Road Trip 2006

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jo jag tankte kolla om folk har lite rad och asikter (det brukar ju vara ganska gott om det har pa SH :hihi ).
Jag skall ju som sagt flytta hem fran den grona on och tankte kora hem min Bandit for det var ett jakla scha att skicka elandet.

Men jag e lite nervig for vadret. Tankte ta farjan fran Irland till England, stanna ett par dagar, aka till typ Newcastle och ta fajan till Gbg och kora upp till Uppsala.
HUr lang tid tar det att aka Gbg- Uppsala (jo jag vet att det beror pa hur snabbt man kor :rolleyes: ) men om man kor LAGOM fort (eftersom min hjarna kommer vara installd pa engelskt/irlandskt vagvett...eller bristen pa vett :rofl ).
Funderade pa att fara i Maj nagongang nar vadret forhoppningsvis stabiliserat sig lite.
Om nagon har rad etc sa skriiiv och beratta.
Kraaaaam

Det är 54 mil mellan Göteborg och Uppsala enligt eniro.se så 4 timmar för mig men 7 timmar för dig då tjejer måste äta, tanka och kissa med separata stopp. :hihi

:pannkyss

Då får du stanna i gbg å hälsa på oss!! :tummenupp

enl. Autoroute
Så är det dessa tider/mått som gäller:
Tid Km Instruktion I Mot
Sammanfattning: 537,8 kilometer (5 timmar, 12 minuter)
09:00 0,0 Avfärd från Göteborg på Norra Hamngatan (Västerut) 0,1 km
09:00 0,1 Sammanstråla med Götaleden 0,6 km
09:01 0,8 Vägnamnet ändras till Mårten Krakowgatan 1,4 km
09:02 2,2 Fortsätt till HÖGER in på Gullbergsmotet 0,3 km E6 / 40 / Stockholm / Malmö / Flygplats
09:02 2,5 Sammanstråla med E6 [Kungsbackaleden] 3,0 km
09:04 5,5 Fortsätt till HÖGER in på Kallebäcksmotet 0,3 km 40 / Jönköping / Kallebäck / Mölndal Norra
09:04 5,9 Fortsätt till VÄNSTER in på 40 [Boråsleden] 141,8 km 40 / Jönköping
10:56 147,7 Vägnamnet ändras till E4 222,9 km
12:46 370,5 Vägnamnet ändras till 53 [E4] 1,3 km
12:47 371,9 Vägnamnet ändras till E4 65,1 km
13:19 437,0 Vägnamnet ändras till E20 [E4] 34,8 km
13:37 471,8 Fortsätt RAKT FRAM in på E4 [Norra Länken] 62,0 km E4 / E18 / Sundsvall / Arlanda Flygplats
14:07 533,7 Ta TREDJE avfarten i rondellen in på Kungsängsleden 2,0 km
14:10 535,7 Sväng HÖGER (Mot nordväst) in på Kungsgatan 2,0 km
14:12 537,8 Ankomst till Uppsala

Sammanfattning
Körsträcka: 537,8 kilometer
Restid: 5 timmar, 12 minuter
Körtid: 5 timmar, 12 minuter
Kostnad: 550,13 kr
:yoparty

Last edited:
Tack :)

Rasorblade skrev:
Då får du stanna i gbg å hälsa på oss!! :tummenupp

enl. Autoroute
Så är det dessa tider/mått som gäller:
Tid Km Instruktion I Mot
Sammanfattning: 537,8 kilometer (5 timmar, 12 minuter)
09:00 0,0 Avfärd från Göteborg på Norra Hamngatan (Västerut) 0,1 km
09:00 0,1 Sammanstråla med Götaleden 0,6 km
09:01 0,8 Vägnamnet ändras till Mårten Krakowgatan 1,4 km
09:02 2,2 Fortsätt till HÖGER in på Gullbergsmotet 0,3 km E6 / 40 / Stockholm / Malmö / Flygplats
09:02 2,5 Sammanstråla med E6 [Kungsbackaleden] 3,0 km
09:04 5,5 Fortsätt till HÖGER in på Kallebäcksmotet 0,3 km 40 / Jönköping / Kallebäck / Mölndal Norra
09:04 5,9 Fortsätt till VÄNSTER in på 40 [Boråsleden] 141,8 km 40 / Jönköping
10:56 147,7 Vägnamnet ändras till E4 222,9 km
12:46 370,5 Vägnamnet ändras till 53 [E4] 1,3 km
12:47 371,9 Vägnamnet ändras till E4 65,1 km
13:19 437,0 Vägnamnet ändras till E20 [E4] 34,8 km
13:37 471,8 Fortsätt RAKT FRAM in på E4 [Norra Länken] 62,0 km E4 / E18 / Sundsvall / Arlanda Flygplats
14:07 533,7 Ta TREDJE avfarten i rondellen in på Kungsängsleden 2,0 km
14:10 535,7 Sväng HÖGER (Mot nordväst) in på Kungsgatan 2,0 km
14:12 537,8 Ankomst till Uppsala

Sammanfattning
Körsträcka: 537,8 kilometer
Restid: 5 timmar, 12 minuter
Körtid: 5 timmar, 12 minuter
Kostnad: 550,13 kr
:yoparty

:yoparty Jaaaa vad kuuuul. Det vill jag garna gora. Tack for min fina reseplan :)

En bra sajt för planering av hojsemestrar är www.viamichelin.com Jag har använt den för alla mina tre hoj semestrar och en bilsemester, kanonbra!

Jag körde från färjan i GBG upp till Stockholm i somras och det tog någonstans runt 5h plus/minus något (minns ej exakt). Eftersom färjan ankommer vid 16-rycket på eftermiddagen så kan det vara bra att övernatta i GBG och åka på morgonen, annars får du räkna med mörkerkörning hela vägen, så se till att ha ett klart visir.

Trådlyft

Nu närmar det sig snabbt! Flyttar hem i början på Juni och skall definitivt köra hem hojen. Men jag har hört lite skrönor om vad man får och inte får göra. Någon sade att man INTE får köra en utlandsreggat fordon som svensk i Sverige? Det gör det hela onekligen knepigt, eftersom den måste från GBG till Uppsala (och släp VILL jag inte ta). Skall jag skita i det o hoppas på det bästa?
Kollar de registreringspapper då man kommer i land med sitt fordon i Sverige? Och pass? Har en skaplig irländsk dialekt, skall jag låtsas att jag är i sverige på semester ( :tomten was born i Sweden but I have lived in Irrrrrrreeeeelaaaaand all my life :tomten ). Som ni hör behöver jag råd :)
Någon som har erfarenheter? Tack på förhand :)

Nursey skrev:
2043111 Nu närmar det sig snabbt! Flyttar hem i början på Juni och skall definitivt köra hem hojen. Men jag har hört lite skrönor om vad man får och inte får göra. Någon sade att man INTE får köra en utlandsreggat fordon som svensk i Sverige? Det gör det hela onekligen knepigt, eftersom den måste från GBG till Uppsala (och släp VILL jag inte ta). Skall jag skita i det o hoppas på det bästa?
Kollar de registreringspapper då man kommer i land med sitt fordon i Sverige? Och pass? Har en skaplig irländsk dialekt, skall jag låtsas att jag är i sverige på semester ( :tomten was born i Sweden but I have lived in Irrrrrrreeeeelaaaaand all my life :tomten ). Som ni hör behöver jag råd :)
Det stämmer, man får inte köra utlandsregistrerat fordon som svensk i Sverige. Om du tänker flytta tillbaka för gott, och så småningom registrera hojen i Sverige, så skaffar du importskyltar i tullen i GBG, och tecknar en specialförsäkring hos dem. Då får du köra en begränsad tid i Sverige innan du registreringsbesiktar den här. Vid registreringsbesiktning måste hojen vara original, dvs blås och annat. Det är vad som är den officiella riktiga vägen...

Sen kan du troligen lugnt köra i land och åka till Uppsala, stannar de dig någon stans halar du fram ditt irländska körkort och bräker på. Har själv kört tjejens förra tyskregistrerade bil över gränsen et par gånger. Dessutom tagit hem bil och MC från Tyskland och kört dem till SBP för registrerinsgbesiktning, no questions asked...

Nursey skrev:
2043111 Nu närmar det sig snabbt! Flyttar hem i början på Juni och skall definitivt köra hem hojen. Men jag har hört lite skrönor om vad man får och inte får göra. Någon sade att man INTE får köra en utlandsreggat fordon som svensk i Sverige? Det gör det hela onekligen knepigt, eftersom den måste från GBG till Uppsala (och släp VILL jag inte ta). Skall jag skita i det o hoppas på det bästa?

Det är nog inga problem, vi bodde i Norge när jag var en liten gutt och farsan hade bilarna registrerade i Norge men var Svensk medborgare och vi körde med bilarna i Sverige varje sommar! Bara fordonet är försäkrat i sitt hemland så ska det inte vara några problem.

HansJ skrev:
2043146 Det stämmer, man får inte köra utlandsregistrerat fordon som svensk i Sverige. Om du tänker flytta tillbaka för gott, och så småningom registrera hojen i Sverige, så skaffar du importskyltar i tullen i GBG, och tecknar en specialförsäkring hos dem. Då får du köra en begränsad tid i Sverige innan du registreringsbesiktar den här. Vid registreringsbesiktning måste hojen vara original, dvs blås och annat. Det är vad som är den officiella riktiga vägen...

Sen kan du troligen lugnt köra i land och åka till Uppsala, stannar de dig någon stans halar du fram ditt irländska körkort och bräker på. Har själv kört tjejens förra tyskregistrerade bil över gränsen et par gånger. Dessutom tagit hem bil och MC från Tyskland och kört dem till SBP för registrerinsgbesiktning, no questions asked...

Om du är skriven i annat land så får du köra så mycket du vill i Sverige.

Inte för de är något stort problem direkt, som du skriver så har aldrig något kollat mig när jag har importerat bilar.

HansJ skrev:
2043146 . Om du tänker flytta tillbaka för gott, och så småningom registrera hojen i Sverige, så skaffar du importskyltar i tullen i GBG, och tecknar en specialförsäkring hos dem. Då får du köra en begränsad tid i Sverige innan du registreringsbesiktar den här. Vid registreringsbesiktning måste hojen vara original, dvs blås och annat. Det är vad som är den officiella riktiga vägen...

Måste man förvarna dem att man vill ha dessa skyltar, eler kan man bara cruisa upp och greja det på plats? Antar att de kräver att man skall visa KK, reg papper och allt sånt? De plockar inte isär o kollar stryp och sånt va? :gnissla

Du verkara vara en klyftig brud... men gör som alla andra.. spela dum o fjäska lite för snuten om du skulle bli stannad.. jag hade chansat.. :tummenupp

mvh robb

robb skrev:
2043209 Du verkara vara en klyftig brud... men gör som alla andra.. spela dum o fjäska lite för snuten om du skulle bli stannad.. jag hade chansat.. :tummenupp

mvh robb

Nej nej...tro inte allt du läser :tomten ...jag är inte klyftig :D
Jag fetchansar alltid om jag kan..men jag har också universums OTUR och får alltid en kvinnlig argbigga som inte går att charma på något sätt alls (som jag tänker försöka med iaf.. :3freak ) då jag åker fast.

Har suttit med VV i luren i en halvtimma nu, och försökt reda ut detta. Enl. handläggaren har reglerna ändrats relativt nyligen, tidigare fick man som svensk köra max en vecka med ett utlandsregistrerat fordon. Numer är det tydligen så att om man har som avsikt att så småningom registrera fordonet här, så har man en vecka på sig. Om man däremot är osäker (exvis pga jobbsituation, man vet inte hur länge man skall vara kvar) så får man köra en begränsad tid, max ett år.

Låter som rätt otydligt, bevisa avsikten... Teoretiskt ska det t.o.m. räcka att köra ut fordonet ur och tillbaka in i Sverige för att en ny period ska börja gälla.

De hänvisade till "Lagen om internationell vägtrafik", 1987:27, men efter lite surf visar det sig att den har upphört :hihi Jag hittade denna, men orkar inte läsa igenom den... http://62.95.69.3/SFSDOC/05/051229.PDF

Har du tänkt att registrera hojen här ändå, så kika på www.vv.se, där står det rätt mycket om införsel/import. Jag har som sagt inte själv fixat importskyltar, men kan inte tänka mig att man måste förvarna. Ett tips jag hört är annars att i god tid beställa tid hos SBP för registreringsbesiktning, då det kan vara svårt att få tid. Har iofs inte varit problem för mig, och med tanke på ovanstående luddiga regler, så verkar det inte vara så nödvändigt heller...

Tror inte att tullen bryr sig om effekt, avvikelser osv. SBP kan däremot vara jobbiga, med lite otur...

HansJ skrev:
2043264 Har suttit med VV i luren i en halvtimma nu, och försökt reda ut detta. Enl. handläggaren har reglerna ändrats relativt nyligen, tidigare fick man som svensk köra max en vecka med ett utlandsregistrerat fordon. Numer är det tydligen så att om man har som avsikt att så småningom registrera fordonet här, så har man en vecka på sig. Om man däremot är osäker (exvis pga jobbsituation, man vet inte hur länge man skall vara kvar) så får man köra en begränsad tid, max ett år.

Låter som rätt otydligt, bevisa avsikten... Teoretiskt ska det t.o.m. räcka att köra ut fordonet ur och tillbaka in i Sverige för att en ny period ska börja gälla.

De hänvisade till "Lagen om internationell vägtrafik", 1987:27, men efter lite surf visar det sig att den har upphört :hihi Jag hittade denna, men orkar inte läsa igenom den... http://62.95.69.3/SFSDOC/05/051229.PDF

Har du tänkt att registrera hojen här ändå, så kika på www.vv.se, där står det rätt mycket om införsel/import. Jag har som sagt inte själv fixat importskyltar, men kan inte tänka mig att man måste förvarna. Ett tips jag hört är annars att i god tid beställa tid hos SBP för registreringsbesiktning, då det kan vara svårt att få tid. Har iofs inte varit problem för mig, och med tanke på ovanstående luddiga regler, så verkar det inte vara så nödvändigt heller...
Tror inte att tullen bryr sig om effekt, avvikelser osv. SBP kan däremot vara jobbiga, med lite otur...

Vad go du är :krama

Jag åker hem o chansar då :) så får ni väl läsa här hur det har gått. Det kanske blir så här: (förhörs rummet, med en lampa i ansiktet, svetten dryper..)" Du har rätt till ett telefonsamtal"..."eh..kan jag logga på er dator o gå in på sporthoj..dom vet nog vad jag skall göra" :rofl

Nursey skrev:
2043333 Vad go du är :krama

Jag åker hem o chansar då :) så får ni väl läsa här hur det har gått. Det kanske blir så här: (förhörs rummet, med en lampa i ansiktet, svetten dryper..)" Du har rätt till ett telefonsamtal"..."eh..kan jag logga på er dator o gå in på sporthoj..dom vet nog vad jag skall göra" :rofl

Du får köra med Irländsk skyltad MC i sverige om du besitter Irländskt körkort, altså inte provision utan full license!!! :fakta

Dock är det helt ok att köra din streetfightade scooter utan körkort!!! :hihi

T509 skrev:
2043562 Du får köra med Irländsk skyltad MC i sverige om du besitter Irländskt körkort, altså inte provision utan full license!!! :fakta

Dock är det helt ok att köra din streetfightade scooter utan körkort!!! :hihi
Bitch :rofl

Me will besitta ett sånt..hopefullt very snart. If nått aj vill jast drajv verry outlaw fast så they cant fånga mig. Självklart på min pimpscooter :rolleyes:
/H.Ellraiser

Tjo! Då var det klarrtt. Anländer (all going well) i Göteborg den 9e Juni klockan 16.30. Stannar över natten i Gbg (och försöker komma över sjösjukan :zpy) och sedan far jag hemmåt nästa dag och landar i Uppsala lagom till min födelsedag (förhoppningsvis :gnissla) :banana

Kanske får göra en avstickare till Sweden Rock :yoparty

Nursey skrev:
2147067 Tjo! Då var det klarrtt. Anländer (all going well) i Göteborg den 9e Juni klockan 16.30. Stannar över natten i Gbg (och försöker komma över sjösjukan :zpy) och sedan far jag hemmåt nästa dag och landar i Uppsala lagom till min födelsedag (förhoppningsvis :gnissla) :banana

Känner du tendenserna till att det börjar bli dags att prata i Gustavbergstelefonen pga sjösjuka så stoppa fingrarna i halsen o bli av med det på en gång, bara ett litet tips på den långa resan. :tungan

Nursey skrev:
2147067 Tjo! Då var det klarrtt. Anländer (all going well) i Göteborg den 9e Juni klockan 16.30. Stannar över natten i Gbg (och försöker komma över sjösjukan :zpy) och sedan far jag hemmåt nästa dag och landar i Uppsala lagom till min födelsedag (förhoppningsvis :gnissla) :banana

"Kanske får göra en avstickare till Sweden Rock" hehe, blir ingen liten avstickare direkt :tungan .. om du landar i gbg och ska ner till Sölvesborg å sen upp till Uppsala igen så blir de snarare en "liten svastickare" på närmare 50-60 mil :va
men vad gör de, de är ju inte tråkigt att köra hoj direkt och vädret är ju kalas här nere i södra sverige nu!!! :fyllisar

Spoox skrev:
2147120 "Kanske får göra en avstickare till Sweden Rock" hehe, blir ingen liten avstickare direkt :tungan .. om du landar i gbg och ska ner till Sölvesborg å sen upp till Uppsala igen så blir de snarare en "liten svastickare" på närmare 50-60 mil :va
men vad gör de, de är ju inte tråkigt att köra hoj direkt och vädret är ju kalas här nere i södra sverige nu!!! :fyllisar

Visste inte att det var så långt :näsblod
Får se hur det blir :fyllisar

Back