Roadtrip 2010 - 10 länder, 800 mil, 21 dagar.

Jo det går ju få med en hel del packning om man vill, fast något att fästa en pakethållare i är det ont om. Kikade på det och kåporna täcker hela vägen fram till passagerarfotpinnarna.

Kåporna täcker likadant på superduken , men när jag har pakethållaren på så tar jag bort dom. Då finns det fästpunkter !
Har ändå packväskor som täcker där kåporna ska sitta , så det är inget man tänker på.....
Min pakethållare sitter i 4 punkter. Bakre fästet till passagerarpinnarna och infästningen till ljuddämparna.

Åka med ryggsäck ?.... Nej...väldigt ogärna !
 
Okej, men vad brukar hotell/gasthaus/"zimmer frei" kosta? I norge har jag för mig det låg runt 800 svenska per natt endå. Tanken är att tälta vissa nätter av framförallt kostnadsskäl. I Schweiz borde det finnas gott om campingplatser men hur är det i Frankrike, Italien?

Vi bodde hälften av tiden i tält. Funkar ju kanon när man bara ska övernatta och inte ska göra något särskilt på kvällen. Givetvis är det kostnaden som är den stora orsaken till detta!

Inga problem med camping i Schweiz, Italien, Frankrike, Danmark eller Tyskland. Kostade mellan 80:- och 150:-, förutom i Schweiz där det brakade iväg till ca 250:-. Övernattningslägenheterna kostade ca 500:-.

Standarden på campingplatserna är lägre än i Sverige. I Frankrike fanns det ex inte ens skithuspapper på toaletterna utan det förutsattes att man hade det själv. Dock sålde de ex kall öl på alla ställen vi var på, vilket är ganska värdefullt efter en dags resande!

I runda slänga spar man totalt ca 600:-/natt om man tältar beräknat på två personer. Detta förutsatt att man lagar sin kvällsmat själv (-250:-).

Inga stora pengar kanske, men på 10 nätter är det ändå 6000:- insparat. Då kan man vara ute en vecka extra för de pengarna (eller bo femstjärningt vid Rivieran för stålarna).

När vi campade hade vi ett gasolkök från primus som rekommenderas starkt! http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=51706
Snabb matlagning för småpengar.

Är man däremot rik så ska man skita i både primus och tält och bara resa med minimal packning, bo på hotell, äta ute och tvätta kläder frekvent på såna tvättställen som finns överallt på kontinenten! Då klarar du dig på en fasttejpad sportbag, alternativt topbox och en tunn tankväska att ha värdesakerna i.
 
håller med ovanstående om att undvika polen. finns kors vid varenda jävla träd där folk har dött.

Då bör man ju även unvika Södra Frankrike, hela Italien, Grekland, Turkiet, Södra Spaninen, Malta, Sicilien, Croatien, eller alla medelhavsländer etc....

Där är det ju också kors och blombuktetter i absolut varenda kurva och även på varje raksträcka.

Cool hotell jag vill bo på nästa gång jag kör Furkapass.

870156051_07931696db.jpg

furka4.jpg
 
Last edited:
har åkt igenom i princip hela sträckan du har ritat ut..mäktigaste måste nog vara mellan italien och österrike, alperna där emellan..woosh! Men man får se upp lite på dom vägarna om dom är högt belägna, "asfaltsvettning" = halt som satan!
Wien är en stad du absolut inte får missa..i min uppfattning, europas finaste stad, trevligt folk, mycket att se, grymt uteliv m.m

Trafiken i vissa städer är helt sjuk..speciellt Rom och Paris..skulle inte sätta mig på en hoj där i trafiken..never! Finns fan inga regler som nån följer..störst går först och det är ju knappast n fördel för hojåkare.

Hoppas ni får en grym resa!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top