Rolfo snabbare än Doohan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Roberto Rolfo körde idag sin Ducati en halv sekund snabbare runt Jerez än Doohan någonsin har gjort med en NSR 500. Säger en del om hur snabba fyrtaktarna har blivit.

:galen

Nyteknik skrev:
Roberto Rolfo körde idag sin Ducati en halv sekund snabbare runt Jerez än Doohan någonsin har gjort med en NSR 500. Säger en del om hur snabba fyrtaktarna har blivit.

:galen

:va

Tror snarare att utveklingen i stort gått framåt på allting annat. Takter hit eller dit har inget med utveklingen att göra!? Snarare att däck, fjädring, elektronik mm är mer utvecklat och bättre än vad som var fallet för tex 7 år sen och det gäller i alla klasser! Kolla bara på vilka tider tex Pedrosa kört. 0,080 sek efter Rossis gällande banrekord.

Axxexs skrev:
:va

Tror snarare att utveklingen i stort gått framåt på allting annat. Takter hit eller dit har inget med utveklingen att göra!? Snarare att däck, fjädring, elektronik mm är mer utvecklat och bättre än vad som var fallet för tex 7 år sen och det gäller i alla klasser! Kolla bara på vilka tider tex Pedrosa kört. 0,080 sek efter Rossis gällande banrekord.
Visst är det så. Inte desto mindre otroligt.

Nyteknik skrev:
Jag undrar om kvaldäcken är så fruktansvärt mycket bättre nu än än vid slutet av 90-talet.

Fruktansvärd skillnad är nog rätt uttryck! Gäller givetvist även racedäcken.

Nu är det dessutom "däckskrig" på riktigt i MotoGP mellan Michelin och Bridgestone vilket trissar upp vilka däck man släpper ifrån sig. Slutet på 90-talet körde väl alla Michelin utom aprilia som körde Dunlop?

mm

det är nog så att däcken har blivit så mycket bättre...

Nyteknik skrev:
Jag undrar om kvaldäcken är så fruktansvärt mycket bättre nu än än vid slutet av 90-talet.

Jo givetvis är det så att en 500 idag hade fått spö av en 250...... :3freak

En modern 500 hade kunnat matcha en motogp-hoj i rena varvtider, det är jag övertygad om men de hade, precis som 2002 fått svårt att konkurrera under race.

*/ ?>
Back