"Rivet" verktyg?

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Beställde fel kedja, blev en "rivet" i stället för "clip", visserligen bättre med "rivet" men svårare att få dit.
Så nu måste jag även köpa ett specialverktyg för att trycka ihop "nitlåset", någon som vet var man hittar ett sådant?

buLLit skrev:
Beställde fel kedja, blev en "rivet" i stället för "clip", visserligen bättre med "rivet" men svårare att få dit.
Så nu måste jag även köpa ett specialverktyg för att trycka ihop "nitlåset", någon som vet var man hittar ett sådant?

Vart köpte du det??
När jag köpte nytt drivpaket hos snus så fick jag låna verktyg till att pressa låset.

Jag bytte kedja i helgen utan kedjeverktyg, har alltid funkat. Kapa kedjan i rätt längd med en vinkelslip (slipa ner nitarna o knacka ur länken). Sätt i låset o be nån hålla plattan på plats med en pollygrip. Sätt ett platt dorn mot plattan i närheten av ena "hålet" o knacka till med en hammare (nån måste hålla ett mothåll på andra sidan länken). Gör om samma sak vid det andra hålet. Upprepa tills den sitter på plats. Sedan nitar du ihop låset genom att slå med en hammare på nitarna (medan nån håller ett mothåll från baksidan).

Skäggis skrev:
Jag bytte kedja i helgen utan kedjeverktyg, har alltid funkat. Kapa kedjan i rätt längd med en vinkelslip (slipa ner nitarna o knacka ur länken). Sätt i låset o be nån hålla plattan på plats med en pollygrip. Sätt ett platt dorn mot plattan i närheten av ena "hålet" o knacka till med en hammare (nån måste hålla ett mothåll på andra sidan länken). Gör om samma sak vid det andra hålet. Upprepa tills den sitter på plats. Sedan nitar du ihop låset genom att slå med en hammare på nitarna (medan nån håller ett mothåll från baksidan).

Jo visst går det att göra så, men om jag ska köra i 250 Km/H+ så känns det tryggare att ha gjort det med ett riktigt verktyg.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back