Rolig fakta om oktanhalten i bensin.

Detdär med lägre förbrukning med 98-oktan har nog flera märkt av, tror dock det mer beror på etanoldyngan de blandar i 95 snarare än oktantalet dock
 
Detdär med lägre förbrukning med 98-oktan har nog flera märkt av, tror dock det mer beror på etanoldyngan de blandar i 95 snarare än oktantalet dock

5cl inblanding per liter (snart 1dl) borde inte ge någon större skillnad i förbrukning. Inte på grund av etanolens lägre energivärde i alla fall.
 
3% absolut, 10% låter ju inte riktigt rimligt då det är all inblandad Etanol.
Måste vara något med motorstyrningen som inte lirar i så fall.

Tror det har att göra med att motorn är optimerad i kompression till ett visst bränsle, tändning osv. styrs ju på alla tänkbara sätt, må vara inom en viss kurva men endå.

Men tester visar på att dom KAN dra mer än dom 3% om det vill sig illa, det skall tom i vissa fall vara billigare att köra på vanlig 98.

Miljönyttan är en annan diskussion.
 
Läs gärna igenom reglerna för teknikforumet.
Jag har fått lära mig att ja octan är bara en del man har proctan, hectan etc etc. Men vad det gäller motorer 2-takt som 4-takt handlar det om kompresion. Brinn hastigheten på bränslet, ju lägre octan ju snabbare antändning. Hög komprimerade motorer ska ha högre octan. Ganska enkel mattematik igenteligen.Bensin motorer brukar oftast ha en tändpunkt strax före 0 grader dvs förtändning i en lågkomprimerande motor får man problem med för högt octan för att brinn hastigheten är längre än lågt octan och man får inte ut samma effekt.Om man kör för lågt octan i en hög komp motor får du spikning dvs antändningen brinner för fort så när kolven är på väg upp är antändningshastigheten för snabb så man får ett mot slag mot kolven och det låter knack knack i motorn tydligt vid högre varv. Högvarvande motorer ska ha lägre komp och snabbare antändning dvs lägre octan. Tro att man får högre effekt i en lågkomp motor med att höja octanet är helt fel. Motorn blir slö orklös i botten o mellan register men kan pinna på om man varvar som själva fan men det tar tid och är inte kul:) Dvs hög octan i lågkomp motorer brukar sinka effekt och låg octan i högkomp motorer spikar som tidigare sagt brinn,antändnings tiden är för snabb. Alla ni som kör 2-takt för fan tanka inte 95 och 96, Nu kör man med 10%etanol och motorn går skit rent ut sagt, Man får blåljus rök och hehe åter igen antändning blir för snabb + att etanol blandad bränsle är inte lika bra när det gäller oljor etanol är en sprit och ett av problemen man får är att oljan blandar sig inte som den ska med bensinen,Gjorde misstaget o tanka 95 i min Suzuki -79:a 2-takt all kraft borta stifft sönderbrända pga tempen i antändning, Så fö fan alla ni som kör 2-taktare moped eller mc 98octan är det som gäller. Ha det fint! o trimma på men för fan gör de på rätt sätt! :)
 
Back
Top