Rolig hoj me billig försäkring?

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
För tredje året på raken, så höjde IF min försäkringspremie. Jag som trodde att det skulle bli billigare iår, då jag är 30 iår (hojen blir ju också äldre). Men icke! Över 10k ville de ha för trafikförsäkring:mad: Jag vet att många har det mkt värre än mig. tex yngre storstassbor på nyare cyklar(lider me er).
Hursom, jag sade upp försäkringen hos IF, och tog annat bolag istället och fick helt ok premie.

Men jag kan ändå inte låta bli att fundera över hojval. Vad finns det för "roliga" mc som är billig i försäkring? Sporttouring/sport/fighter. Inge gammelhärk, utan ny eller nyare modeller.
Kom med förslag!

Någon av BMWs F800-modeller kanske? Kostar ca 5000 hel/hel.

F800ST
BMW%20F800ST%2006%20%202.jpg

F800R (kommer i mitten av maj)
bmw-f800r-1.jpg

Det finns inga hojar som gör sub5 på bulten som är billiga att fösäkra, det är bara att ställa hjälmen på hyllan för gott!

Suzuki har tydligen någon märkesförsäkring nu.Länsförsäkringar, tror jag.
Polaren va och kollade på en ny gixxer750 -08 och fick en försäkringsuppgift av försäljaren på ca 6000kr/helf./helår.

Någon av BMWs F800-modeller kanske? Kostar ca 5000 hel/hel.

bmw's hojar är väl knappast roliga hojar om man inte snackar de senaste sportversionerna?

Polaren va och kollade på en ny gixxer750 -08 och fick en försäkringsuppgift av försäljaren på ca 6000kr/helf./helår.

åh fan sant? ja e skitsugen på en SV 1000 N men har inte hittat någon vettig och billig nog premie än.

Last edited:
Vad är premien på den? millen & tuono är väl i stort sett samma hoj, eller?

Kolla Länsförsäkringar dom är i särklass billigast för mig iaf med 10.000:-/hel/hel -06 RSVr

Tuonon är billigare att försäkra vet jag o den går(gick -06 iaf) att försäkra i bilsport&mc för runt 6000:- hel/hel vilket var omöjligt med RSV,n då dom endast tog trafik(vilket dom måste erbjuda) för 24.000:-....

B-King är riktigt billig faktiskt. Där har du ju lite vrid så det räcker.
Min Bandit är också löjligt billig.

Så länge det inte står något R på hojen blir man väl knappast fattig?

Och vad är självrisken på klass 7 hojar med den försäkringen?

Nackdelen med det e att det är 25k i självrisk gsxr hojarna.

F800R (kommer i mitten av maj)
bmw-f800r-1.jpg
[/QUOTE]

F800R ser ju rätt OK ut. Men hur tänkte dom när dom monterade den där framlyktan :3freak

bmw's hojar är väl knappast roliga hojar om man inte snackar de senaste sportversionerna?

Många som provkör de där modellerna blir positivt överraskade.
Har du provkört själv så att du vet vad du talar om?

Självklart finns det roligare hojar, men om man ser till körglädje/krona så står de sig ganska bra, och det var detta jag förstod att trådstartaren var ute efter.

F800R ser ju rätt OK ut. Men hur tänkte dom när dom monterade den där framlyktan :3freak

Har sett bilder på den med annan lykta också, men jag tror att det är den första som gäller.

big_bmw_f800r_2009_1.jpg

Last edited:
Många som provkör de där modellerna blir positivt överraskade.
Har du provkört själv så att du vet vad du talar om?

big_bmw_f800r_2009_1.jpg

ja dom hade ju ett gäng hojar på hojdagen på barkarby förra året, var väl inte värst spännande. men det beror väl på vad man är ute efter, jag personligen vill ju ha betydligt mer än vad min trimmade hornet 900 ger men det verkar vara försäkringsbolagen som bestämmer vad man kör nu för tiden (iaf om man är under 30 och bor i storstan).

Rolig hoj = 100+ hästkrafter, under 200kg torrvikt och någorlunda styvt, sportigt chassi?

Eller, hur definierar ni "rolig hoj"? BMW:s streethojar platsar knappast i kategorin "rolig hoj".

GuW; skrev:
Och vad är självrisken på klass 7 hojar med den försäkringen?

Det förtäljde inte historien.
Jag tolkade TS som mest fokuserad på premie kostnaden.
Självklart är det ett vettigt påpekande du gör med din fråga.

Kan rekommendera Ktm 950 supermoto, bör väl nästan klassa in som någon slags fighter, den är som lite för stor för att vara motard tycker jag. Har sålts bra, så det finns gott av dem på begagnatmarknaden och 4500 för helförsäkring hos bilsport och mc om man bor på vischan.

Honda CB1000R - Jag betalar 3.700kr per år helförsäkring/helår hos Vesta.

Bifogat

• DSC02009.jpg
    DSC02009.jpg
    192.3 KB · Visningar: 181
  • DSC01993.jpg
    DSC01993.jpg
    203 KB · Visningar: 150
Är du nöjd med millen du har idag kan du köpa en Aprilia Falco istället, 118hk istället för 128hk. Går att försäkra hos bilsport&mc till skillnad från Millen, tror min kostar 3200:- halvförsäkring/helår. Mkt prisvärd hoj, ligger runt 40k för en som gått under 2000 mil.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT