Rolandsson avstängd från SM-premiären

Status
Ej öppen för fler svar.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
http://www.highsider.se/2012-04-26b.aspx

Det är självklart bara en sida av historien men om grunden för avstängningen är att Mikael inte hjälpte till att bärga sin egen hoj förstår jag ingenting. Sen när blev det förarens skyldighet att hjälpa till med bärgningen?

Funktionärerna har inte en susning om hur kraschen har påverkat föraren och vilket skick denne är i. Att då kräva att man ska hjälpa till med bärgningen låter helt horribelt. Dessutom söker man upp föraren direkt efter kraschen istället för att låta honom vara ifred låter också helt galet.

Vad säger ni andra?
 
Varför lägga avstängningen nästa säsong och medvetet göra så att han inte kan delta i NÄSTA ÅRS säsongstart?
 
Han fick böter och avstängning från den aktuella tävlingen. Det var väl ett straff.
 
???? Föraren hjälpte inte till med bärgningen????
Är inte det funkisarnas uppgift att plocka undan skrotet? Det fick vi som instruerat när jag var funkis på SM:et på Linköping. Få föraren i säkerhet så snabbt som möjligt, sen hojen. I många fall kan föraren tyckas vara OK men i själva verket ganska illa däran.
Varför stänga av en förare när vi har såå många tävlingar här i Sverige???? Missar man en tävling p.g.a avstängning, å kanske vurpar nästa kan man lika väl lägga ner för resten av säsongen å spara pengarna å köpa en påse nötter istället.
 
Last edited:
Vet in om nåt ändrats sen jag tog rr-licensen 2011 och funkislicensen för en månad sen, men jag har aldrig hört att det är förarens ansvar att bärga. Tvärtom ska man väl hålla sig borta och låta funkisarna göra sitt jobb utan att komma och va arg, skadad och börja reka hur mkt som gick sönder mitt i sandfållan!

Vad var straffet nu igen?
 
Det är nog mer än bärgning det handlar om tror jag.
Vad jag menade ovan var bara att en avstängning mellan säsongerna är meningslös.
Om Micke skall ha nåt straff eller inte vet jag inget om och har ingen åsikt om det.
/Stefan
 
Det är väl bara att halvera anmälningsavgifterna och kräva att förarna har en mobil med sig på banan så att dom kan ringa 112 om dom vurpar, för då behövs ingen ambulans i depån, inga flaggvakter och ingen skamkärra :tummenupp
 
Oavsett vad avstängningen gäller så verkar ju upprinnelsen vara att föraren inte hjälpte till med bärgningen men som Rachid skrev skulle det komma mer info och jag ser fram emot den.
 
Jag tolkar artikeln som att det snarare var ordval och hur funktionärerna bemöttes som låg till grund för bestraffningen än att han inte tog bort hojen.
 
Jag tolkar artikeln som att det snarare var ordval och hur funktionärerna bemöttes som låg till grund för bestraffningen än att han inte tog bort hojen.


Självklart, men om det ska utdelas straff så fort nån blir otrevlig så fort de riskerar bryta några ben i onödan (oflaggat oljespill) och kraschar sin leksak för 20-100 tusen.. Då vette fan om vi får några nya stjärnor härifrån. Kolla hur "MGP" hjältarna beter sig när de skrotar, och de betalar inte ens själva!
 
Agile, jag kommenterade inte straffet i sig utan bara varför jag tror att det delades ut. Flera kommentarer i tråden antydde att han fick straffet för att han inte tog bort cykeln ur sandfållan, jag tror inte att det var anledningen.

Jag tycker att om man beter sig illa mot funktionärer, medtävlare, publik, domare etc. så ska man på något sätt bestraffas då det inte skall tillåtas, oavsett sport. Jag tycker inte att man ska bestraffas för att man inte tar bort sin motorcykel ur sandfållan. Sen, att det skall flaggas för oljespill är också det lika självklart, men är det verkligen någon som tror att funkisarna gör något annat än sitt bästa, att de VILL att någon ska göra illa sig?
 
Benny är en av Världens bästa. En TL / Domare som alltid gör ett jobb för dig. SOM ALDRIG skulle jobba mot dig som förare. Och NU försöker några. med Sandström i spetsen, pissa på en av klipporna. En av dom överlägset bästa vi har.

Det här är en av anledningarna till att jag lägger av som TL
Fortsätt i samma negativ anda så blir det bra

Stefan carlsson
Roadracingfabriken
 
Last edited:
Man kan tänka sig in i situationen med ideellt arbetande personer som väldigt lätt ger upp om någon kastar skit på dom oavsett anledning.

Förresten raseri/vrede är en av de 7 dödssynderna även inom sporten?
 
Agile, jag kommenterade inte straffet i sig...

...jag tror inte att det var anledningen.

Jag tycker att om man beter sig illa mot funktionärer, medtävlare, publik, domare etc.


För det första har vi bara ena sidan i det här, vilket jag vill påpeka igen då mina tidigare inlägg föregicks av ett "om".

Jag håller naturligtvis med om att man inte har rätt att bete sig som skit. Men det är nog ingen tävlande som inte investerar en hel del tid, pengar och kanske framförallt känslor i sporten. Precis som i alla andra sporter så svider nederlag, om de sker pga av externa faktorer blir man än mer förbannad (torskade placeringar i en kappseglíng en gång pga nån ¤%#& söndagsseglare som gled rätt in i banan, ville fan borda båten och sänka skiten så arga vi var).

Att funktionärerna hade fel är rätt uppenbart, det är inte förarens ansvar och han borde sätta sig i säkerhet och checka av benbrott. Det verkar alla överens om.

Att som förare "bete" sig mot domare är väl också en självklarhet. Men (om) när han nu så snällt han kunde bad Benny återkomma när han fått sänka pulsen och trycka ned lite av adrenalinet så känns det lika självklart att svaret borde vara: "-Självklart, sansa dig lite och kom förbi borta hos mig sen". Inte utförda straff för något som sker när adrenalinet och testosteronet sprutar ur öronen.

Det handlar inte om vare sig regler eller "hur man beter sig", det handlar om lite förståelse för vilka psyken som tävlar på den nivån. Förluster är smärtsamma, kraschser är smärtsamma och av politiker kan man kräva lugn i alla situationer, men inte av idrottsmän.

Men som sagt, det ska bli intressant att få den andra sidan av historien också :).
 
Jag kom just tillbaka från Spanien. Där går all racing i en positiv anda. Man är stolt över, i första hand sina egna förare, men i sporten. det är ett sånt tryck på läcktarna, och i tidningarana.
HÄR. Läs Sporthoj, spyr man galla. Över allt och alla. Vi har Alex i Moto2. Vi har Backis i Tyskland. Vi har Bergman. Vi har massor av positiva grejer att snacka om. MEN det gnälls mest-
Snälla snälla. Låt oss dra åt det positiva hållet. För det finns hos alla. En förbättring med 1 sek är fantastiskt. Du har förmodligen förbättrat dig mer än t.ex Backlund. Positivt!
Det finns hos alla. Bestämmer man sig när man vaknar, att det skall bli en bra dag, så blir den bra. Bestämmer man sig för en skitdag så blir det skräp- Välj rätt nu.:tummenupp
 
Benny är en av Världens bästa. En TL / Domare som alltid gör ett jobb för dig. SOM ALDRIG skulle jobba mot dig som förare. Och NU försöker några. med Sandström i spetsen, pissa på en av klipporna. En av dom överlägset bästa vi har.

Det här är en av anledningarna till att jag lägger av som TL
Fortsätt i samma negativ anda så blir det bra

Stefan carlsson
Roadracingfabriken
Jag startade tråden i syfte att få reda på vad som hänt och så länge vi bara har den information som återfinns på www.highsider.se är det svårt att få en klar bild. Mer information ska komma från båda sidor.

Jag hade dock inte räknat med att någon trångsynt person skulle hänga ut mig och påstå att jag pissar på någon som jag inte ens vet vem det är.
 
Jag hade dock inte räknat med att någon trångsynt person skulle hänga ut mig och påstå att jag pissar på någon som jag inte ens vet vem det är.

Precis. Jag vet inte vem det är......Men ....vad????
När blev jag trångsynt? Du skrev...jag svarade
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top