Riva växellåda på gsxr 750 00:a?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Har dom senaste gångerna jag kört haft problem med att växla från 3:an till 2:an, då hamnar den i bland i ett friläge mellan växlarna och det låter ganska illa.

Inga spån i oljan fanns, och det är rent och snyggt i oljetråget.

Min misstanke är att en växelgaffel är krökt och har därför plockar ur motorn och tänkt riva växellådan, men är lite osäker på några saker.

Vist måste jag ta bort kopplingskorgen för att få isär underdelen på motorn?

Ser i suzukis verkstadshandbok att det ska vara ett specialverktyg som låser kopplingen innan man monterar bort skruvarna som pressar samman kopplingen, ska det verkligen behövas?

Thomas!

Freppa och hans evil crew har ju rivit en R750-låda från den genrationen. Han kanske har några bra svar, eller någon bra tråd?

a) Ja, du måste ta bort kopplingskorgen. Det går fort. Använd en mutterpicka.
b) Själva skruvandet är enkelt. Dock bör du vara noga med att använda en momentnyckel till allt, för det är enkelt att dra för hårt. Använd låsvätska på alla skruvar så ordnar det sig. Vi glömde att ha det på skruvarna för oljepickupen (och jag hävdar att det inte var jag som skruvade dit den, men men ;)) och det lossnade obönhörligen. Det gick dock bra berättade den nya ägaren, men jäkligt skämsigt var det iallafall.

Jag kan också glädja dig med att få bort kopplingskorgen var det krångligaste (krångligt, som i att hålla reda på alla små delar), i övrigt var det en pice of kaka. Nya delar är svindyra, så se om du hittar en lågmilare som du kan plocka rakt över.

/Freppa

Freppa skrev:
2532909 a) Ja, du måste ta bort kopplingskorgen. Det går fort. Använd en mutterpicka.
b) Själva skruvandet är enkelt. Dock bör du vara noga med att använda en momentnyckel till allt, för det är enkelt att dra för hårt. Använd låsvätska på alla skruvar så ordnar det sig. Vi glömde att ha det på skruvarna för oljepickupen (och jag hävdar att det inte var jag som skruvade dit den, men men ;)) och det lossnade obönhörligen. Det gick dock bra berättade den nya ägaren, men jäkligt skämsigt var det iallafall.

Jag kan också glädja dig med att få bort kopplingskorgen var det krångligaste (krångligt, som i att hålla reda på alla små delar), i övrigt var det en pice of kaka. Nya delar är svindyra, så se om du hittar en lågmilare som du kan plocka rakt över.

/Freppa

Tack så mycket:tummenupp

Har tagit isär växellådan nu och med blotta ögat ser växelgafflarna raka ut och klackarna på dreven tycker jag ser fina ut med.

Ska man behöva mäta gafflarna noggrannare än så?

Problemet var ju att i bland vid nerväxling från 3:an till 2:an så hamnade lådan i något mällanläge utan driv och det rasslade rejält och när sedan drivet kom tillbaks så var det 3:an som låg i.

Vad kan annars vara fel?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...