Roadracing EM på Åsen (Luff Land)

Det är åldersgräns för att få vara med och samla poäng i UEM. Därav att du inte ser till de i poängtabellen.

Man släppte väll åldesgränsen i alla klasser utom i 125cc tror jag. Man visste inte hur man skulle fastställa åldern på förarna eller vad det hette.. Lustigt då att det går i 125cc då..

På UEM's hemsida ser det dåligt ut med poängen från förare med engångs-UEM-licens? Något där som blivit fel tycker jag det ser ut som?

125cc
http://www.uem-online.org/oms-main/...enuid=191&catid=191-2-2&pic=74-2-2&link=rr125

250cc
http://www.uem-online.org/oms-main/...enuid=192&catid=192-2-3&pic=74-2-3&link=rr250

Stocksport 1000cc
http://www.uem-online.org/oms-main/...id=210&catid=210-2-8&pic=74-2-8&link=rrss1000

Träningen blev lite konstig när Molina tog rygg på Axxexs, sedan förstod vi varför, det var den elake Stensmo som hade lånat Axxexs transponder och lagt feta varvtider.

Molina vann racet, Axxexs fortsatte att sniffa i sig Motlut efter racet.

Bifogat

• Picture 805.jpg
    Picture 805.jpg
    162.7 KB · Visningar: 82
  • axxex.JPG
    axxex.JPG
    65.4 KB · Visningar: 84
  • molina.JPG
    molina.JPG
    67.4 KB · Visningar: 82
  • Picture 1041.jpg
    Picture 1041.jpg
    147.7 KB · Visningar: 230
  • Picture 043.jpg
    Picture 043.jpg
    207.2 KB · Visningar: 140
Träningen blev lite konstig när Molina tog rygg på Axxexs, sedan förstod vi varför, det var den elake Stensmo som hade lånat Axxexs transponder och lagt feta varvtider.

Hehe... :hihi

På Molinas hemsida kan man läsa under news:

del europeo en Suecia que fue la más emocionante y accidentada del año debido a los continuos adelantamientos, roces de carenados y caídas que obligaron ha parar la prueba por lo que se realizaron dos partes.

El piloto andaluz de Huétor Vega había conseguido el tercer mejor tiempo en el warm up pero su Aprilia no aceleraba lo suficiente y le faltaba agarre en el tren trasero.

Al apagarse el semáforo Molina tomó la delantera con algunos pilotos emparejados con él de cara a la primera curva. El granadino arriesgó en la frenada y entró primero. Justo antes del primer paso por meta, el piloto local Larsson realizó un arriesgado adelantamiento que acabó con Molina por la tierra en la entrada a meta; pero el andaluz no se amilanó y siguió acelerando por la.

Tyvärr så är min spanska lite rostig men "El Piloto local Larsson" fick mina ögon att vakna till.:D

Poängställningarna i UEM Cup'erna efter denna helgen. (topp 10)

125cc
1 Joaquin Fernandez E RFME Aprilia 25
2 Gabriele Gnani I FMI Gnani 25
3 Alen Györfy H MAMS FGR 25
4 Robert Gull S Svemo Derbi 25
5 Thommy Sköld S SVEMO Aprilia 20
6 Peter Sebestyen H MAMS Honda 20
7 Nicol Marcone CZ ACCR Honda 20
8 Eric Hübsch D DMSB Aprilia 20
9 Alex T Schacht DK DMU Honda 20
10 Filip Hellberg S SVEMO Honda 19

250cc
1 Alvaro Molina Fuentes E RFME Aprilia 66
2 Giacomo Lucchetti I FMI Aprilia 61
3 Omar Menghi I FMI Aprilia 33
4 Alen Gyorfi H MAMS Honda 30
5 Oliver Kohlinger D DMSB Honda 27
6 Thomas Walther D DMSB Honda 24
7 Tobi Markham GB ACU Yamaha 19
8 Sam Deakin GB ACU TSR-Honda 19
9 Toni Wirsing D DMSB Honda 16
10 Roger Heierli CH FMS Honda 14

Supersport 600cc
1 Ionel Petru Pascota RO FRM Yamaha 65
2 Michal Filla CZ ACCR Yamaha 56
3 Mattia Roncoroni I FMI Yamaha 47
4 Loris Valjan HR HMS Yamaha 45
5 Radomil Rous CZ ACCR Yamaha 38
6 Bostjan Pintar SLO AMZS Yamaha 36
7 Jiri Broz CZ ACCR Kawasaki 32
8 Tomas Svitok SK AMZS Kawasaki 30
9 Sergey Krapukhin RUS MFR Yamaha 19
10 Thommy Sköld S SVEMO Triumph 19

Stocksport 600cc
1 Olmo Spigariol I FMI Yamaha 50
2 Tomas Svitok SK AMZS Kawasaki 47
3 Igor Kalab CZ ACCR Yamaha 36
4 Martin Pärtelpoeg EST EMF Honda 25
5 Michal Chalupa CZ ACCR Suzuki 20
6 Lukas Ockelfeldt S SVEMO Yamaha 20
7 Patrik Starck S SVEMO Yamaha 16
8 Tomas Krajci SK SMF Honda 13
9 Grzegorz Nowak PL PZM Yamaha 13
10 Marko Erceg HR HMS Honda 13

Stocksport 1000cc
1 Pawel Szkopek PL PZM Yamaha 70
2 Per Björk S SVEMO Honda 45
3 Marek Szkopek PL PZM Yamaha 38
4 Andrea Liberini I FMI Suzuki 27
5 Michele Conti I FMI Honda 20
6 Bostjan Skubic SLO AMZS Yamaha 16
7 Gabriele Perri I FMI Yamaha 13
8 Magnus Solli N NMF Yamaha 13
9 Jimmi Linden S SVEMO Honda 11
10 Karl Pärtelpoeg EST EMF Honda 11

I 125 GP är inte Kim Lifvenborgs och Filip Hellbergs poäng från Pannonian- ring Unger medräknade. Tar man med dessa så leder Filip på 28p och Kim 2:a 26p

Impad av att folk orkade tävla, det var nog jobbigt att sitta på läktaren i värmen. :fetto :svett

Oskar The Lawn Mover Man #35 i R-600 gör ett fint dammoln i racet.

Bifogat

• Picture 833.jpg
    Picture 833.jpg
    188.7 KB · Visningar: 111
  • Picture 832.jpg
    Picture 832.jpg
    171.7 KB · Visningar: 79
  • Picture 831.jpg
    Picture 831.jpg
    157.9 KB · Visningar: 114
  • Picture 639.jpg
    Picture 639.jpg
    113.3 KB · Visningar: 102
Gridden fylls av hungriga Standard 1000 åkare.

Bifogat

• Picture 1051.jpg
    Picture 1051.jpg
    164.5 KB · Visningar: 116
  • Picture 1050.jpg
    Picture 1050.jpg
    162.6 KB · Visningar: 131
  • Picture 1049.jpg
    Picture 1049.jpg
    137.8 KB · Visningar: 117
  • Picture 1048.jpg
    Picture 1048.jpg
    125 KB · Visningar: 74
  • Picture 1047.jpg
    Picture 1047.jpg
    94.8 KB · Visningar: 99
  • Picture 1046.jpg
    Picture 1046.jpg
    132.2 KB · Visningar: 104
  • Picture 1045.jpg
    Picture 1045.jpg
    131.5 KB · Visningar: 87
  • Picture 1042.jpg
    Picture 1042.jpg
    86.4 KB · Visningar: 127
I vimlet skymtar man Crazy Mike i surfbrallor, första led är startsnabba.

Bifogat

• Picture 1052.jpg
    Picture 1052.jpg
    178.9 KB · Visningar: 143
  • Picture 1053.jpg
    Picture 1053.jpg
    148.3 KB · Visningar: 116
  • Picture 1056.jpg
    Picture 1056.jpg
    155.5 KB · Visningar: 109
  • Picture 1057.jpg
    Picture 1057.jpg
    151.5 KB · Visningar: 97
  • Picture 1062.jpg
    Picture 1062.jpg
    128.5 KB · Visningar: 83
Det är ganska intressant att höra hur sanningen förvrids några (många) grader när den går från munn till munn. Ingen kritilk mot dig! Du har säkert råkat höra detta från någon annan, men presentationen påminner om hur kvällspressen presenterar en nyhet, där det finns sanna och förvridna inslag. I slutändan får vi nog hoppas på att Jack hämtar sig från sin allvarliga olycka.

Luccetti ligger nedsövd på sjukhuset efter sin fadäs i sandfållan.
När han kollade in sandfållan så slog han sönder kåpglaset med halsen!
Efter målgång klagade han på smärtor i halsen, blev undersökt men inga skador kunder konstateras. Kort därefter blev han mycket dålig och fick åka ambulans från Åsen. Adamsäpplet var sprucket eller krossat och tydligen hålls han nedsövd nu p.g.a. svullnader som kan påverka andning m.m.

Hans mekaniker är kvar här på Åsen och säger " he is ok but sleeping five days on hospital" :) , mer engelska än så kan inte den italienska mekanikern.

Han lär väl missa nästa tävling på Poznan!

/Nitrous

Det är ganska intressant att höra hur sanningen förvrids några (många) grader när den går från munn till munn. Ingen kritilk mot dig! Du har säkert råkat höra detta från någon annan, men presentationen påminner om hur kvällspressen presenterar en nyhet, där det finns sanna och förvridna inslag. I slutändan får vi nog hoppas på att Jack hämtar sig från sin allvarliga olycka.
Och var det som hänt egentligen då? :va

Jag la min transponder på laddning för den var helt tom på ström. 10 min senare råkade visst Stensmo ta fel när han skulle ta sin. Så han tog visst min. :) Så jag är lite impad att transpondern och tidtagningssystemet kunde snappa upp tiderna ett helt pass.

Jag hade satt i ny vevaxel i min hoj och körde in den lite lugnt och gick in i depån efter bara några varv för att kolla att allt såg och lät rätt i motorn. Då sa Henrik att det måste vara något fel på tidtagningen för att jag låg som etta på tavlan ute vid start/mål. Hade ju inte ens en transponder på min hoj då. Kom på under passet när jag körde att Jocke kunde varit den som råkat ta den. Vilket det var. :)

Så 1.07-tider stod det att jag hade gjort på första passet då. Näst snabbaste hade kört den träningen 1.09-tider. På den andra träningen på fredan hade Jocke sin egen transponder men körde 1.08-tider då. Dessutom stod det på resultaten att #69 var snabbast. Men jag hade inte hunnit klippa till Jockes siffror. Så han var ute med #35 på hojen från det att han hade det i Hollänska Mästerskapest sist. Så då lyckades han förvirra konkurenter och även funktionärerna lite till. Han blev inkallad till raceoffice och fick en utskällning där. Om han inte hade rätt siffror nästa pass skulle han få samma tider på kvalet som Larsson gjorde! :tungan

Har ingen aning hur många som la sig bakom mig. Men hörde i depån nån 250cc förare som frågade vem #20 var. Jag våga inte säga nått! :D 2st kom och tackade mig för dom hade legat bakom och kollat in spåren jag körde. Dom hade fåt lite ideér från dom iaf och jag fick lite tipps med. Jag tyckte inte jag hade inte så bra koll på spåren då jag inte haft tid och råd att träna där innan i år. Så jag körde dom spåren som passade bäst förra året. Vilket jag fick rätta till efter hand då en del av dom inte gick att ta för att det var så ojämt där i år. Jag fick spana in dom andras spår istället! :)

Lite impad var jag över Molina hur han kunde köra så mycket genom alla svängarna på vita linjerna. Han körde som om det var kurbs som man ser på GP-banorna som man måste köra på och helst lite öve dom så man är ute i gruset lite lagom. Så körde han på många kurvor på Åsen! Han hade grym precision i sin körning såg man.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...