RM 250 vs SXV vs YZF 426 i bromsbänk

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lite kött på grillen och cyklarna i bromsbänken, en fin fredagkväll:)

Inget vetenskapligt men en kul grej att testa bara. Som referens har en Yamaha YZF-R6 2003 helt original 103hk på bakhjulet i denna bromsbänk.

[YOUTUBE-ID]XwBhIPP0KHs[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=XwBhIPP0KHs

IMG_5102.JPG

IMG_5126.JPG

RM : 30.2hk
YZF: 41.5hk
SXV: 68.3hk (Sista repan blev bäst)

Last edited:
Finns det något bättre vis att spendera en fredagskväll i höstmörkret?!

roligt med referensmaterial! :tummenupp

Rmen med crossdäck blir inte bra resultat, skulle krängt på ett slätt däck. Såg ut att va en rolig fredag kväll!

Jag som minns första gången man körde en 250 2t crosshoj som var av hyfsat modernt snitt. Tror det var en Honda cr250 från 1993. Men som den gick! Jag var helt salig efter första åket. Oj! Så visar det sig att de inte har mkt mer än 30 hästar... Alla referenser är nu dödade.

Jag som minns första gången man körde en 250 2t crosshoj som var av hyfsat modernt snitt. Tror det var en Honda cr250 från 1993. Men som den gick! Jag var helt salig efter första åket. Oj! Så visar det sig att de inte har mkt mer än 30 hästar... Alla referenser är nu dödade.

Crossdäcket bak gav ett ganska stort rullmotstånd (var ju bara jag som körde med det manliga släta bakdäcket:D), dessutom så har nog kolven i den gått alldeles för länge. så det bör nog vara betydligt mer än 30hk i dem!
kanske skulle göra en ny bromsning efter kolvbyte och däckbyte...

Jag tycker samma som dig. När jag var yngre och hade en RM 125 och fick låna grannens RM 250, jag tyckte den gick så inåt helvete så jag blev förvånad. Men visst det är ju ingen glädjebänk precis.

Crossdäcket bak gav ett ganska stort rullmotstånd (var ju bara jag som körde med det manliga släta bakdäcket:D), dessutom så har nog kolven i den gått alldeles för länge. så det bör nog vara betydligt mer än 30hk i dem!
kanske skulle göra en ny bromsning efter kolvbyte och däckbyte...

Vad mycket var det trajjan gav ?

Last edited:
Som jag sa tidigare, går inte att bromsa med ett crossdäck. Blir helt felaktigt resultat!

Dobbarna klättrar lixom på trumman. Tro mej de blir för lågt resultat. Så slätt som möjligt ska de va! Kolla på grafen! Vid 60km/h störtdyker kurvan för att vid 80km/h gå in i varvstoppet. Har garanterat med däcket att göra.

Last edited:
Här har vi en 250 2-taktare som går bra!

aprilia sxv 550 vdb cams,ktm smr 450 org, ktm sx 250 tuned.JPG

Röd KTM sx 250 -08 lite fixad
Blå Ktm smr 450 -09
Grön Aprilia sxv 550 acra + kammar

Mythbuster...

DET går att få en 250-tvåtaktare att gå jämnt med 450-fyrtaktare!:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!