Rolig hoj -94 eller äldre

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en gathoj igen men jag kör så litet att jag inte
vill betala 5000:- eller mer i försäkring som det blir för i princip alla nyare
hojar som är det minsta roliga. Det blir minst 25:- per mil i försäkring för mig
och det har jag inte lust att betala.

Jag tänkte därför köpa något som passar in i Bilsport&MCs classic-försäkring och
då är det en hoj av årsmodell 1994 eller äldre som gäller och sen har de (såvitt
jag förstår) plockat borde de sportigaste hojarna som t ex CBR900 även om de
skulle ha passat in åldersmässigt.

Jag gillar det mesta men inte rena offroadhojar eller customs.

Så min fråga är vad ni har för förslag på rolig hoj åt mig?

Tack för hjälpen!

Mvh,
Ingvar
 
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.
 
Ja fast skillnaden i kostnad mellan hel- och halvförsäkring på en sådan hoj är väl nästan försumbar?
 
Håller nog inte riktigt med att alla lite "roliga hojar" kostar mucho att försäkra.

Suzuki GSR 750 5600 H/H för mig
Min nuvarande Bandit 1250, 3500 H/H (För övrigt till salu)
Suzuki GSR 600 3500 H/H

Och tar vi ett steg från helt ok roligt till roligt på riktigt kostar en Ducati Hyperstrada 6600 H/H.

Och då är jag iaf hyfsat ung(?), 35 boendes i Vaxholm.

Det jag försöker säga är att om man har åldern inne så behöver man inte köpa gammal hoj för försäkringen, sen så finns det såklart andra skäl varför man gör det.
 
Ni har det bra grabbar. Min Daytona kostar mig 1100kr/mån i halvförs. Kändes inte aktuellt att helförsäkra när självrisken är 25000kr. Men roligt är det, om det är SÅ roligt vet jag dock inte. Men jag njuter av varje meter i sadeln. Så grym hoj på alla sätt.
 
Svedea, CBR 600 -92, 1680 kr helår/helförsäkring + XL. Bor i Stockholm. 36 år. Skadefri sedan alltid.
 
Jag hade rätt skoj på en gammal z500. 700:-/året helförsäkrad, gick inte så fort men lät snabbt, o inne i stan så kunde man dra ur den på ettan o tvåan, alla vände sig om o förväntade sig en s1000rr i mach6 medan jag släppte av gasen medan jag växlade till 3:an o körde i lagliga 50. Man ska inte underskatta nöjet med att vrida full mutter, även om hojkraken toppar 140.
 
Gixxer 1100 fram till -91
5-växlad monstervrid, och upp mot 300 i toppfart.��
 
Kolla Yamaha fzs1000 min kostar 2000:- halv försäkring hel år
 
Håller nog inte riktigt med att alla lite "roliga hojar" kostar mucho att försäkra.

Suzuki GSR 750 5600 H/H för mig
Min nuvarande Bandit 1250, 3500 H/H (För övrigt till salu)
Suzuki GSR 600 3500 H/H

Och tar vi ett steg från helt ok roligt till roligt på riktigt kostar en Ducati Hyperstrada 6600 H/H.

Som jag sa i mitt inlägg så tycker jag att 5000:- per år är för mycket eftersom jag kör så litet, 3500:- är litet bättre men fortfarande rätt mycket mer än vad en Classic-försäkring kostar.

Ålder har jag så det räcker till men priserna på moderna kul hojar är i alla fall för höga för min smak. Jag bor i Stockholm vilket inte hjälper till...

Bilsport och MC's classic försäkring kostar 1 578:- för en Honda VFR 750 H/H, en BMW R100RS (som inte passar i kategorin "kul" men som jag ändå gillar) kostar 678:- H/H

Det tycker jag är mer rimligt med tanke hur litet jag kör. Jag kör kanske 200 mil per år eller så och då tycker jag att typ 1500:- är vad jag är villig att betala.

Mvh,
Ingvar
 
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar
 
Svedea, CBR 600 -92, 1680 kr helår/helförsäkring + XL. Bor i Stockholm. 36 år. Skadefri sedan alltid.

Jag provade med CBR600 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Jag får prova att ringa Svedea!

FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar
 
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag har också en gammal 90:a som jag finkör 50-100 mil per år - Men jag betalar bara 1375 spänn för Classica helförsäkring på denna..............Och jag håller med att det egentligen är onödigt med en hel, men det är ändå billigare än vad många ska ha för trafik på andra bolag.

Sedan tycker jag det är vettigt av TS att titta på en äldre hoj - Bara tänk på att många R-cyklar numera är borttagna ur deras Classicaförsäkring pga av att de helt enkelt hände stora saker inom hojbranschen och att många 94:or än idag kräver en van förare.
 
När jag ringde runt så blev kontentan att alla försäkringsbolagen gladeligen försäkrade tex dessa för ca 700-1500kr/år hh: gsxr750 85-87, fz750 alla år, gsx1100f alla år.
Bsp&mc samt Svedea hade prisförslag på fzr1000, gsxr1100 mfl som typ var i paritet med vad de ligger ute för på blocket i säljpris.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top