Roadracingkurser?

jP skrev:
Jag tror du, med dina år av hoj/rrvana bakom dig, är något blind eller bara glömt vad som krävs för att komma igång och kunna köra hoj om man saknar reell erfarenhet sen tidigare. Inledningsvis handlar det mer om att köra "på rätt sätt" än att köra snabbt. Det är ju även därför man ska ha kört en del hoj innan man går en licenskurs. Mao tycker jag Bad santas morsas råd att först ta kortet inte alls låter speciellt tokigt, det är snarare praktiskt. Kostnaden för att ta kortet är knappast avgörande för huruvida man har råd med rejsing eller inte.


Nä rådet att ta körkort var säkert bra och välmenat. Inget jag opponerar mot!

På en licenskursens "uppkörning" så får man följa efter en föråkare som visar spåret, visar hur man gör när man ska köra ut eller in till depån, funktionärerna flaggar med olika flaggor för att se om "eleverna" uppför sig rätt då, man tränar några starter. Att kunna köra på mc:n krävs då men man behöver inte ha så väldigt mycket erfarenheter bakom sig för att klara dom proven. Att ta körkortet bara för att klara av licensen är överkurs.

Oftast låter det som om man måste ha kört en massa år på banåkning, ha en mentor, skaffat många sponsorer, och helst prestera 1.10 på Kga och 56:0 på Linköping för att ens våga börja ta licens och köra i rookie.
 
jP skrev:
Det ena utesluter inte det andra, men det kan knappast vara en nackdel att ta hojkort först/också för att få ännu mer hojvana.

En dag på racerbanan så har man garanterat lärt sig mer än på någon körkortsutbildning.
 
ser att det är dags att hoppa in :)
okey min sitts är följande
är 25år
höll på med mc kortet när jag var 16 (hade bara uppskrivning och uppkörning kvar)men då min mors två arbetskamrater förlorade sina söner i mc olyckor så ville mor att jag skulle vänta med kortet sakt o gjort vi gjorde en liten deal där.(jag fick tillbaks de pengar jag själv lagt ut på kortet)
under tiden så spendera jag lite tid på cross åkning (ej tävling)
under flera år ända sen jag va moppe ålder så har roadracingen legat som ett moln över mig.men har aldrig tagit steget ut för att satsa på det förns nu.
ända banvana jag har är med bil då jag va flitig på banan med min förra leksak en bmw m3.men att köra bil på bana är ju långt ifrån att sitta på en hoj o gasa runt på banan.att köra på gatan har jag inget som helst intresse i.
samma gäller bil körning inget kul att köra fort i trafiken blir bara dyrt och kan kosta ens och säkert andras liv ochså :död.
så ligger det till just nu frågan är hur man ska gå fårn detta till licenstagande :confused:
 
Svårt eftersom du inte har kort.
Om du känner dig säker på att framföra en hoj säkert så kan du ta licens, men enklast vore ju om du körde på bana några gånger innan. Men då har du problemet att du kan inte köra i RR-gruppen, för du har inte licens, och du kan inte köra i försäkrade för du har inte körkort. Mitt råd: Pröva. Låna en hoj, anmäl dig till licenskursen, öva på en stor parkering om du känner dig ovan vid RR-hojar och sedan får du väl se hur det går. Låna hoj går alltid att fixa.
 
Som sagt, LMS kommer att hålla en kurs i april. Står det nödvändigaste på www.lms.se, välj roadracing-sektionen och klicka på RR Licenskurs. Det är bara att skaffa en hoj tills dess och dyka upp.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top