Robert Collins senaste krönika om trafiksäkerhet?

Någon som kan posta texten/artikeln!? (Jag tänker inte gå in på Aftonblaskan)

Någon vettig artikel har han nog skrivit genom åren, men det börjar bli lite tjatigt minst sagt. Några påståenden i den här krönikan är riktigt felaktiga. I sak har han rätt i att man borde titta på attityder och inte bara hastighet. Att påstå följande känns inte trovärdigt ärligt talat:

"Jag kör varje år hundratals mil i olika länder och på olika kontinenter men ser aldrig en sådan buskörning, en sådan hänsynslöshet och en sådan oginhet som på de svenska vägarna.
Sverige har på grund av polisens totala felsatsning blivit trafikvärstingarnas paradis på jorden."

Så illa är det verkligen inte i det förlovade nolltoleransens land. Vidare kan man fundera på hur han menar att man skulle göra vid själva bedömningen i domstolarna för att få fler dömda för vårdslöshet? I mina ögon kan man bara göra en sak och det är att sänka beviskraven för fällande dom. Vill han verkligen ha det så? Att en polisman eller vittne godtyckligt ska kunna påstå att någon kört vårdslöst och bli dömd för det.

Slutligen artikeln i fråga. Läs och begrunda:

"Det räcker inte – det handlar om attityd

Ingen annanstans än i Sverige finns sådan hänsynslöshet
En ensidig jakt på fortkörare räcker inte för att för att komma tillrätta med olyckorna i trafiken. Det har jag hävdat om och om igen, med en dåres envishet.
Man måste jobba med attityder. Framförallt med unga pojkars attityder, men även med jäktade kvinnors, och med stressade medelålders mäns attityder. Vägarna är inte ett dataspel, där liv och död bara är på låtsas. Vägarna är en skör bit av infrastrukturen där alla ska ha rätt att färdas. För att ta sig fram säkert. Utan risk att i varje ögonblick överfallas av mottrafikanterna.

Men medan trafikpolisen, sanktionerad av politiker, domstolar och Vägverk blivit allt mer sofistikerad i sin jakt på dem som kör några enstaka kilometer för fort på motorvägen har buset i trafiken tilltagit.
Jag kör varje år hundratals mil i olika länder och på olika kontinenter men ser aldrig en sådan buskörning, en sådan hänsynslöshet och en sådan oginhet som på de svenska vägarna.
Sverige har på grund av polisens totala felsatsning blivit trafikvärstingarnas paradis på jorden.
Notoriska fortkörare är extremt uppmärksamma på eventuella poliser och har kollen på fartkamerorna. Det är inte de som stoppas, bötfälls och i värsta fall blir av med körkortet. Utan vanliga Svensson som glömt bort sig och missat en hastighetsskylt.
Och medan polisen jagar Svensson kryssar busarna mellan filerna, tränger andra bilister, orsakar inbromsningar och plötsliga undanmanövrer och hotar både säkerheten och lugnet på vägarna.
År efter år. Värre och värre.
Men - nu verkar polisen ha tröttnat. Nu ska busarna, de riktiga busarna, övervakas och stoppas. Det är i alla fall polisens plan.
Risken är att satsningen rinner ut i sanden när bilisterna överklagar och domstolen friar. För det är så vi har det i Sverige i dag. Domstolarna fäller varje gång en polis hävdar fortkörning men friar i nästan alla andra fall.
Polisen säger att trängningen var trafikfarlig, bilisten hävdar motsatsen, och domstolen friar. Samma sak om det gäller farliga omkörningar, allmän värdslöshet i trafik, vingel med mobilprat eller smsande, domstolen friar alltid. Vilket gör att polisen tröttnar och återgår till att jaga Svensson som kör 116 på motorvägen.
Om polisens nya satsning ska lyckas måste domstolsväsendet, politikerna och Trafikverket med Claes Tingvall i spetsen också ändra attityd.

Robert Collin

Vi är bäst i världen på trafiksäkerhet, inget annat land har färre döda i trafiken per capita.

Men vi är vårdslösast i världen?

Grekland, Thailand, Kina, osv inräknat, eller har Collin aldrig varit utomlands?

Colik är (som vanligt) ute och cyklar en hel del, men några poänger tycker jag han har. Har kört en del i Italien (dock bara norra) och även om de kör väldigt offensivt finns det väldigt lite aggresivitet och oginhet. Blinkar man för önskat filbyte får man omedelbart en lucka. Man får inte tveka att ta den, men den finns där. Jmf Malmö :huvet

Colik är (som vanligt) ute och cyklar en hel del, men några poänger tycker jag han har. Har kört en del i Italien (dock bara norra) och även om de kör väldigt offensivt finns det väldigt lite aggresivitet och oginhet. Blinkar man för önskat filbyte får man omedelbart en lucka. Man får inte tveka att ta den, men den finns där. Jmf Malmö :huvet

Jag tror att det "vårdslösa" beteendet i Sverige beror på att allt, bilar, vägar, korsningar osv., är så "säkert". I vissa andra länder kan man inte slappna av 1/100s och överleva. Kör man "vårdslöst" där så dör man direkt.
Dum som jag är så lärde jag en gång en Singales vad uttrycket "Chicken race" betyder:eek:

Man kanske ska ställa sig frågan om vad han menar med "busa"

Jag vill hävda att många länder utanför sverige har minst sagt ett högre "tempo" om man ska uttrycka sig millt. det behöver ju inte betyda "bus" men jag menar också att ett högre tempo och iddiotiskt trafikuppförande är värre!

Vad är bus egentligen?

Hänsynslös kan man ju vara trotts en fruktansvärt deffensiv körning...

Vi är bäst i världen på trafiksäkerhet, inget annat land har färre döda i trafiken per capita.

Jag har funderat på det där, bör inte det vara döda / km / capita? Hur långt kör genomsnittssvensken i jämförelse med andra länder? :va

Jag har funderat på det där, bör inte det vara döda / km / capita? Hur långt kör genomsnittssvensken i jämförelse med andra länder? :va

Jo visst, vi kan anamma flygets "personkilometer" och räkna på att alla stolar alltid är upptagna....

Rättvist blir det aldrig.

Låt mig gissa: av Collins "hundratals mil" som han kör i andra länder varje år så består 99% av det av körning på lugna bergsvägar som valts ut speciellt av biltillverkarna för att ge en idyllisk körupplevelse.

En reflektion jag gjort från körning utomlands (mest Tyskland och USA)
är att många fler än i Sverige verkar se sej själva som en del av en helhet.
Det är naturligt att hålla koll runt omkring sej och man är aktiv i sin körning och alla kan därför köra fortare utan att hela tiden bli uppbromsade.

I Sverige tultar folk oftare runt i sin egen värld och är det t, ex så att man kommer i högre hastighet i omkörningsfilen så kan man ge sej fan på att någon bara glider ut framför en och kör kanske 30km/t långsammare, sedan ligger de gärna kvar där i vänsterfältet tills man själv helt sonika kör om dem i höger filen, tittar på dem och de bara lullar på där.

Jag älskar att ligga på Autobahn i 140 och bli omkörd av en dam i de 60 i sin knallgula Polo och plattan i mattan :Bugar

I Tyskland, på Autobahn, där slappnar man inte av, förutom ifall man tuffar fram i 110 längst ut till höger. Det är ren självbevarelsedrift att vara på alerten. Man har ingen egentlig aning om hur fort bilen långt bakom en kör när man ska byta fil, så man tittar ett par extra gånger, blinkar i tid och hoppas på det bästa. :gnissla

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8