Roadlok

Verkar ju smidigt för en kortis in i en affär, typ... Skulle vilja se en film på brytförsök och en version med larm.
 
Den torde väl vara lika säker som vilken lås för bromsskivan som helst?
Eller?
 
Den torde väl vara lika säker som vilken lås för bromsskivan som helst?
Eller?
Spontant av att ha snabbkikat på bilderna så skulle jag hålla med. Den bör hålla samma säkerhet som ett vanligt skivbromslås men med ökad bekvämlighet och mindre risk att göra missen att åka iväg men låset i.

Men det förutsätter att låsmekaniken som håller kolven är säker. Det är väl det som är kärnfrågan.

Gällande att den är lätt att "demontera" då den bara sitter med två insex i bakkant gör inte så mycket. Så länge låskolven sitter i låst läge så bör den i så fall följa med skivan runt som ett vanligt skivbromslås och ta stopp i oket/gaffeln. Dvs tjyven behöver kapa som vanligt. Edit: Förutsätter att det låser mot båda sidor på skivan och inte bara är en pigg som går att dra ur när skruvarna är lösa dvs. Snabbkollade bara som sagt.
 
Last edited:
Efter att ha kollat på youtube om detta så verkar den vara väldigt bra.
Tanken är väl inte att den ska vara enda låset, men när man är ute och åker så är det väldigt bra.

Låsbulten hakar fast sig i ett hål på skivbromsen vilket gör att du inte kommer en centimeter om du glömmer låsa upp den.
Drar man ut bultarnaför att demontera låset så blir den helt riktigt som ett vanligt skivbromslås.

Priset hamnar på ca 2100:- SEK inkl frakt.
Rätt pricey men kanske värt det.
 
Är inte säker, men tror inte att det är godkänt av FB.
 
Gällande att den är lätt att "demontera" då den bara sitter med två insex i bakkant gör inte så mycket. Så länge låskolven sitter i låst läge så bör den i så fall följa med skivan runt som ett vanligt skivbromslås och ta stopp i oket/gaffeln. Dvs tjyven behöver kapa som vanligt. Edit: Förutsätter att det låser mot båda sidor på skivan och inte bara är en pigg som går att dra ur när skruvarna är lösa dvs. Snabbkollade bara som sagt.
Jag tycker nog också att det bara ser ut som att man trär in en pinne i skivan, så med en insexnyckel så skruvar man loss låset på några sekunder :huvet Alltså hindrar det bara spontana tjuvar som är ute efter hojar utan startspärr och den funkar bara med originalskivor/skivor som har hål som passar precis just där pinnen är. Jag håller mig nog till Abus ett tag till jag :rolleyes:
 
Jag tycker nog också att det bara ser ut som att man trär in en pinne i skivan, så med en insexnyckel så skruvar man loss låset på några sekunder :huvet Alltså hindrar det bara spontana tjuvar som är ute efter hojar utan startspärr och den funkar bara med originalskivor/skivor som har hål som passar precis just där pinnen är. Jag håller mig nog till Abus ett tag till jag :rolleyes:

Kollade igen nu och på bilden nedan ser man att det låser över skivan som ett vanligt lås. De säger även att det funkar som ett vanligt lås om bultarna lossas.

Och ja, det är specifikt konstruerat för OEM-skivor, så har man bytt till annan modell av skiva så är det inte säkert att det funkar.

Och som också påpekat tidigare i tråden så är de i dagsläget inte godkända av SSF. Vilket ger att låset troligen inte accepteras av försäkringsbolagen.

Så frågan är vad man behöver för typ av lås. Ett godkänt lås för hela säsongen för parkering på hemmaplan, eller något smidigt för tillfällig låsning på resa/dagstrippar. Lite dyrt för enbart det senare dock.

http://roadlok.com/faq/

roadlok2.jpg
 
Jag har ett Roadlok till min Aprilia. Riktigt smidigt att bara bära med sig en plugg då det finns noll plats för ett skivbromslås. Skickade precis ett mail till SSF och bad dom testa det. Har ett skivbromslås som jag låser hojen med på natten men kör enbart roadlok när jag parkerar hojen på jobbet.
 
Jag kollade på en video.
Roadlok har två Låspinnar.
-En "Låset" man sätter in för att låsa med (med fjäderbelastat stift).
-En man sätter in när man tagit ut "Låset" för att inte få "hålet" fullt med skit.
Smart med fjäderbelastat stift för att lätt kunna låsa hojen. Bara rulla hojen lite till stiftet klickar i hålet i bromsskivan.

Men tyvärr känns det för mig som just detta också är svagheten med Roadlok.
Låsstiftet går lätt trycka tillbaka.

Ett litet hål borrrat i den inre delen räcker för att kunna trycka tillbaka stiftet.
Nästa steg är att lossa INSEX skruvarna som håller Roadlok på plats.
Sedan med borret (eller nått annat smalt styvt, t.ex. 2mm ståltråd) tryck in stiftet och lyft av Roadlok från bromskivan. Ja så med ett par standard insex eller en trave brickor på befintliga INSEX så sitter bromsoket på plats igen.

Märkligt är att man i broschyren inte visar att Roadlok levereras med två "Låsbultar" som man ska hålla rätt på.
En för att låsa med. Med ett litet praktiskt band dinglande för dra ut den.
En för att hålla hålet rent från skit. Utan band för att dra ut den.

Själv har jag funderat på att lämna ASUS Granit hemma och byta till lite mindre
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/
Det jag reagerat över är att låsbulten är 77mm lång ! Det borde väl räcka med mycket mindre ?
Finns väl ingen bromskiva tjockare än 7mm ?
Eller vill man att buset ska ha något att direkt sätta vinkelkapen i ?
Nästan min 1a åtgärd med Biltemas skulle bli att korta av låsbulten.
Och göra nytt låsspår i låsbulten.
 
Last edited:
handelsboden har ett lås som liknar det som länkar på biltema ovan. Det är lite dyrare men mycket mindre.
Skulle dock inte förvåna mig om man skalar av plasten på biltema låset så är det samma innanför.....
 
@Denåterfödde
Gillar ditt inlägg, men ska man tänka så så kommer man långt med ett batteridrivet vinkelslip mot de flesta av låsanordningar som finns på marknaden.
 
@Denåterfödde
Gillar ditt inlägg, men ska man tänka så så kommer man långt med ett batteridrivet vinkelslip mot de flesta av låsanordningar som finns på marknaden.

Batteridriven borrmaskin har jag själv haft på jobbet.

Batteridriven vinkelslip, Usch. Jag hade ingen aning om att sådana fanns.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=batteridriven+vinkelslip
Räcker den billiga från Classe för de vanliga ABUS Granit och Biltemalåsen ?
Eller är det klassen ca 4000kr som delar MC-låsen som en kniv i varmt smör ?
http://gds.se/verktyg/slipmaskiner/vinkelslip/test-av-vinkelslipar
Och 4000kr klassen har väl yrkestjuvarna ?
Stulna vid inbrott i Container på bygge.
Har själva haft inbrott i Container på jobbet.
https://www.youtube.com/watch?v=OxvrsZ0aTwc

Lite låstestning, jag vet inte MC-lås. Men ändå, ABUS ARGO två hammarslag.
http://www.metro.se/artikel/storsäljaren-en-dröm-för-tjuven-xr
 
Last edited:
Batteridriven borrmaskin har jag själv haft på jobbet.

Batteridriven vinkelslip, Usch. Jag hade ingen aning om att sådana fanns.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=batteridriven+vinkelslip
Räcker den billiga från Classe för de vanliga ABUS Granit och Biltemalåsen ?
Eller är det klassen ca 4000kr som delar MC-låsen som en kniv i varmt smör ?
http://gds.se/verktyg/slipmaskiner/vinkelslip/test-av-vinkelslipar
Och 4000kr klassen har väl yrkestjuvarna ?
Stulna vid inbrott i Container på bygge.
Har själva haft inbrott i Container på jobbet.
https://www.youtube.com/watch?v=OxvrsZ0aTwc

Lite låstestning, jag vet inte MC-lås. Men ändå, ABUS ARGO två hammarslag.
http://www.metro.se/artikel/storsäljaren-en-dröm-för-tjuven-xr


Det jag menade är bara att det är få lås där ute som faktiskt kan motstå enkla och relativt billiga verktyg (vad är 4k mot en stulen hoj?).
Gäller att förankra hojen till marken med det grövsta man hittar, men inte ens det räcker bara tjuven har tillräckligt med tid och skymd miljö att jobba i.


Dock så verkar majoriteten av stölder vara av den typ att man bara rullar iväg hojen, mer av den spontana karaktären, och mot dessa är de flesta lås bra, även om de inte motstår några mer avancerade elverktyg.
 
...Roadlok har två Låspinnar.
-En "Låset" man sätter in för att låsa med (med fjäderbelastat stift).
-En man sätter in när man tagit ut "Låset" för att inte få "hålet" fullt med skit...
Hade det inte varit smartare att göra låspinnen vändbar?
 
Trådlyft!

Det har aldrig godkänts va? Kollade HÄR och det var väldigt få lås och tillverkare att välja på?
 
Köpte ett sånt här mini med larm för 299:-. Ryms i fickan och resonerar så att det här tar jag åtminstone med mig på kortare turer och stopp. Ska jag stanna över längre tid eller hemmavid är det andra lås som gäller som är betydligt klumpigare stoppa på sig.

5e70c89c2ad766a843b65132425cd90ff5c7f376_3_PIA_76547_0_10.jpeg
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top