sandstream
Guest
TackarMcB skrev:2147000Ett bindestreck kan användas på alla ställen där två ord som egentligen skall skrivas ihop ändå bör åtskiljas på något sätt, eller när två ord från olika språk skall kombineras....

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TackarMcB skrev:2147000Ett bindestreck kan användas på alla ställen där två ord som egentligen skall skrivas ihop ändå bör åtskiljas på något sätt, eller när två ord från olika språk skall kombineras....
Observera även det gemena n:et i nyheter.McB skrev:2146980Roadracing-nyheter. Observera bindestrecket.
McB skrev:2147000Ett bindestreck kan användas på alla ställen där två ord som egentligen skall skrivas ihop ändå bör åtskiljas på något sätt, eller när två ord från olika språk skall kombineras.
För att det uttalas som ett ord.Bikerbitch skrev:2147271Hur vet man att det egentligen ska skrivas ihop då?![]()
Bikerbitch skrev:2147271Hur vet man att det egentligen ska skrivas ihop då?![]()
McB skrev:2149120Jag hoppas att du skämtar.
Bikerbitch skrev:2145063Tackitack. Lägger till det i nyhetsbrev 2. Humdidum, när jag la in kalendern kopierade jag den. Måste blitt ändrat.
Det var pappersversionen på rr-enkäten man kunde skriva sin e-mail adress och tyvärr inte på roadracing.se
Men jag lägger till dig och Gottis!
Bikerbitch skrev:2149389Nej det gjorde jag faktiskt inte. Jag ställde en fråga och fick svar, från Valmers, tack!![]()
När det gäller svanska språket är det ganska enkelt att veta hur det ska vara men man har glömt bort varför.McB skrev:2149926Okej, jag blev bara väldigt förvånad.
Mrnice80 skrev:2150277Hej!
Skulle bli glad om du la till mig..
kristian1980@hotmail.com
Alltid intresserad av vad som skrivs inom RR.
Tack på förhand.![]()
Bikerbitch skrev:2150637Då får du inte missa vår tidning www.svenskroadracing.se som kommer snart!
Bikerbitch skrev:2150637Då får du inte missa vår tidning www.svenskroadracing.se som kommer snart!
Gustav O skrev:2150233När det gäller svanska språket är det ganska enkelt att veta hur det ska vara men man har glömt bort varför.
Prexis!McB skrev:2151848Jo, det har du faktiskt rätt i. Det mesta går på känsla helt enkelt.
McB skrev:2147000Ett bindestreck kan användas på alla ställen där två ord som egentligen skall skrivas ihop ändå bör åtskiljas på något sätt, eller när två ord från olika språk skall kombineras.
När vissa ord kombineras och skrivs ihop kan innebörden ibland bli en annan än den avsedda. För att undvika missförstånd kan man använda ett bindestreck istället. It beats särskrivning.
Ta t.ex. ordet balklänning som exempel. Somliga läser det som bal-klänning, andra som balk-länning.![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |