Roadracing, en förare hit eller dit spelar ingen roll?

Nyteknik skrev:
Enskilda människor gör som de vill och är i sin fulla rätt att göra det så länge de inte bryter mot lagen. Jag och alla andra som kör roadracing eller på Nürburgring älskar att balansera på gränsen mellan kontroll och katastrof.

Det är inte desto mindre cyniskt att år efter år organisera och genomföra en tävling som man i förväg vet kommer resultera i flera dödsolyckor. Hade tävling genomförts på skånska småvägar hade man sagt att det var helt oacceptabelt. Men nu sker det utomlands och då har vi andra moraliska värderingar än vi bedömer svenska företeelser med. Precis som när i åker på semester till Medelhavet och svinar. Man borde förstås inte tillåta vansinneskörningarna på Nürburgring heller. Det är lika cyniskt hur ambuansen år efter år åker fram och tillbaka genom byn upp till banan för att hämta kvarlevorna efter män som har gått på myten om att leva farligt och dö ung.

Det har korts ett flertal gatlopp i sverige ocksa. Sa sent som i borjan av 90-talet eller om det var i slutet pa 80-talet kordes det race i ett industriomrade i uppsala.
Visserligen mest som uppvisningsrace, men enligt alla som var med sa gasades det ganska friskt anda. Cralle, lind`en m.fl var med.
Om det nu ar upp till manniskors fria vilja, varfor ar det da moraliskt fel att arrangera det hela?
Har inget med myten att gora alls, utan om att manniskor sjalva ska fa valja de risker de ar villiga att ta.

Men det ar alltsa sa att du innerst inne vill att man ska forbjuda farorna, sa du sjalv inte behover valja om du vill kora eller inte?

oFFkeFF skrev:
Om det nu ar upp till manniskors fria vilja, varfor ar det da moraliskt fel att arrangera det hela? Har inget med myten att gora alls, utan om att manniskor sjalva ska fa valja de risker de ar villiga att ta.

Men det ar alltsa sa att du innerst inne vill att man ska forbjuda farorna, sa du sjalv inte behover valja om du vill kora eller inte?
Det är förstås cyniskt som fan att organisera och bjuda in människor till en aktivitet där risken att dö är överhängande. Att detta lockar människors morbida böjelse att se på när andra riskerar sina liv (eller att själva göra det) gör det inte moraliskt försvarbart.

Man måste ju med TT på Isle of Man som med allt annat nå en kompromiss mellan olika intressen. "Förarnas säkerhet" är ett sådant intresse. "Tradition", "eget ansvar" och "nöje" är andra.

Men tycker du att förare som mosas mot träd och stenmurar är ett rimligt pris att betala för att värna något slags "valfrihet"?

Nyteknik skrev:
Men tycker du att förare som mosas mot träd och stenmurar är ett rimligt pris att betala för att värna något slags "valfrihet"?

Det är det absolut. Folk blev flygförare i det militära på 50 och 60-talen, folk blir grottdykare, folk klättrar på lodräta klippväggar utan säkerhet, hoppar fallskärm från stup och skyskrapor. Det är ofta folk som söker de fetaste kickarna som håller på med såna här extremriskaktiviteter, låt dem göra det, det är deras liv och ingen annans. Gillar inte du frihet att välja vad du vill hitta på? Någon annan kanske tycker att 7 förare till akuten på Falkenberg är oacceptabelt, ska vi förbjuda RR-SM för det? Vem är du att sätta gränserna för vad som är för farlig sport/fritidsaktivitet? Låt folk sätta sina egna.

Chris Ash skrev:
Det är det absolut. Folk blev flygförare i det militära på 50 och 60-talen, folk blir grottdykare, folk klättrar på lodräta klippväggar utan säkerhet, hoppar fallskärm från stup och skyskrapor. Det är ofta folk som söker de fetaste kickarna som håller på med såna här extremriskaktiviteter, låt dem göra det, det är deras liv och ingen annans. Gillar inte du frihet att välja vad du vill hitta på? Någon annan kanske tycker att 7 förare till akuten på Falkenberg är oacceptabelt, ska vi förbjuda RR-SM för det? Vem är du att sätta gränserna för vad som är för farlig sport/fritidsaktivitet? Låt folk sätta sina egna.
Dina exempel är inte relevanta i sammanhanget. TT på Isle of Man är ett kommersiellt evenemang. Att enskilda människor klättrar på lodrätta klippväggar och dyker i grottor är något helt annat och som jag skrev inget man kan eller bör reglera.

Nyteknik skrev:

Ja, det ar klart att det ar vart det.
Annars kan vi ga hela vagen och forbjuda vanlig mc-forsaljning ocksa, eftersom det mosas folk utmed vagarna dagligen, dessutom ar varenda mc-forsaljare kommersiell..
Aven de som saljer fallskarmar tjanar pengar pa att folk riskerar livet, dessutom finns det fallskarmsuppvisningar dar man tar intrade, ska det forbjudas, ar det cyniskt?

Var gar gransen for cynism? 1% risk att do, eller en promille?

Nyteknik skrev:
Jag känner mig rätt säker på att stenmurar och träd vid sidan av banan inte är "rimlig säkerhet" för särskilt många.

Nej, det är ju bara några hundra som kör IoM varje år. Eller tusentals som kör ringen, eller northwest200 etc.
Du tycker det är dålig säkerhet, det tycker jag också, men anser ändå att det är upp till förare, arrangörer och boende på ön att bestämma vad som ska tillåtas.

Du har ju som sagt själv gjort avvägandet och kört hoj på ringen, dessutom jäkligt fort. Min första tanke på ringen var, att fanken, jag kan tänka mig rejsa bil här, men fan inte hoj. Så jag undrar fortfarande hur du resonerar? Blev du cyniskt utnyttjad när du betalade för ett varv på ringen? Det brukar vara rätt mycket publik där även vardagar och titta på galenskaperna..

oFFkeFF skrev:
Nej, det är ju bara några hundra som kör IoM varje år. Eller tusentals som kör ringen, eller northwest200 etc. Du tycker det är dålig säkerhet, det tycker jag också, men anser ändå att det är upp till förare, arrangörer och boende på ön att bestämma vad som ska tillåtas.
Eftersom tusentals svenskar använder amfetamin borde det enligt din logik finnas tillgängligt på Ica och konsekvenserna överlåtas på den enskilde.

Att enskilda personer vill utsätta sig för överhängande livsfara kan ingen hindra. Men det kan förstås inte ske med myndigheternas goda minne - det vore lika ansvarslöst som att sälja knark på Ica.

Men blev du cyniskt utnyttjad när du självmant pröjsade för varven på ringen?

Goodstuff skrev:
Men blev du cyniskt utnyttjad när du självmant pröjsade för varven på ringen?
Lika mycket som alla konsertbesökare som utsätts för över 100 db och går hem med tinitus. Att sko sig på andras hälsovådliga laster är såklart cyniskt i varierande grad.

Nyteknik skrev:
Eftersom tusentals svenskar använder amfetamin borde det enligt din logik finnas tillgängligt på Ica och konsekvenserna överlåtas på den enskilde.

Att enskilda personer vill utsätta sig för överhängande livsfara kan ingen hindra. Men det kan förstås inte ske med myndigheternas goda minne - det vore lika ansvarslöst som att sälja knark på Ica.

Det finns vissa skillnader på drogmissbruk och annat risktagande. Största skillnaden är att du förstör dig som missbrukare mer eller mindre direkt. Medan du rent teoretiskt skulle kunna gå genom en hel rr-karriär oskadad.
Men ja, jag anser det ganska bisarrt att narkotikamissbruk är straffbart, men det ur missbrukarens synpunkt, därför att straffet i 99,9% av fallen aldrig hjälper en missbrukare ur sitt tillstånd.
Sen är det mer cyniskt/fel att sälja knark till barn/ungdomar på glid, än att sätta dem på en hoj, häst, fotbollsplan eller liknande.
Men om en 18-åring väljer att knarka ihjäl sig, kan jag inte säga annat än att jag är ledsen att personen valde den vägen, men jag vet att ett förbud inte hade hindrat honom/henne.

Nyteknik skrev:
Lika mycket som alla konsertbesökare som utsätts för över 100 db och går hem med tinitus. Att sko sig på andras hälsovådliga laster är såklart cyniskt i varierande grad.
Då kan vi ju även förbjuda trummor direkt eftersom det är över 100 dB om du smaskar på.
Förstår vad du menar men undrar över dina prioriteringar då du gärna kör på Ringen och även rekommenderar andra vägar i Tyskland med enda ändamålet att köra fort på allmän väg, vilket ju är snäppet värre än att delta i en farlig tävling. Tycker jag.

Goodstuff skrev:
Då kan vi ju även förbjuda trummor direkt eftersom det är över 100 dB om du smaskar på.
Förstår vad du menar men undrar över dina prioriteringar då du gärna kör på Ringen och även rekommenderar andra vägar i Tyskland med enda ändamålet att köra fort på allmän väg, vilket ju är snäppet värre än att delta i en farlig tävling. Tycker jag.
Som jag skrev: var och en är i sin fulla rätt att utsätta sig själv för risker. Det kan vi inte göra något åt. Och till stor del sammanfaller sådant som gör livet värt att leva med det som kan ta det från oss. Men det är cyniskt att utsätta människor för överhängande risker i syfte att vinna materiella fördelar.

Nyteknik skrev:
Som jag skrev: var och en är i sin fulla rätt att utsätta sig själv för risker. Det kan vi inte göra något åt. Och till stor del sammanfaller sådant som gör livet värt att leva med det som kan ta det från oss. Men det är cyniskt att utsätta människor för överhängande risker i syfte att vinna materiella fördelar.
Fragan ar val var man ska dra gransen, du har ju dragit den for alla redan.

Nyteknik skrev:
Var tycker du själv att gränsen ska dras?
Personligen tycker jag att IoMTT ar pa gransen men har svart for dina kategoriska uttalanden och overdrivna beskrivningar av tavlingen.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back