Rolig bil med dragkrok???

Type-r är också nix dragkrok. Så är det på rätt många av "sportmodeller" byggda på standardkaross. Med bra tryck kan det bli bekymmer med kaross om nån kopplar till ett stort släp och ger sig iväg och kör inspirerat..

Samma lika med en focus rs. Nix krok.

Och vad jag erfar inte heller m135i ovan.

Alfa 159 3.2 q4? Torsen som.Audi, ylande sugsexa och inspirerande chassi?

Vad du ska kolla efter om du har regnr:

När man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret

Finns inte det godkänner inte tillverkare krok och då är du i princip rökt.


Har haft 159. Mycket trevlig bil men tyvärr med ett elsystem som uppfyller alla mina fördomar om italienare...
 
Type-r är också nix dragkrok. Så är det på rätt många av "sportmodeller" byggda på standardkaross. Med bra tryck kan det bli bekymmer med kaross om nån kopplar till ett stort släp och ger sig iväg och kör inspirerat..

Samma lika med en focus rs. Nix krok.

Och vad jag erfar inte heller m135i ovan..
AJAJAJ, tre kul bilar som går bort alltså.

Om STI är godkänd för drag borde EVO vara det med. Två kul bilar.
 
Äntligen! Trodde jag var ensam om denna uppfattning. Blev helt "jaha, vad var så bra med denna då" när jag (försökte) roa mig en helg med en sådan. Sex-less!
Ja det blir så med blytunga bilar. Man kan inte trolla bort vikt.
Kul = lätt bil.
 
Jag äger även en Miata med fixad fjädring o motor så jag har viss koll på hur det är att köra en kompromisslös sportbil men är ändå sugen på en STI. Tänkte först att en BMW kunde ersätta både Audin o Miatan men är rädd att det blir varken eller i stället för både och.
BMW är inte lika kul som STI&EVO imho.

Bimmer var kul förr men över tiden blivit tunga, lyxiga och trista. Blä!!
 
Fånigt test imho om man är ute efter en kul bil.
Rolig bil handlar inte om acc.
Dessutom överhettar batteriet om du accar flera ggr...
 
Ställde exakt denna fråga här för ca 5 år sedan. Till slut landade det på en Seat Leon Top Sport, 2004 års modell, som en kompis sålde. 180 hk i en rätt liten bil blir ganska kul, och den får alltså ha dragkrok. Har inte försökt dra nåt tungt, men när jag hade R1:an på släp märkte jag det knappt.

En annan kul dragkroksbil jag nästan köpte nyligen var en BMW M5 E60, men tog mitt förnuft till fånga där. :huvet
 
Fånigt test imho om man är ute efter en kul bil.
Rolig bil handlar inte om acc.
Dessutom överhettar batteriet om du accar flera ggr...

Tycker testet var utmärkt för att visa en kul och stark dragbil. Sen är det ju inte så ofta man kör flera dragracerepor med släp på rad, så överhettning i batteriet skulle jag inte oroa mig för.

Vi var ute och testade Model S P90 i Ludicrous mode. Då tog vi sex stycken 0-100 repor på rad utan problem. Ett jäkla drag var det :)

Rolig bil handlar inte om acc.

Vad handlar rolig bil om då?
 
Suzuki Swift sport är betydligt roligare än siffrorna antyder.
Billiga, praktiska och roliga bilar som man får ha i fred.
Jag antar att det går att montera dragkrok.
Ingen jättebra dragbil, men ett EUsläp klarar den garanterat.
 
Suzuki Swift sport är betydligt roligare än siffrorna antyder.
Billiga, praktiska och roliga bilar som man får ha i fred.
Jag antar att det går att montera dragkrok.
Ingen jättebra dragbil, men ett EUsläp klarar den garanterat.
Ja dom är rät kul men med så pass lite vikt blir släp/mc procentuellt en stor del av bilens vikt. Kanske intre optimalt för en avslappnad körning.
Sedan kanske man vill ha en kraftigare motor för att dra vikten med. Så vidare stark var inte motorn minns jag.
 
Vad handlar rolig bil om då?
En bil som kommunicerar genom ratt, styrning, säte, pedaler, chassi. En vars motor har linjär ökad effekt och inget lagg.
Chassi som är förutsägbart. Som har förmåga att ha alla hjul i backen (ej stenhårt)

Dvs effekt eller acc är ganska ointressant i sig. Inte utan betydelse men mindre viktigt.
 
Haha.... Skit kul jämförelse. .... Så härligt förnedrande.....
Innan de kommer till första kurvan :D

Har förövrigt kört Alfan, skitbil. Blev grymt besviken.
Snabb ja men totalt oharmonisk. Det var iof första leveransen till sverige, men den skulle behöva mer setup-arbete och finputsning. Kunde inte lita på den på vägen.
Även fit o finish var under all kritik. Tex pinnen som håller upp motorhuven var snedvriden/böjd.
Hoppas de fixat dessa saker numera.
 
En bil som kommunicerar genom ratt, styrning, säte, pedaler, chassi. En vars motor har linjär ökad effekt och inget lagg.
Chassi som är förutsägbart. Som har förmåga att ha alla hjul i backen (ej stenhårt)

Dvs effekt eller acc är ganska ointressant i sig. Inte utan betydelse men mindre viktigt.

Skulle tro att definitionen av en rolig bil är ganska individuell. Själv har jag en Geländewagen som hobbybil, den tycker jag är rolig att köra. Den stämmer nästan exakt in på din beskrivning av en rolig bil, med undantag av att den har turbolagg från helvetet. Bra dragbil också.

För sportig/aktiv körning är dock valet enkelt, motorcykel :)
 
Så, vad blev det för något för TS? :)

Jag har själv kört MINI sedan början av sommaren. Löstagbar dragkrok. Fantastisk väghållning och som dragbil funkar den utmärkt. Ett vanlig släp med kåpa, märks knappt i hur bilen beter sig. Väljer man en Clubman, så är det rymligt invändigt och ett lastutrymme som i alla fall sväljer några resväskor. Ser ut så här:
cooper_s.jpg
 
Vilken överprisad hårfrisörskebil är "rolig" för en som kör tvåhjulig motorcykel?

Satsa på en bra bil där roligheten ligger i funktion och lägg pengarna på flera/fränare hojar = totalt roligare liv. Dessutom blir barn och partner glada över pengarna du "sparar" (dvs lägger på hoj).
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top