Roadracing - från början till i dag!

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
Hür gamla var ni når ni började och hür går det för är i dag.
Träningen, Tävlande, Varvtider och hür får ni det ihop, pengar mässigt för att få ett bra år??

Är själv 30 nu :rolleyes: , har besluttat att sluta köra gathoj och använda försäkrings pengarna och allt jag kan skrappa ihop, bara för att köra bana, tar licens och en dag åxå tävla litte..

Kunne vara bra att höra från är alla...
Litte inspiration och planlägning är vel aldrig fel...

Ingen napp i rookie forumet, provar lyckan här :tungan

Började åka bana 2004, tog licens 2006 och körde mitt första race 2007. Har kört Rookie 1000 sen dess och bara brutit ett par ben en gång men kraschat desto fler gånger.

Är ingen supertalang men har kul och en bra dag kommer jag topp 10, en sämre dag kommer jag sist. Har inte en chans mot ungdomarna som saknar spärrarna man får när man närmar sig 40.

Tränar på tok för lite (vilket iofs håller nere kostnaderna) för att bli snabb. Kör så ofta du kan och har råd, det funkar inte att köra en gång i månaden.

För att ha råd har jag ingen annan hobby, har ett par mindre sponsorer och försöker snåla där det går men har lärt mig med åren att tex däck är helt meningslöst att försöka spara på. Kör på så nya däck du kan, det ger 10 gånger mer än en PC5 och ett slip-on.

Lycka till :tummenupp

Finns säkert hundra trådar om detta, men men...

Nr 1, de blir alltid dyrare än du tänkt dig.

Sen e de det vanliga, krashkåpor, 3-4lax
Börja me beggade däck, ca 1 lax för en uppsättning
En träning kan kosta från 400-1500:- i avgift

Där började det...
Sen tycker du att de e askul och 1000ggr roligare än gata, o vill ha mer.

Kittar hojen me prylar för 50-100 000:-
Köper nya däck 4 lax per set
Kör en tävling 2-3lax startavgift (kommer ej ihåg exakt 3 år sen ja körde)
Däck till tävling 8 lax
Sen tillkommer resekostnader samt lite soppa för att hojen ska rulla.

O sist men inte minst, du kommer dra på arlset, har du tur kostar de en fotpinne o en styrhalva, otur kostar de gaffelben, fälg, tank helsystem.
Så från 2000:- till hur mycket som helst.

Ja börja 2004 som du tänkt dig, de kosta kanske 50 000:- (körde 3-4 tävlingar)

2006 kosta de 150-200 000:- (utan dyra vurpor)

På topp plöjer de kanske ner ett mellan 500k o millen.

Om jag skulle börja igen, skulle ja lägga 5000 på en quickshifter, resten på däck... dyra fjädringskomponenter etc kan man ha nytta av när man är riktigt snabb.
De mesta sitter i huvudet, man tror man nått gränsen o måste ha en öhlinare för att kapa en sek till. Sätter på en öhlinare o kapar en sek, men papunen eller backlund kör fortfarande 5 sek snabbare än din nya tid, med en standardhoj.

:tummenupp Det är aldrig för sent att börja!
Jag började köra lite bana redan 86-87 nån gång. Licensen tog jag -89 då var jag 27 år. Tävlade bara en säsong, men körde väl nått enstaka "mek-race" fram till 92-93. Det visade sej att jag var både bättre och snabbare mek/coach än chauför. Där efter tog jag ett par sabbats DECENIUM:skrämd och tog licensen igen -09. Så nu 25kg senare kör jag på alldeles för små hojar. De e' fortfarande 2-takt som gällerför min del:tummenupp

Tider:
Linköping idag tar måttliga 1:12,24 aug-09på TZR250r(45hk)

Linköping 0:58,6 1991 på TZ250 -90 1:01,? Rd350
Mantorp 1:33 tz250
Gåsen 1:15 d:o
A-torp 1:45 d:o
Knudan 1:14 d:o
Det här är ungefärliga från 89-91 nångång. Då var det tidtagar ur vid sidan av banan som användes. Å idag har vi ju både Lap-timer och AMB-transponder att tillgå.
Då på den gamla tiden så hade jag egen firma och "sponsade" mej själv:ajjabajja Men oxå några sponsorer t.ex MC-PROFFSEN som jag fortfarande har.

Ren generellt kan jag påstå att
"- Jag skrattar varenda gång jag entrar "moppen" och styr ut genom depå-utfarten:hihi"

Livet börjar vid första kurvan. //Kunkel

Last edited:
Finns säkert hundra trådar om detta, men men...

Nr 1, de blir alltid dyrare än du tänkt dig.

.

tack tack, har kollat igenom, der var inget..
frågan är inte vad det kostar, men mer att höra om eras erfarenhäter och hür det har gått för är.. något i stil med vad S&S3M skrev :tummenupp

Jag började köra Minimoto med farsan på industriområdet när jag var typ.. 12 tror jag. Sen köpte vi en kinapuff till pocketbike som jag körde på, och en kompis till mig började köra minimoto. Då åkte vi till Båros och tog banlicens för att få träna där. Under sommaren var jag en dag på Sviestad (35 mil) och testade en Aprilia RS 125 på bana. Det var det grymmaste jag gjort. Importerade en Kraschad Aprilia RS 125 från Tyskland för 870 Euro, och då var det en helg tills licenskursen var bokad. Hojen var riktigt dålig, men vi tokmekade hela helgen och fick den klar att rulla runt med i princip. En Derbi ljuddämpare som vägde 7 kg fick vi på, det var typ det som saknades. Hojen gick skit, men jag genomförde licenskursen och fick min Junior licens.
Första rejset blev jag sjua på Anderstorp 2008. På Falken 2009 tog jag min första vinst! På hösten fick jag diagnosen Scolios(vriden/krökt ryggrad) som gjorde att det inte blev något iår. Fick 2 st 40cm titaniumstag fastskruvade i ryggraden och here I am. 9 månaders rehab, så nästa år siktar jag/vi (pappa) på 125 räser. Får se om det går iomed att jag då är stelopererad i ryggen. (Inte hela, har fortfarande fria kotor både nedanför och ovanför det stela stället)
Det var 4 av alla helgar jag körde som jag inte vurpade.:D

Tjena, världens uppsats juh! Lycka till med rejsandet leo!

Last edited:
nu börjar det likna något :tummenupp
ni får gärna skriva om vad ni har gjört/lärt för att blir snabbare.

har fått mycke bra tips om körställning och sånt på dom bandagarna jag har varit med om, det är lättare för meg som ny, att lära att köra snabbt förtare, än en snabb förare att blir ännu snabbare :va :)

alla säger att det kommer med tiden, men är inte just typen som väntar på at något skal komma av sig själv :tummenupp

tack tack, har kollat igenom, der var inget..
frågan är inte vad det kostar, men mer att höra om eras erfarenhäter och hür det har gått för är.. något i stil med vad S&S3M skrev :tummenupp

Ahaa.. sorry, trodde du ville veta va de kostar o hur man får de att gå runt =)

Ja börja iaf 04:a.. va typ toksist i varje race rookie 600 & 1000.
2005 kom ja 3:a i Rookie 1000... SM & scandinavian open
2006 körde ja superbike krigade runt 8:e till 15:e plats..
2007 hette de superbike challenge o kom 5:a totalt.
Sen la jag av just pga ekonomin... sjukt svårt att få sponsorer och vill man nå högre så måste man främst ha ekonomi till mycket nya däck.

Största uppsvinget va mellan 04:a o 05... givetvis e de lättare att göra större framsteg när man e väldigt långsam från början, men en stor skillnad som bidrog för att få ner tiderna va som med all sport, mycket övning,.. ja körde grymt mkt mer 05 än 04, o de gav resultat. Något som är både roligt o nyttigt om man har råd, är att åka på försäsongsträning i t ex cartagena, ungern eller tjeckien, ev polen.

Av en racebudget hade jag sponsorer som täckte 10-15%... 2004-2006 stod farsgubben för resten, 2007 stod ja själv för en stor del, vilket inte höll för att fortsätta.
På dessa 3 år har jag gått i backen 11 gånger, varav minst hälften på regn. Som sämst resultera de i en stukad tumme. :tummenupp

Lycka till iaf, o skynda långsamt... de kan göra ont o kosta mkt att gå omkull.

Last edited:
Svensken (David Andesson) var väl 29 eller något när han började. Det var för tre år sedan. Idag leder han Pro Superbike och har kapacitet att ta hem hela mästerskapet med.

Siktar du på att vinna VM så tror jag dock att du är för sent ute ;)
Men jag varnar dig för det är beroendeframkallande.

Hehe, så långt har jag inte tänkt mig att gå :)
om jag vann i lotto, då hade det varit något annat..

såna planer har jag för min sön :D

har varit på gotland, anderstorp och knutstorp och är redan banoholic :tummenupp

Svensken (David Andesson) var väl 29 eller något när han började. Det var för tre år sedan. Idag leder han Pro Superbike och har kapacitet att ta hem hela mästerskapet med.

Siktar du på att vinna VM så tror jag dock att du är för sent ute ;)
Men jag varnar dig för det är beroendeframkallande.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien