Robe´s KTM 525 projekt/hjälptråd.

Testa Meguiars istället för autosol, som natt & dagg på finnishen! Finns bla. på Micro i en liten lila hårgele' liknande burk med grönt lock, luktar gott gör den också! :tummenupp
 
Hehe är det en krom-fetish som har talat? ;)

Pass på! Kedjesläphållaren...

hehe, japp :rolleyes:

Ser bra ut! Fortsätt sådär tycker jag :)

Jag håller med KuntaKen, kör med "Meguiars All metal polish" efter autosolen, ger myyycket bättre glans. Det tar även bort slipreporna man får från autosolen. Luktar jättegott :tummenupp
 

Bifogat

  • MegsNxtMetalPolish%20large.jpg
    MegsNxtMetalPolish%20large.jpg
    127 KB · Visningar: 73
hehe, japp :rolleyes:

Ser bra ut! Fortsätt sådär tycker jag :)

Jag håller med KuntaKen, kör med "Meguiars All metal polish" efter autosolen, ger myyycket bättre glans. Det tar även bort slipreporna man får från autosolen. Luktar jättegott :tummenupp

hur funkar det då? bara o gnida??.... som en dålig lördagkväll :rolleyes:
 
hur funkar det då? bara o gnida??.... som en dålig lördagkväll :rolleyes:

Hahaha!
Får ta o prova det där medlet :)


Har aldrig polerat några saker förut, de första jag polerade var bakramen. Undrar över en sak:
När man har polerat upp den till stjärnglans och sedan lägger på lite autosol till o gnider med en trasa.. så blir trasan kolsvart! Trotts att ytan är helt spegelblank innan.
Är det en kemisk reaktion mellan aluminiumet och autosolen eller är det "osynligt" skitigt??
 
Last edited:
Undrar över en sak:
När man har polerat upp den till stjärnglans och sedan lägger på lite autosol till o gnider med en trasa.. så blir trasan kolsvart! Trotts att ytan är helt spegelblank innan.
Är det en kemisk reaktion mellan aluminiumet och autosolen eller är det "osynligt" skitigt??

När du polerar så slipar du bort aluminiumgods därav blir din polertrasa svart samt så har godset porer som du inte kan se med blotta öga.
 
Man ska inte polera alu om man gillar sina prylar hållbara, anledningen att alu ser dassigt ut är pga att det bildas ett lager aluoxid som ser lite "tvåligt" ut och mattar ytan. Man kan polera bort detta lager men det blottar godset och gör det känsligare, men fötrösta inte det kommer bildas ett lager ganska snart igen!
 
Att polera bort ett oxidskikt från en aluminiumsving poåverkar knappast hållbarheten över huvudtaget :oI När du har polerat den för tre-tusende gången så kanske du kan mäta upp godstjockleken med en micrometer och se att det försvunnit lite av tjocleken, men det är fortfarande så lite så att det knappast skulle påverka hållbarheten. =) För att slippa polera alltid så kan man bilvaxa ytan för att få ett bättre skydd mot oxidation, men man kommer inte att slippa polera förän man klarlackar över ytan så att den blir helt försluten och skyddas från syre och vatten.

De är lika dumt som att påstå att varje gång du får tandkräm på tandborsten och kör den in och ut ur flabben så minskar du hållbarheten på tanborsthalsen eftersom den slipas ner. =))
 
Man ska inte polera alu om man gillar sina prylar hållbara, anledningen att alu ser dassigt ut är pga att det bildas ett lager aluoxid som ser lite "tvåligt" ut och mattar ytan. Man kan polera bort detta lager men det blottar godset och gör det känsligare, men fötrösta inte det kommer bildas ett lager ganska snart igen!
Beror på legering. Jag polerade svingen på en XR jag hade (tog sjukt lång tid) och den höll blankheten väldigt bra. Enda gånge det blev problem var på vintern när jag tog en provrunda på en saltad väg. :mad: Dock så tar det inte lång stund att polera till spegelyta igen när man väl har en slät yta. :solkatt

XR-1.jpg
 
Att polera bort ett oxidskikt från en aluminiumsving poåverkar knappast hållbarheten över huvudtaget :oI När du har polerat den för tre-tusende gången så kanske du kan mäta upp godstjockleken med en micrometer och se att det försvunnit lite av tjocleken, men det är fortfarande så lite så att det knappast skulle påverka hållbarheten. =) För att slippa polera alltid så kan man bilvaxa ytan för att få ett bättre skydd mot oxidation, men man kommer inte att slippa polera förän man klarlackar över ytan så att den blir helt försluten och skyddas från syre och vatten.

De är lika dumt som att påstå att varje gång du får tandkräm på tandborsten och kör den in och ut ur flabben så minskar du hållbarheten på tanborsthalsen eftersom den slipas ner. =))

Jo det köper jag, skulle försöka vara lite rolig och mena på att det är lite menlöst att polera på alu då det dassar till sig ganska fort igen.
 
Allt monterat igen.
DSC04441.jpg




Nu ska det bara monteras en ny kedja och ett nytt bakdrev :)

/Robin[/QUOTE]

Hmm , e det bara jag tycker att det ser tajt ut mellan 15kugg drevet o sprängskyddet?
Kör själv med 14kugg o det har skavt i sprängskyddet så det bli ordentliga revor i skyddet efter kedjan.
 
Du har helt rätt där. Det är JÄKLIGT tight med 15 drev! Måste slipa ner sprängskyddet lite eller köpa ett 14 drev.

/Robin
 
Finns kanske annat sprängskydd att köpa ? Går att få tag i till andra KTM-modeller i alla fall (för seriöst uppdrevande :) ).
 
Hehe jo, men de där sprängskydden brukar vara ganska dyra. Tror jag slipar bort lite gods bara. Billigt o bra :)
 
Kanske går att göra en liten distans bricka av lite tjockar metalbit, som gör att spränskyddet flyttas upp lite? Eller det skulle jag testa göra iaf.
 
Jo det köper jag, skulle försöka vara lite rolig och mena på att det är lite menlöst att polera på alu då det dassar till sig ganska fort igen.

Allt som jag har polerat har hållit sig jävligt bra (över 1 år), har inte sett att det har blivit mindre blankt eller att det har bildats oxid.
Jag tvättar dock mina hojar ca 1 gång i veckan.
Men kört på saltade vägar har jag ej gjort.
 
Kanske går att göra en liten distans bricka av lite tjockar metalbit, som gör att spränskyddet flyttas upp lite? Eller det skulle jag testa göra iaf.

Blir nog jävligt bökigt att göra nått sådant och det kommer nog se rätt skumt ut oxå och kanske försämra dess funktion (skydda motorn om kedjan går av).

Så jag slipar bara ner 1-2 mm av godset framför kedjan. Kommer inte synas alls eftersom kedjan "täcker" den ytan iaf.

/Robin
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top