Rolig dieselbil, finns det?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Letar ny bil efter som jag äger en ford ficus kombi... den mest livströtta plåtburk människan skapat

hur är skoda rs diesel? bmw 325d (och 330) audi a4 2,5d?

Ja dvs medelstora bilar med hyfsat stora motorer.

Jag skulle rekommendera en 325 eller 330, allra helst en 335, mappa en sådan och du kan jaga livet ur M3or på motorvägen utan problem!

Fredrik:tummenupp

BMW 330d har gott om vrid upp till höga farter. Gillar man att köra motorväg är det en grym bil sett till motor och drivlina. En M3 (E46) har nog svårt att sätta emot om man inte ligger på rätt varv och växel. På kurvig väg är en diesel hopplöst understyrd vid inspirerad körning jämfört med bensinvarianten.

Diesel är det rätta Prulle!

Förut när jag letade bil så kollade jag på Audi A4 med 2.5tdi runt års 02 Riktigt trött motor sjukt tråkig speciellt med quattron som jag var ute efter.
Det blev en 330xd istället (e46a) Riktigt trevlig motor i den bilen. Inte alls den där trötta dieselkänslan som finns i många dieslar. Drog bra lite på landsväg också, inga problem att ligga på 0.6 med farthållaren på 140.
Tyvärr fick man ju sälja den när man började plugga, men jag vet vad jag skall skaffa igen sen :)

Så mitt tips är en 330d/300xd Börjar komma ned i riktigt bra priser nu också :)

Du kör rätt långt innan du går plus på skatten, bara så du tänker på det.

BMW har roligast dieslar.

Fast ska man köra inspirerat så kör man bensinare. Diesel har man bara att köra långt&billigt med.

Nu vill jag inte vara neggo men Prulle du har vid detta lag skrotat ganska gott om bilar med lite motor. Är det verkligen bil med stor motor som är vad du skall ha?

Ja stor dieselturbo i en bekväm bil är nice men varken särledes billigt eller inbjudande för lugnt körsätt.
Jag körde turbosläde ett tag men insåg att det var orimligt då jag aldrig körde civilicerat utan alltid sökte laddtryck och nice dieselsound. Surfikus är bra när man har mer gasfot än vett.....

Jag åker en -09 BMW 320d (177hk) med 6växlad automat och den funkar kanon. Rolig med M-paket och går så det räcker. Ligger som strykjärn (nåja, för en såpass stor bil) vid inspirerad körning.

Tycker inte alls automat är av ondo i en diesel. Vridet kombinerat med det realtivt smala registret gör det till en bekymmersfri lösning.

En god vän till mig kör en A4 avant diesel runt 04 med automatlåda, den gick rätt bra.

Jag tycker ganska bra om Audi, och jag skulle nog aldrig köpa en modell med den större dieselmotorn. De är inte så fruktansvärt mycket piggare än 1,9/2,0 TDi-motorerna. Men allting blir dyrare. De drar mer soppa, kräver dyrare service, skatten blir dyrare, och så vidare.

Jag tycker ganska bra om Audi, och jag skulle nog aldrig köpa en modell med den större dieselmotorn. De är inte så fruktansvärt mycket piggare än 1,9/2,0 TDi-motorerna. Men allting blir dyrare. De drar mer soppa, kräver dyrare service, skatten blir dyrare, och så vidare.

Jag å andrasidan skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en BMW/Audi med diesel 4:a när det finns de underbara diesel 6: orna. Det är ju ENORM skillnad på gång och sång mellan en 4:a och en 6:a, allt till 6:ans fördel. De små 4: orna känns och låter mest som en trög traktormotor i jämförelse.

Själv har jag haft en -01 330d, och -08 530da. Automatlådan var ju perfekt i 530in, men den hade ju 500Nm över större delen av registret. 330in var manuell, men inte kan jag säga att det blev en roligare bil pga. det.

De moderna automatlådorna börjar bli såpass snabba och mjuka att det börjar bli svårt att motivera manuella lådor längre.

Jag säger såhär:
Stordiesel = automatlåda
Snåldiesel = manuell

VW Touareg med V10-diesel. Billigt och bra :gnissla Bara skatten går väl på 10 papp, men det är bra tryck i motorn ;)

Nä, men BMW gör riktigt bra dieslar - den är min erfarenhet också...

BMW 330d har gott om vrid upp till höga farter. Gillar man att köra motorväg är det en grym bil sett till motor och drivlina. En M3 (E46) har nog svårt att sätta emot om man inte ligger på rätt varv och växel. På kurvig väg är en diesel hopplöst understyrd vid inspirerad körning jämfört med bensinvarianten.

Låter perfekt!

Är framför allt på motorväg jag vill ha en bättre bil än ficusen som skalrar sönder vid 130..
Diesel är det rätta Prulle!

Förut när jag letade bil så kollade jag på Audi A4 med 2.5tdi runt års 02 Riktigt trött motor sjukt tråkig speciellt med quattron som jag var ute efter.
Det blev en 330xd istället (e46a) Riktigt trevlig motor i den bilen. Inte alls den där trötta dieselkänslan som finns i många dieslar. Drog bra lite på landsväg också, inga problem att ligga på 0.6 med farthållaren på 140.
Tyvärr fick man ju sälja den när man började plugga, men jag vet vad jag skall skaffa igen sen :)

Så mitt tips är en 330d/300xd Börjar komma ned i riktigt bra priser nu också :)
Fan va fint! just 330 känns som första handsvalet :D
exakt den egenskapen jag e ute efter,

ficusen drar 0,7 i 85 men 1,1 i 140 och jag pallar fan inte köra 30+ mil i 85

Nu vill jag inte vara neggo men Prulle du har vid detta lag skrotat ganska gott om bilar med lite motor. Är det verkligen bil med stor motor som är vad du skall ha?

Ja stor dieselturbo i en bekväm bil är nice men varken särledes billigt eller inbjudande för lugnt körsätt.
Jag körde turbosläde ett tag men insåg att det var orimligt då jag aldrig körde civilicerat utan alltid sökte laddtryck och nice dieselsound. Surfikus är bra när man har mer gasfot än vett.....
Allternativet är en impreza.. ;)

Ja jag har total kvadat ca 5 bilar på 5 år alla singel olyckor ensam i bilen långt över hastighetsgränsen men det har mer med sjukdomsbild och psykisk stabilitet att göra än val av bil eller körskicklighet, så tyder mer på att jag borde tjata lite om den där person utredningen.

Och jag tror nog att gixxern är värre för min hälsa än en bmw 330d

Tänkte som du gör när jag köpte ficusen men inser att det e värre att jag kör nått som konstant får mig på piss humör och får en att vilja köra in i ett träd.

Jag å andrasidan skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en BMW/Audi med diesel 4:a när det finns de underbara diesel 6: orna. Det är ju ENORM skillnad på gång och sång mellan en 4:a och en 6:a, allt till 6:ans fördel. De små 4: orna känns och låter mest som en trög traktormotor i jämförelse.

Själv har jag haft en -01 330d, och -08 530da. Automatlådan var ju perfekt i 530in, men den hade ju 500Nm över större delen av registret. 330in var manuell, men inte kan jag säga att det blev en roligare bil pga. det.

De moderna automatlådorna börjar bli såpass snabba och mjuka att det börjar bli svårt att motivera manuella lådor längre.

Jag säger såhär:
Stordiesel = automatlåda
Snåldiesel = manuell

De där låter vettigt, mina erfarenheter av diesel hittills har varigt peugots 1,6a i diverse arbetsbilar och i en 309 sw -09 och den motorn e verkligen skit trist och jätte surrig vid motorvägsfart, plus att man får veva ducktigt i soppskålen för att den ska orka nått.

Så blir de diesel så blir det stor diesel med automat, är ändå inte ute efter att jaga kurvor, de har jag hoj till.

Last edited:
Ja jag har total kvadat ca 5 bilar på 5 år alla singel olyckor ensam i bilen långt över hastighetsgränsen men det har mer med sjukdomsbild och psykisk stabilitet att göra än val av bil eller körskicklighet, så tyder mer på att jag borde tjata lite om den där person utredningen.

Hm, du bor inte i Skåne nu längre, va?

5 bilar på 5 år?! Herrejävlar! Du borde åka buss och tåg säger jag :näsblod

De där låter vettigt, mina erfarenheter av diesel hittills har varigt peugots 1,6a i diverse arbetsbilar och i en 309 sw -09 och den motorn e verkligen skit trist och jätte surrig vid motorvägsfart, plus att man får veva ducktigt i soppskålen för att den ska orka nått.

Så blir de diesel så blir det stor diesel med automat, är ändå inte ute efter att jaga kurvor, de har jag hoj till.

Oj! Om du bara har de erfarenheterna av dieselbilar, så kommer du att få världen lite omkullkastad om du kör någon lite nyare 330d/530d :D

Vad är det för årsmodeller du kollar på?

Med denna insikt tycker jag att du ska kolla på Hoyndai Atoz eller möjligen en Tata Nano. Och det för att det inte ska gå för fort när det skiter sig och för att du inte ska skada dina medtrafikanter..

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back