiga men snabba rakt fram
XR 600 / XT 600 - inte sporthoj men kul
FZ 750

Det brukar handla om Classic försäkringen på bilsport ca 1200 kr
helår för hojar som är mer än 20 år gamla:tummenupp

Jojo, men det är knappast ekonomiskt en bra affär att ha en >20 år gammal hoj för att tjäna en hundring i månaden eller vad det nu blir om man jämför med att trafikförsäkra en 199x års modell.
Men om man vill ha en gammal hoj är det ju så klart trevligt om det är billigt att försäkra.

Det spelar nästan ingen roll vilken hoj jag har kollat på som är nyare än 87, t.o.m. en rutten sportster kostar 10-20 000.
Om ett år är jag 30 och då kostar försäkringen 5000 för en Ducati Monster som jag egentligen vill ha :D
En honda CB 750 då, borde väl duga att ha så länge iaf?

Jo, du och alla andra tycker likadant och därför kostar en sådan Honda från -88 också 130.000kr FORTFARANDE och ökar säkert bara.

Trådstartaren har liksom lite tajt med pengar skriver han ju...

Hajar du?
Javisst, det samma gäller CBX. Jag bara drömde, sparar vidare själv..
Dock är försäkring bara EN bit av hojåkandet. Lappa ihop en t.ex. gammal gixxer är inte gratis, bensin, däck, utrustning etc.
Dessutom så innehåller tråden alltifrån tips om lok till skogstigsmaskiner, två helt skillda hojtyper.

Mitt tips måste vara att kolla på hojannonser, på Blocket så väl som mobile.de. Sedan måste man åka och kolla på det man själv gillar. Hittar man något man gillar så frågar man om tips bl.a. på forum.

Det här är visserligen en -97:a, men jag har aldrig hör att den kostat någon mycket mer än 5000,- i helförsäkring. Bilsport & MC tar den dessutom:

Reg nr HEB618
Yamaha TRX 850

Annars finns ju Suzuki GSX750ES/EF, Kawa GPX750 (trimmad GPZ), Kawa GPZ750, Yamaha XJ600 & 900. Bra hojar som bör fungera fortfarande.

Yamaha FZ750 är en klassiker, kanske bättre val än 1000-kubikaren?

Suzuki GSX1100 i olika varianter E/ES/EF?

Eftersom du bara ska ha hojen ett år och övningsskör kanske en nyare offroad el motard vore ett bättre val?
De brukar vara billiga att försäkra och är säkert trevligare att ha att göra med än en gammal 80-talshoj.

Det spelar nästan ingen roll vilken hoj jag har kollat på som är nyare än 87, t.o.m. en rutten sportster kostar 10-20 000.
Om ett år är jag 30 och då kostar försäkringen 5000 för en Ducati Monster som jag egentligen vill ha :D
En honda CB 750 då, borde väl duga att ha så länge iaf?

Att kolla vad det kostar på andra F-bolag är ju ett hett tips. :tummenupp

Kan bara tippsa om en grymt rolig hoj.

Honda XR 600R. Det är en gammal offroadare som är snyggful. Men rikigt rolig att köra. Om du letar efter något sportigare har jag inga tips tyvärr.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti