Riva VFR-låda

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
I helgen så fick jag uppleva den underbara känslan av ett lagerhaveri i växellådan. Inget som nypt än men det låter som det är sand istället för motorolja där inne. :(

Så nu skulle jag behöva lite tips från någon som rivit en sån här motor tidigare.

Då ekonomin är lite tragisk just nu tänkte jag försöka komma undan med att slippa byta packningar i toppen genom att vända upp-o-ner på motorn och riva den underifrån. Genomförbart?

När jag tittade på sprängskisserna över hojen ser det dessutom ut som att det bara är ett lager i bortre änden och i mitten av utgående axel. Då det går att vicka lite på axeln blir man genast orolig för att glidytor i motorblocket havererat. :gnissla
Någon som varit inne där kan kanske avslöja bättre hur lagersituationen är.

(Hojen är en VFR 750F -86)
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Ett sånt problem skulle jag ta till engelsmännen på Honda VFR Club UK http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/. Där finns en kille som "heter" GreenVFR som verkar ha gjord det mesta på egna och andras VFRer.

DrZeus skrev:
I helgen så fick jag uppleva den underbara känslan av ett lagerhaveri i växellådan. Inget som nypt än men det låter som det är sand istället för motorolja där inne. :(

Så nu skulle jag behöva lite tips från någon som rivit en sån här motor tidigare.

Då ekonomin är lite tragisk just nu tänkte jag försöka komma undan med att slippa byta packningar i toppen genom att vända upp-o-ner på motorn och riva den underifrån. Genomförbart?

När jag tittade på sprängskisserna över hojen ser det dessutom ut som att det bara är ett lager i bortre änden och i mitten av utgående axel. Då det går att vicka lite på axeln blir man genast orolig för att glidytor i motorblocket havererat. :gnissla
Någon som varit inne där kan kanske avslöja bättre hur lagersituationen är.

(Hojen är en VFR 750F -86)
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Vi fann problemet:

Moas_lager.jpg


Förteckningen av växellådan ljög. Utgående axel + lager + distans visades som en del. De vill väl att man ska köpa alla tre i ett stycke. :kocko

Nu ska det bara bytas varenda lager som vi hittar i motorn sen blir det förhoppningsvis åka av igen. :banana
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
It's aliiiiiive!

Går som en klocka nu. Tidigare ägare var nog inte så snälla mot lilla Moa. Det blev en helt annan cykel nu. :tummenupp

Nu är det dags att kompensera för de fyra semesterveckor man var utan hoj. :banana
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
vände ni upp och ned på motorn eller hur var det med den saken?
grattis förresten, alltid kul med en hel motor
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
kebne skrev:
vände ni upp och ned på motorn eller hur var det med den saken?
grattis förresten, alltid kul med en hel motor

Japp. Allt var väldigt lättmekat, inget som jävlades. Var svårt att tro att motorn var 20 år gammal. :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top