RoH och SMC School Skåne inleder samarbete 2011

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eftersom vi bägge strävar för hög säkerhet så blir detta sammarbete naturligt.
Vi kommer att hjälpa SMC School Skåne att rekrytera MCförare som vi märker på våra körningar behöver lite mera utbildning.

Tanken med ett uttalad mål är inte fel, men är det inte redan så att vi motorcyklister brukar rekommendera varandra att gå SMC kurser, speciellt de som är är mer oerfarna?

Ofta har jag hört folk tycka att kurserna är för dyra och är de inte det så är upplägget på SMC-kurserna fel. Alltså alla undanflykter i världen för att inte gå. Man kan alltså konstatera att folk har olika prioriteringar här i livet där en förarkurs inte står högt i kurs.

Många inser inte hur vettigt det är med kurser. Som ett experiment hade man kunnat göra en insamling som ska gå till att skicka en sådan individ till en SMC kurs. En som behöver gå, men som hittar på alla undanflykter i världen för att slippa. Får man upp ljuset på en sådan person kanske det är lättare att rekrytera nya elever i behov senare?

Sedan tror jag även att gruppmentaliteten kommer in i bilden. Går ett antal RoH medlemmar SMC kurser så följer nog även de mer oerfarna med också. En del i gemenskapen. Jag tror på så sätt att det var rätt värdefullt förra året när det ordnades möjlighet för RoH att boka upp ett par platser på en vårkurs.

Funderar själv på att gå någon kurs. Haft kortet i snart 3 år men är första säsongen med egen hoj. Vad får man lära sig på en "nybörjar"-kurs?

Eftersom att detta är min första säsong tycker jag det är en självklarhet att i minsta fall gå en knix, som jag bokat den 8/5. Hoppas att det är fler som hänger med. Vilken kurs man ska gå är ju helt upp till var och en, MEN, all erfarenhet är erfarenhet. En knix är ju dessutom snorbillig!

Eftersom att detta är min första säsong tycker jag det är en självklarhet att i minsta fall gå en knix, som jag bokat den 8/5. Hoppas att det är fler som hänger med. Vilken kurs man ska gå är ju helt upp till var och en, MEN, all erfarenhet är erfarenhet. En knix är ju dessutom snorbillig!

Vad är en knix?

jag ska också köra den 8/5 :)

Jag ska också köra knix på Lockarp 8/5. Tänkte ta det som en intro i banvärlden inför knutstorp 19/6... Mest så att man är bättre förberedd och får ut ännu mer på storbana.

Bromstestet var en wake-up-call.

Se till så att det är uppehåll när ni ska gå kursen, annars är det bortkastade pengar.

Bromstestet var en wake-up-call.

Se till så att det är uppehåll när ni ska gå kursen, annars är det bortkastade pengar.
Övning är aldrig bortkastad tid, även om det regnar och jag vill nästan påstå att den bästa träningen är just under regn :)
Du får då per automatik en jämn och fin körningen.
Även du Mavve :) :krama

Men självklart är solsken att föredra. :banana

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8