Rm 250 -91

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!

Jag har lite frågor angående min cross, suzuki rm 250 - 91.

Hur mycket olja ska det vara i växellådan? Vilken olja?
Var hitta billigast reservdelar i Stockholm?
Hur mycket effekt?

Tack på förhand! Puss Nill0w

nill0w skrev:
Hejsan!

Hur mycket effekt?

kolla precis efter va som kan tänkas va i min Rm125 så de passa ju bra att fråga nu..hehe
www.okq8.se i oljeguiden på deras sida kan du se va de tycker iaf kommer inte ihåg från vilket år men du kan ju kolla snabbt iaf kan ju va rätt

nill0w skrev:
Hejsan!

Hur mycket effekt?

Vet inte exakt hur mycket olja det ska vara i din, men min Yamaha 250 tror jag det ska vara 750ml. Det brukar stå på kopplingskåpan hur mycket olja där ska vara.
Jag har provat lite olika oljor. Har kört problemfritt med biltemas automatlådeolja dextron3 på två st crossar, men kör för tillfället med vanlig mc-olja för fyrtakt. Det där med olja är som religion, alla har en åsikt men nästan ingen vet riktigt säkert (förutom mekgudarna). En 2-takt är inte lika känslig för vilken olja som är i växellådan pga att det bara är koppling och diverse drev som ska smörjas. På en 4-t så ska ju även kolv, vev mm smörjas.

Hittade en bild på 92:ans kopplingskåpa och där står det ju 650ml http://www.bikepics.com/pictures/075594/

Jag körde min honda CR 250 på okq8 15W50 (helsyntet) olja till fyrtakts-mc.
Det var den sotens olja som honda rekomenderade för växellådan.

Okej! Tackar för svaren!
Vad gillar dessa motorer för tändstift?
Ungefärligt ringtryck?

Ingen som hade koll på effekten?
Kan bara säga att jag är ny inom Mc-världen sen jag var 15 år och körde moppe, har hållt mig till bilen efter det. Men nu vart det cross, och det är skitkul! Så jag lär mig nog snart! :P

puss nill0w

nill0w skrev:
Okej! Tackar för svaren!
Vad gillar dessa motorer för tändstift?
Ungefärligt ringtryck?

Ingen som hade koll på effekten?
Kan bara säga att jag är ny inom Mc-världen sen jag var 15 år och körde moppe, har hållt mig till bilen efter det. Men nu vart det cross, och det är skitkul! Så jag lär mig nog snart! :P

puss nill0w

Stiftet som du ska ha är NGK B8EGV, du kan också ha B8EV eller B8EVX. Angående ringtrycket så bruka 0.9-1.3 vara bra beroende på underlag.
Skulle tippa på att du har ca 50-55hk på veven.

ola_sandin skrev:
Stiftet som du ska ha är NGK B8EGV, du kan också ha B8EV eller B8EVX. Angående ringtrycket så bruka 0.9-1.3 vara bra beroende på underlag.
Skulle tippa på att du har ca 50-55hk på veven.

Köpte tändstift idag. Två av stiften du nämnde kostade 560kr!!! B8EGV kostade 160 kr, vilket jag tyckte var lite i högsta kanten för ett enda tändstift.. 560 kr, finns det folk som köper såna? :P

nill0w skrev:
Köpte tändstift idag. Två av stiften du nämnde kostade 560kr!!! B8EGV kostade 160 kr, vilket jag tyckte var lite i högsta kanten för ett enda tändstift.. 560 kr, finns det folk som köper såna? :P

Det var som attan, jag gav 40kr för mitt.

nill0w skrev:
Okej! Var gjorde du det? Dom var skitsvåra att hitta en torsdagkväll, men hittade på OK/Q8 i Globen.

Jag köpte hos den lokala mc-handlaren. Fick lite rabatt, men de var ändå billiga. Jag har iofs inte exakt samma sorts stift i min som i din, men det borde ju gå att hitta billigare. Men man vet ju inte vissa stift verkar vara omotiverat dyra ibland.

www.jofrab.se kostar NGK:s B8EGV165kr, B8EV 170kr och B8EVX 232kr
Kollade lite snabbt på DENSO-stift och de verkade lite billigare.

Det verkar som det sitter "dyra" stift på din hoj...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt