Roadracing för unga i Stockholm

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Rapido MCK är en klubb som satsar på unga inom Roadracing men vi vill bli mycket bättre!!!
Vad kan vi göra för att locka flera unga att börja tävla?

Det vi kan erbjuda idag är:
* Medlemsskap i en SVEMO-ansluten klubb (och SMC).
* Tips och råd från medlemmar som tävlar/har tävlat.
* Licenskurs i klubbens regi med rabatt för ungdomar.
* Tävlingsfond som man kan ansöka pengar ur (Bidrag fås från klubbens aktiviteter och bidrag från medlemmar).
* Rabatterade pris på bandagar för ungdomar (på priser som redan är långt under dom vanliga priserna för en bandag).
* Rabatterade eller gratis Team/klubbkläder.
* Möjlighet att låna depåtält.

Kom gärna med tips och idéer här eller kom på vårt möte på söndag den 18/11 kl 18.00 och diskutera med oss där.

Vi håller till på Skansbacken 4 nära Gullmarsplan.
För vägbeskrivning och mer info kolla in www.rapido.se

Välkomna!

/Jocke Brendler

Lättillänglighet är A och O säger jag.
Gocartbanor är uterslutet och att åka 30-40mil till närmsta bana är inte gjort i en handvändning.

jag är intresserad av att börja köra på bana.. så om du har lust hör av dig Mille-R och berätta hur jag ska gå tillväga.. dags att dra o lägga sig nu då

En grej som jag spontant kommer o tänka på är: Bandagar för folk som är nyfikna på sporten.

Bra! Vi arrangerar normalt 3-6 bandagar per år och dom är i första hand till för medlemmar men vi brukar få några platser över som andra får vara med på.

vill ha inomhusbana över vintern me beställ:)

Ja, gärna :)
Nu är vi bara ca 200 medlemmar så vi har tyvärr inte riktigt dom resurserna.

Lättillänglighet är A och O säger jag.
Gocartbanor är uterslutet och att åka 30-40mil till närmsta bana är inte gjort i en handvändning.

Japp, där har vi ett av dom stora problemen. Vad ska man göra åt det? En sak är att samåka och då är det ju bra att ha någon att samåka med vilket är lättare att hitta om man är med i Rapido t.ex.

Vad är en ungdom? :)

Hehe, ja det får man ju välja själv men alla är välkomna till Rapido oavsett ålder :tummenupp

jag är intresserad av att börja köra på bana.. så om du har lust hör av dig Mille-R och berätta hur jag ska gå tillväga.. dags att dra o lägga sig nu då

Jag PM:ar dig men kom gärna till oss på söndag eller någon annan dag går bra också för vi har öppet i stort sett varje dag från 18.00.

Last edited:
kul initiativ av er tycker jag, nu är det ju så att jag redan har licens o ska tävla nästa år. men jag är i allra högsta grad en liten ungdom hehe :)
det här lät ju jätte bra:
* Tävlingsfond som man kan ansöka pengar ur (Bidrag fås från klubbens aktiviteter och bidrag från medlemmar).
* Rabatterade pris på bandagar för ungdomar (på priser som redan är långt under dom vanliga priserna för en bandag).

jag skulle behöva lite av alla dom punkterna :)
men jag är inte från stockholm utan bor i Örebro!
men tar gärna del av följande punkter som jag kopierade om man kan få det om man går med i klubben?

hör gärna av dig!

mvh//Petter

Värför finns det inte nått sånt här i V:ås :huvet

Väldigt bra att det finns iaf :tummenupp för är det något ungdommar har ont om så är det pengar o nått vi har gott om är vilja :)

Klubben har inga rabbaterade priser på träningar på t.ex gelleråsen eller sviesta? Anledningen till att man är med i dom klubbarna brukar väl främst vara pga träningskostnaderna blir mindre? :)

kul initiativ av er tycker jag, nu är det ju så att jag redan har licens o ska tävla nästa år. men jag är i allra högsta grad en liten ungdom hehe :)
det här lät ju jätte bra:

jag skulle behöva lite av alla dom punkterna :)
men jag är inte från stockholm utan bor i Örebro!
men tar gärna del av följande punkter som jag kopierade om man kan få det om man går med i klubben?

hör gärna av dig!

mvh//Petter

Tjena, naturligtvis är alla välkomna men tanken är att man ska bo i Stockholm eller i närheten. Det kanske finns någon klubb närmare dig t.ex. Karlskoga MK, dom har ju dessutom en bana att köra på.

För oss stackars Stockholmare så finns ju alternativen att gå med i Karlskoga MK, Linköping MS eller en Stockholmsklubb. Går man med i någon av klubbarna som har bana så får man ju rabatt på träningar vilket är en stor fördel men jag tror att fördelarna att vara med i Rapido överväger. Men det är ju upp till var och en att avgöra.

Klubben har inga rabbaterade priser på träningar på t.ex gelleråsen eller sviesta? Anledningen till att man är med i dom klubbarna brukar väl främst vara pga träningskostnaderna blir mindre? :)

Nej, på träningar som ej är arrangerade av oss får man inga rabatter.

Last edited:
Värför finns det inte nått sånt här i V:ås :huvet

Väldigt bra att det finns iaf :tummenupp för är det något ungdommar har ont om så är det pengar o nått vi har gott om är vilja :)

Vad har du inte i V-ås? Du har halva vägen till RR bana Gelleråsen / Karlskoga jämfört med en Stockholmare, det är vad du har.

Avståndet är allt det handlar om. Spelar väl ingen roll om det är en informationsträff i Sthm, när själva banan ligger runt hörnet för dig:tummenupp

Vad har du inte i V-ås? Du har halva vägen till RR bana Gelleråsen / Karlskoga jämfört med en Stockholmare, det är vad du har.

Avståndet är allt det handlar om. Spelar väl ingen roll om det är en informationsträff i Sthm, när själva banan ligger runt hörnet för dig:tummenupp

Å andra sidan handlar tråden om att jag vill ha tips på hur vi här i Stockholm kan få fler unga att tävla. Inte om ett informationsmöte.
Sedan tror jag inte alla som har nära till en bana tävlar så det handlar nog om lite mer än avståndet bara.

Det jag vill är
1. Få flera unga att börja tävla.
2. Få alla som tävlar, unga som gamla att tävla för en klubb där dom kommer ifrån. Eftersom vi i Stockholm inte kan erbjuda en bana så får vi erbjuda annat.
Denna tråd handlar om att jag vill ha tips på hur vi uppnår punkt 1 och 2.

Tacksam för fler förslag här i tråden och på mötet från er som kan komma.

Tack till alla som kom.
Vi fick väl inte in så många förslag om hur vi ska rekrytera fler unga (13-19 som får köra 125jr) men däremot några om hur vi kan locka flera tävlingssugna oavsett ålder.

Vi kommer att ha en Raceträff/infodag någon gång i vinter där vi träffas och snackar om nästa säsong, hur man kommer igång som nybörjare, visar lite filmer, kanske ett föredrag eller så. Mer info kommer när det är på G.

Under tiden får ni gärna komma med fler tips här.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti