Roadracing Satsning 2006, hjälp!

Night-Rider

speedbully.se
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Norrköping,Falun,Thailand
Hoj
TenKate Race & Cbr1000RR -06
Efter att i år ha kört en massa trafikövningar på Sviestad är ja nu helt uppslukad av att köra mera bana, snabbare, aggresivare och ja.. Mer!

Har tänkt att bygga om min hoj en R1 till bana. Men efter att ha kollat på Annonser vet ja inte om d i stället lönar sig att köpa en nu. D verkar jäkigt billiga och man få mkt extra delar. Har kolllat på annonser här på sporthoj och det finns en del som är väldigt intressanta. Bla.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27035 , http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26278 , http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26850 ,
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26999 ,

Så d blir nog en 600 i alla fall. Känns mer naturligt att börja med det.


Vad ska ja köpa? Tar licens i vår och vet ej om ja vill börja täva. Kommer säkert med tiden men just nu känns det inte som prio1, utan att ha kul och köra hoj. Ja har en miljard frågor som säkert kommer att ställas under era svar. Så ha tålamod med mig! :)

Tacksam för alla svar och tips. Hoppas att regeln "inga frågor är dumma" gäller =)


MVH STEFAN!
 
Köp en färdig R-hoj. Det blir ganska dyrt att bygga om och skaffa de delar som behövs till din gathoj.

Vad du skall köpa för hoj beror lite på hur mycket pengar du har/vill lägga och om du bara skall ha den som banhoj eller om du vill kunna köra på gatan med den också.

Hojar från norge är ju billiga, men dessa är ej reggade och går inte (så dyrt att det inte är lönt) att regga. En standard hoj är ju smidigt, bara att tanka och köra. En supersport blir lite krångligare om de tex plockat bort generatorn, men den har lite mer effekt och det är ju alltid kul.
 
R-600 är ett bra val om du skall tävla, ganska ofta kör dom A+B final och då slipper man bli utkvalad, dessutom är en R600 hoj utmärkt att köra på Svenska banor med, det är i princip endast Anderstorp som kräver mera pulver.

Köp en nyare standard 600:a så slipper du meka så mycket.

Vill du lära dig att köra fort i kurvorna med låg effekt så väljer du 250SP, köper du en nyare hoj och har lite tur så slipper du meka knogarna blodiga.

För att få mycket träning så kan du köra ERF med några polare eftersom tävling är den bästa träningen, mycket körtid till rimlig kostnad.
 
Köp min Standard 600. En CBR600RR 05. Går lika bra som tidigare år. Bättre du lär dig köra på andra ställen än på rakorna.
 
Köp min hoj! ;) Du har PM. Lägg mindre på hojen och mer på däck & drift är mitt tips. Körtid är ALLT!

mvh
 
GSXR1100R skrev:
R-600 är ett bra val om du skall tävla, ganska ofta kör dom A+B final och då slipper man bli utkvalad, dessutom är en R600 hoj utmärkt att köra på Svenska banor med, det är i princip endast Anderstorp som kräver mera pulver.

Köp en nyare standard 600:a så slipper du meka så mycket.

Vill du lära dig att köra fort i kurvorna med låg effekt så väljer du 250SP, köper du en nyare hoj och har lite tur så slipper du meka knogarna blodiga.

För att få mycket träning så kan du köra ERF med några polare eftersom tävling är den bästa träningen, mycket körtid till rimlig kostnad.


Nå 250 är d inte på tal om. Känns lite meningslöst när man väger 100Pannor =)

Mest sugen är ja nog på rookie 600. Är det inte där man börjar ?


Och nej tack swedie =) Din hoj är nog lite för dyr för min smak just nu, sen d där med att lära sig köra på mer än rakorna är ett annat kapitel :tummenupp


Hojarna fårn norge är verkligen Billiga. Den kawan från -03 skulle han ju ha 35 norska pikadoller för. Det är la svin billigt? Sen att den inte går att regga in som gathoj spelar ingen roll då den ska användas på bana.. Eller menade du att den inte går att regga in som banhoj ens?
 
Om jag inte har fel så är det fritt med trimning osv i r600? Jag skulle personligen köpa en nyare 600 med uppgraderat chassie (dvs fjädring, styrdämpare?) och standardmotor. Men då är väl frågan vad som finns tillgängligt ;) Jag byggde ju min cykel "själv" med beggade delar, men jag behöver inte byta hoj för att jag blir bättre heller. (vad jag syftar på då är standardreglementet för A-förare)
 
Last edited:
Kom igen, köp min! :)

Jag kan garantera att den är snabb nog i alla fall.
Men det är lite smidigare med en standardcykel. Min har t ex ingen generator och behöver laddas mellan passen. Men å andra sidan så är den fullkittad med öhlins å grejer. Så den är lite trevligare att köra än en standard, inte bara på rakorna.

En sak till som är en fördel är att en del saker på en supersport är smidigare att meka med. Distanser i hjulen sitter fast, förgasarna lossar du med en enda skruv istället för att pilla med 4 st som är svåra att komma åt. tanken sitter med 2 snabbfästen och 1 skruv osv osv

En nackdel med supersport är om man får ett motorras, då kan det bli svårt att få samma effekt till en billig peng.
 
R1-Night-Rider skrev:
Hojarna fårn norge är verkligen Billiga. Den kawan från -03 skulle han ju ha 35 norska pikadoller för. Det är la svin billigt? Sen att den inte går att regga in som gathoj spelar ingen roll då den ska användas på bana.. Eller menade du att den inte går att regga in som banhoj ens?

Jo den går att ha som tävlingshoj och de norska hojarna är billiga.
 
R1-Night-Rider skrev:
Allt annat kostar ju röv i nore? Varför så billiga?


Hör vad Trond Lervik och Jan Roar Ims ska ha för sina hojar... de är inte billiga! Norskhojar går väl oftast inte att regga.

mvh Fredrik
 
Kan ju upplysa dig om att en av hojarna redan är såld... Jag säger så här, har du dåligt med pengar köp en SS hoj då får du mycket pulver samt uppdaterad fjädring. Har du bra med pengar köp en 04-05 std hoj. Oftast får man ju vad man betalar för. En SS hoj vill ha tätare koll på ventiler dyligt annars brukar dom gå ganska bra. Välkommen till LMS också, men håll dig bakom mig bara :7peta .


Björn E no4

R1-Night-Rider skrev:
Har ringt och kollat
måste momsa 1! 25% moms 6 % tull!! SUX! Men man kan ju alltid !! .. ja.. hehe =)


Nop åka bara rakt igenom tullen det gjorde väll Kobbe (ja det kallas smugling) och det var inga prob om dom stannar dig har du vait på Våler banan och tränat :tummenupp
 
R1-Night-Rider skrev:
Har ringt och kollat
måste momsa 1! 25% moms 6 % tull!! SUX! Men man kan ju alltid !! .. ja.. hehe =)
Neutral menade att de norksa hojarna kan köpas enbart för racing och då betalar köparen ingen moms.
Angående tat ta in en till SVerige är det nog inga stora problem då många har gjort det.
Annars tycker jag att du ska köpa Martins för den går riktigt bra, bra med grejer och sjysst pris.
 
Goodstuff skrev:
Neutral menade att de norksa hojarna kan köpas enbart för racing och då betalar köparen ingen moms.
Angående tat ta in en till SVerige är det nog inga stora problem då många har gjort det.
Annars tycker jag att du ska köpa Martins för den går riktigt bra, bra med grejer och sjysst pris.



Hmm.. Som d lät på Tullen när ja pratade med dem så sa d att allt skulle tullas och momsas på! Hmm..Ja försökte slingra mig men hon var dö sne! Ang norge köp, tycker ni denna verkar vettig? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26278.. För mig ser den perfekt ut.. Men ja vet ju inte som sagt..

Sen ang MArtins. Den är rikigt shysst!!! Men går la inte att köra rookie med deN?
 
Man blir förvånad när man ser 03 och 04 R600 går iväg för halva nypriset bara för att dom gått på bana.

Det verkar som bankörda hojar är billigare än gatkörda är i varje fall min uppfattning eller är det säsongs betingat? då alla ska sälja sin "gamla" samtidigt för att införskaffa det senaste till nästa säsong.
 
R1-Night-Rider skrev:
shysst!!! Men går la inte att köra rookie med deN?


R600 har istort sett inga begränsningar i reglemetet, allt för att man ska kunna hitta en hoj efter hur mycket pengar man har. I stora drag gäller detta. 600cc, max ingen tubo eller kompressor. Allt ska vara najat sen är det bara att tuta och köra.

björn
 
R1-Night-Rider skrev:
Hmm.. Som d lät på Tullen när ja pratade med dem så sa d att allt skulle tullas och momsas på! Hmm..Ja försökte slingra mig men hon var dö sne! Ang norge köp, tycker ni denna verkar vettig? http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26278.. För mig ser den perfekt ut.. Men ja vet ju inte som sagt..

Sen ang MArtins. Den är rikigt shysst!!! Men går la inte att köra rookie med deN?
Du frågade varför hojarna i Norge var så billiga. Svaret är NORRMÄNNEN inte behöver betala moms på de nya banhojarna. Du som svensk ska dock enligt lagen momsa och tulla om du tar in den till Sverige.

Rookie-klasser är i stort sett helt fria. Martin har själv kört hojen i R600. Ett besök på www.roadracing.se kanske vore bra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top