Road-racing med V-twin-buss.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I USA (var annars ?) Har man nyss startat en roadracing-klass för V-twin baggers. Här är första träningen. Fett ljud är det! Min gissning är att den tillverkare som har styvast ram kommer att leda denna cup om ett tag. Man får inte modifiera ramen.

131 kubiktum (Ca 2.15 liter) tror jag är den största slagvolym de får använda. "The Harleys must have the originally equipped V-twin engine with a maximum displacement of 131cc or S&S Twin Cam engine with MSO, while the Indians must also run with the originally equipped V-twin engine, but there’s lots of room for modifications within."

Lite fakta om hojarna som nu är anmälda.
https://www.motorcyclecruiser.com/story/bikes/motoamerica-king-of-baggers-racebikes/

Reglerna verkar vara väldigt fria än så länge. Det lär nog ändra sig när det spårat ur, såg i artikeln ovan tex att Trask ställer upp med turbo-hoj :gnissla Under denna träning låg de snabbast hojarna på ca 130mph på rakan, ca 209kmh. De flesta team har bantat bort nästan lika mycket vikt som en 1000cc banhoj väger. Så nu är de "lättaste" cyklarna nere på ca 650lbs, ca 290kg :gnissla
https://www.youtube.com/watch?v=JPUmd-BPX9I&t=935s

Förarna verkar i de flesta fall vara yngre amerikanska RR-kändisar. Ingen av dessa snorisar verkar ha kört den här typen av lågvarviga tunga cyklar förut. "Its the first week I have ever put my ass on a bagger", "My 800-pound life" :D
https://www.youtube.com/watch?v=SJjdDqaVHRc
 
Last edited:
Sidoväskorna, är det till för transport av bränsle, extra bränsletankar ?
För tanken på de här hojarna räcker väl endast till dragracing ?
 
Tycker dom borde köra i skogshuggarskjorta och ha en minimivikt och ålder på förarna. Ser ju konstigt ut med en spinkig roadracingsnubbe i skinställ.
 
Jag har tävlat med en minimalt modifierad Scarver. En ombyggd bagger är nog inte sämre.
Jag hade lätt varit med och kört. Det verkar skitkul.
 
Det går väl att tävla med vilket skrot som helst, speciellt på en "stor" bana som på filmerna.
De verkar dock kraftigt modifierade ...
 
Döh, det är ju till för reservdelarna för att ta sig runt 20 varv :7peta

Nej varken Can-Am eller BMW ska vara med.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

Själv var jag fast besluten att inhandla en BMW S1000RR efter läst första testet.
Men Freddy Papunens resultat på S1000RR i Superbike
(jämfört med svensk mästare på en Suzuki GSX-R).
Var själv på Anderstorp när han inte kommer till start med S1000RR efter krasch på träningen.
och Bikes reportage "Fem bandagar i Europa på en vecka" med en BMW S1000RR som blev
3 bandagar och 2 motorhaverier på en vecka gjorde att mitt intresse sjönk under absoluta nollpunkten.
Jag är inte orolig för en ny HD i standardutförande.
En HD toppade under många år Motorrads 5000 mila test för minst strul under 5000 mil.
 
Last edited:
Jag gillar wheeliebegränsaren på styret :tummenupp Ingen fjollig elektronik där inte :D
 
Satt och tittade i 1 minut, och jag hade förväntat mig svaj och gung! Men icke!:tummenupp
 
Som väntat vann en Indian. Fick info från en vän. S&S-teamets cykel. H-D har bara sladderramar till samtliga BigTwin-modeller jämfört med Indian. Går aldrig att få till lättstyrd styrgeometri då, blir bara wobbel. På träningsfilmen ser man hur den oranga H-D ligger och småwobblar på rakan. Så de har nog redan minskat försprånget tills de ligger på gränser. Spelar ingen roll hur många hästar man har i motorn då.
 
+15 sek mot varvrekordet är iofs en evighet men ändå imponerande. Jag körde 1:22 med Scarvern på Gelleråsens gamla sträckning så det motsvarar väl ungefär skillnaden. Någon som har en bagger att låna ut???

Gelleråsens banrekord är inte satt av samma kaliber på varken förare eller material så jag är medveten om att jämförelsen haltar.
 
Kanske en synvilla men det ser inte ut som att de hänger av så särskilt mycket. Det måste ju vara typ 3 ggr så brant nedläggsvinkel mot original :lol
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top