Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Detdär med lägre förbrukning med 98-oktan har nog flera märkt av, tror dock det mer beror på etanoldyngan de blandar i 95 snarare än oktantalet dock
5cl inblanding per liter (snart 1dl) borde inte ge någon större skillnad i förbrukning. Inte på grund av etanolens lägre energivärde i alla fall.
3% absolut, 10% låter ju inte riktigt rimligt då det är all inblandad Etanol.
Måste vara något med motorstyrningen som inte lirar i så fall.
Jag har fått lära mig att ja octan är bara en del man har proctan, hectan etc etc. Men vad det gäller motorer 2-takt som 4-takt handlar det om kompresion. Brinn hastigheten på bränslet, ju lägre octan ju snabbare antändning. Hög komprimerade motorer ska ha högre octan. Ganska enkel mattematik igenteligen.Bensin motorer brukar oftast ha en tändpunkt strax före 0 grader dvs förtändning i en lågkomprimerande motor får man problem med för högt octan för att brinn hastigheten är längre än lågt octan och man får inte ut samma effekt.Om man kör för lågt octan i en hög komp motor får du spikning dvs antändningen brinner för fort så när kolven är på väg upp är antändningshastigheten för snabb så man får ett mot slag mot kolven och det låter knack knack i motorn tydligt vid högre varv. Högvarvande motorer ska ha lägre komp och snabbare antändning dvs lägre octan. Tro att man får högre effekt i en lågkomp motor med att höja octanet är helt fel. Motorn blir slö orklös i botten o mellan register men kan pinna på om man varvar som själva fan men det tar tid och är inte kulDvs hög octan i lågkomp motorer brukar sinka effekt och låg octan i högkomp motorer spikar som tidigare sagt brinn,antändnings tiden är för snabb. Alla ni som kör 2-takt för fan tanka inte 95 och 96, Nu kör man med 10%etanol och motorn går skit rent ut sagt, Man får blåljus rök och hehe åter igen antändning blir för snabb + att etanol blandad bränsle är inte lika bra när det gäller oljor etanol är en sprit och ett av problemen man får är att oljan blandar sig inte som den ska med bensinen,Gjorde misstaget o tanka 95 i min Suzuki -79:a 2-takt all kraft borta stifft sönderbrända pga tempen i antändning, Så fö fan alla ni som kör 2-taktare moped eller mc 98octan är det som gäller. Ha det fint! o trimma på men för fan gör de på rätt sätt!
![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |